جمعه 10 فروردین 1403

02 فروردین 1397

طرح جامع اربعین در خوزستان در حال انجام است

دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: همه مسائل مربوط به اربعین در طرح جامع پیش‌بینی شده که در چذابه و استان خوزستان رو به اجراست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، شهریار حیدری دبیر ستاد مرکزی اربعین، درباره برنامه وزارتخانه متبوعش به منظور تغییر جایگاه مواکب در ایام اربعین، اظهار کرد: خوزستان برای مرز چذابه و شلمچه برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته است.
 
وی اضافه کرد: همه مسائل مربوط به اربعین مثل جانمایی مواکب، استقرار خودروهای عمومی و شخصی و نحوه پذیرایی از زائران در این طرح جامع پیش‌بینی شده که در چذابه رو به اجراست، تنها بخشی از اقدامات زیربنایی آن باقی مانده که امیدواریم تا پیش از آغاز اربعین 97 به اتمام برسد.
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: تأکید شده این طرح جامع برای مرز مهران و خسروی هم اجرا شود و آنچه مربوط به اربعین و پایانه‌های مرزی است، در چارچوبی منسجم و بدون ترافیک انجام شود.
 
حیدری افزود: طرح جامعی که تهیه شده مطالعه شده، در حال اجرا و رو به اتمام است و تصور می‌کنم با اتمام این دو طرح جامع مشکلی برای تردد، استقرار دستگاه‌ها، پذیرایی و اسکان نداشته باشیم.
 
وی در ادامه درباره رصد امنیتی مرزهای کشور به دلیل حضور تروریست‌ها در کشورهای همسایه، بیان کرد: در چند حوزه مرزها را بررسی می‌کنیم.
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه اولین اولویت ما تقویت فعالیت‌های زیرساختی، زیربنایی و تبدیل مرزهای سنتی به مدرن است، افزود: تبدیل مرز سنتی به مدرن در درازمدت قابل انجام است لذا امیدواریم از علم نوین در کنترل مرزها استفاده شود، در این راستا حتی با برخی کشورها رایزنی کردیم تا با استفاده از تکنولوژی آنها در این زمینه عملکرد مثبتی داشته باشیم.
 
حیدری تصریح کرد: بخشی از برنامه‌های ما برای کنترل مرزها به روش نوین در قسمت شرقی کشور انجام شده است و با چنین راهبردی در این مسیر در حال حرکت هستیم.
 
وی بیان کرد: اشراف نیروهای ما بر موضوعات و کارکرد امنیت مرزها از جمله روش‌های دیگری است که برای تقویت امنیت درنظر گرفته‌ایم اکنون هم به لحاظ بعد نیروی انسانی در حال تقویت مرزها هستیم.
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین یاد‌آور شد: اشراف اطلاعاتی نیروهای نظامی و مرزبانی تقویت شده همچنین هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌ها برای ایجاد امنیت و برخورد با پدیده‌های ضدامنیتی بهبود یافته است.
 
حیدری گفت: با توجه به شرایط جغرافیایی، توپوگرافی و جمعیت هر استان، اقداماتی در قالب طرح‌های امنیتی انجام می‌دهیم همچنین بسیاری از موضوعات مربوط به مرز در کارگروه ویژه شورای امنیت با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد سیاست‌گذاری و اهدافی که در مرزها پیش‌بینی شده به سوی تقویت همه‌جانبه موضوعات مرتبط با ایجاد امنیت مرزها با رویکرد بهره‌برداری و حضور مردم در مرزها پیش می‌رویم.
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه نگاه‌مان به مرزها اقتصادمحور است، نه امنیت محور، اضافه کرد: با این رویکرد می‌توانیم به تقویت فعالیت‌های مرزی و مردم مرزنشین بپردازیم و کارکرد اقتصادی مرزها را به سوی تثبیت بهتر، جمعیت و امنیت پایدار سوق دهیم.
 
حیدری تصریح کرد: نگاه فیزیکی و امنیتی به مرزها برای هر کشوری لازم و ضروری است، اما متأسفانه با پدیده‌ای مواجهیم که کشورهای مقابل هم باید توجه ویژه‌ای به مرزهایشان داشته باشد.
 
وی ادامه داد: به دلیل ضعف‌های امنیتی که در کشورهای همسایه مثل حضور تروریست‌ها در شرق خصوصا در افغانستان، پاکستان و عراق وجود دارد، مرزهای ما از این نواحی تهدیدپذیر است لذا ما اینگونه مسائل را به صورت جدی مدیریت می‌کنیم و در رصد اطلاعاتی نیروهای نظامی و امنیتی هم قرار می‌گیرد.
 
دبیر ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه امنیت مرزهایمان قابل قبول است و مورد خاصی تهدید کننده نیست، گفت: خوشبختانه نسبت به کشورهای دنیا علی‌رغم تهدیدهای زیادی که علیه مرزهایمان وجود دارد از امنیت خوبی برخوردار هستیم و این امنیت قابل قبول است.