جمعه 10 فروردین 1403

29 آذر 1396

فلسفه و حكمت روضه و زيارت به صورت علمی تبيين شود

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين كه تنها براي مردم روضه خوانديم اما حكمت و دانش آن را نگفته ايم، خواستار تبيين فلسفه و حكمت روضه و زيارت امام حسين(ع) به صورت علمی شد.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني الاربعین، حجت الاسلام عليرضا پناهيان استاد حوزه و دانشگاه شب گذشته در همايش تقدير و تجليل از مبلغان جهادي اربعين كه در جامعه مدرسين حوزه علميه قم برگزار شد، گفت: خوشبختانه علما و روحانيت و حوزه نسبت به فعاليت در زمينه شعائر و معارف حسيني اهتمام دارند.

وي افزود: اما كمتر در فضاي حوزه دفاع علمي محكم درباره روضه و زيارت سيدالشهدا(ع) ديده ام؛ بايد بررسي شود كه آيا بايد با اجر و پاداش روضه و زيارت امام حسين(ع) تعبدي برخورد كرد يا تعقلي قابل توجيه است.

حجت الاسلام پناهيان اظهار داشت: اولياي الهي نمي‌توانستند همه عظمت روضه و زيارت امام حسين(ع) را تبيين كنند اما ما نبايد آن را سر بسته نگه داريم، حضرت امام مي‌فرمايد اين كه ائمه براي روضه و زيارت امام حسين(ع) از تعبير اشك استفاده كردند برنامه داشتند و ايشان حكمت‌هاي اجتماعي اين اشك و روضه را در در فرمايشات خود بيان مي‌كند.

وي ادامه داد: امام فرمود روشن‌فكران اگر فوايد سياسي عزاداري براي امام حسين(ع) را بدانند خود روضه برپا خواهند كرد، حضرت امام از عقلانيت امام حسين(ع) سخن مي‌گفتند و در حال حاضر غالبا غير عقلاني نمي‌دانند؛ امام فرمود منبرها اسلام را حفظ كرده و منبرها را روضه‌ها حفظ كرده است.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: پيامبر فرمود هركس فرزندان من را دوست داشته باشد خداوند به او حكمت مي‌دهد و ابواب علم الهي و توليد دانش بر دل آن باز مي شود؛ بايد رابطه حكمت و عزاداري امام حسين(ع) تبيين شود.

وي عنوان كرد: گرايش‌ها، آگاهي‌ها و رفتارها ابعاد وجودي انسان را تشكيل مي‌دهند كه گرايش اصالت دارد و سبب فهم انسان مي‌شود و نمي‌توان گرايش‌ها را بر‌مسائل علمي دخالت نداد؛ گرايش‌ها، انسان را وادار به فهميدن مي‌كند؛ بنابراين علم محفوف به گرايش است.

حجت الاسلام پناهيان خاطرنشان كرد: انسان براي دسترسي به علاقه هاي خود چاره اي جز علم و عمل ندارد، بايد توجه كرد كه علم ايجاد كننده گرايش نيست بلكه بر آن اثر دارد؛ ميل به ولي خدا سهل‌الوصول ترين ميل خوب انسان است.

وي اضافه كرد: تجسم خوبي‌ها در يك انسان براي افراد راحت‌تر است تا اين كه علاقه به محض عدالت داشته باشند؛ چاره حيات بشر روضه‌خواني است و محبت به امام حسين قيمت بسياري دارد چرا كه امام فرمود هيچ عاملي غير از سيدالشهدا نمي تواند افراد را متحد كند.

استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين كه تنها براي مردم روضه خوانديم اما حكمت و دانش آن را نگفته‌ايم، گفت: معرفي امام حسين(ع) غبار بر فطرت انسان را كنار مي زند مبلغان بايد با سخنراني حكمت روضه را بيان كنند و ترويج روضه خواني داشته باشند.

وي افزود: اگر انسان با روضه وصل به كر شود ديگر عبادات آن تقويت خواهد شد از اين رو فلسفه روضه بايد بيان شود.

حجت الاسلام پناهيان با بيان اين كه جهاد تبليغي گروهي امري بسيار مهم است، اظهار داشت: وحدت مبلغان حول محور امام حسين(ع) است، تنها حب اهل بيت(ع) حسادت را از بين مي برد و انسان ها را به يك‌ديگر نزديك مي‌كند.