سه شنبه 28 فروردین 1403

29 آذر 1396

برگزاری مراسم تجلیل از مبلغان اربعین حسینی با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه

گردهمایی تجلیل از مبلغان اربعین حسینی، از سوی تشکل فراگیر گروهی طلاب که در اربعین سال 96 و جمعی از روحانیون با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در تاریخ 28/9/96 در سالن اجتماعات جامعه مدرسین قم برگزار گردید.


این گردهمایی با پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی آغاز شد، معظم له در پیامشان با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری گردهمایی و اعزام مبلغان بیان داشتند: «به یقین اربعین حسینی مخصوصاً با توجه به پیاده روی میلیونی از نجف اشرف و سایر شهرهای عراق و خارج از آن از باشکوه ترین مراسم های مذهبی دنیا است که دوست و دشمن به عظمت آن اعتراف دارد.

ایشان اظهار داشتند: با توجه به این که این حرکت عظیم فرصت طلایی بسیار مناسبی برای تبلیغات اسلامی و معرفی مکتب اهل بیت(ع) و پاسخ به شبهات وسواسان خناس، ضروری است که مبلغانی از حوزه های علمیه برای این امر گسیل شوند و بحمدالله این امر از سوی افراد آگاه انجام پذیرفت.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی افزودند: امسال عدد بسیار مهمی از جویندگان این را به نحو احسن انجام وظیفه کردند و در واقع جهاد علمی و تبلیغی مؤثری در این زمینه داشتند، و به یقین نام آن ها در طومار مجاهدین راه حق ثبت شد و امیدواریم سالیان دراز بتوانند به این برنامه مهم دینی بپردازند».

در این گردهمایی حجت الاسلام استقامت مسئول اعزام مبلغ کمیته فرهنگی گزارشی از ساماندهی و اعزام مبلغان ارایه نمودند.

در ادامه این برنامه، حجت الاسلام دکتر احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، طی سخنانی به نقش مهم، تأثیرگذار و سازنده علما و روحانیون در موسم اربعین اشاره کرده و اظهار داشتند: چنان‌چه بنا و اساس این حرکت بزرگ با هوشمندی علمای بزرگ نجف اشرف بوده است برای برافراشته نگه‌داشتن پرچم نهضت حضرت سیدالشهدا علیه السلام، استمرار ،صیانت، حفظ و بالندگی آن نیز به همت و حضور جهادی و خالصانه و هوشمندانه روحانیون و علما وابسته است. لذا حضور روحانیون و مبلغان علاوه بر پاسخگویی به نیازهای دینی و معنوی زایران، تضمین کننده صیانت و پویایی این حماسه بزرگ خواهد بود.

رییس کمیته فرهنگی، افزودند: مقام معظم رهبری از حرکت اربعین حسینی (ع) به عنوان حرکت بزرگ فرهنگی یاد کردند که نشان‌گر ظرفیت این حماسه عظیم می­‌باشد، لذا جا دارد همه به آن به عنوان یک رخداد و پدید بزرگ فرهنگی نگاه کنیم و از آن برای برافراشتن پرچم مبارزه با ظلم، استکبار و ستم و تقویت مقاومت اسلامی و اتحاد و انسجام جهان اسلام و معرفی نهضت بزرگ عاشورا و تعمیق آگاهی‌­ها دینی و معرفت اسلامی استفاده کنیم.

حجت الاسلام دکتر احمدی، فعالیت مبلغان و روحانیون در موسم اربعین را حرکتی جهادی، بزرگ و خالصانه دانستند که به رغم همه مشکلات و کمبودها، چندین روز در خدمت زایران، بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی به ارایه خدمات دینی و معنوی پرداختند که ثمرات آن خیر و برکت زیادی برای جامعه اسلامی به‌دنبال داشته است.

در ادامه این گردهمایی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان به حکمت­‌ها و آثار و جذبه­‌های حرکت و روضه حضرت سیدالشهدا اشاره کردند و کار منبر و روضه را بر بنیاد محبت دانسته و گفتند: رسول خدا (ص) فرمودند: «أحَبَّ اللَّهُ مَن أحَبَّ حُسَيناً» محبت امام حسین را امر الهی و فطری و منشأ کشش و گرایش به خوبی­‌ها و آگاهی و اصلاح رفتار دانست. ایشان وظیفه علما و مبلغان را تبیین عالمانه و پشتوانه های معرفتی این حرکت بزرگ دانسته و گفتند: امام راحل «ره» اولین عالمی است که با زیبایی و ادبیات عالمانه به این مسأله توجه کردند و به بنیادها و حکمت روضه حضرت اباعبدالله (ع) و نقش مهم آن در ابعاد معنوی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی پرداختند و از آن به عنوان یک مسیر هدایت و نورانیت جامعه بهره گرفتند.

در این گردهمایی که آیت الله اعرافی؛ مدیر حوزه­‌های علمیه، حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی؛ مسئول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عتبات عالیات و حجت الاسلام و المسلمین روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حضور داشتند، از مبلغان با اهدای هدایایی از سوی آیت الله اعرافی تقدیر به عمل آمد.