جمعه 10 فروردین 1403

12 آذر 1396

تردد قانونی زوار؛ مهمترین رویداد اربعین 96

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در هشتمین جلسه کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، از حضور قانونی مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین به عنوان مهمترین رویداد مطلوب امسال یاد کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، در نشست اعضای كمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مركزی اربعین،‌ هم‌زمان با 11 آذرماه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدی و جمعی از نمایندگان سازمان‌های عضو این کمیته برگزار شد،‌ حجت الاسلام والمسلمین احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این جلسه عنوان کرد: بخشی از فعالیت‌ها در فضای مجازی منتشر شد و به صورت بولتن درآمد که این جزوه به مقامات مسئول ارائه شد تا در جریان فعالیت‌های صورت گرفته قرار گیرند.

وی ادامه داد: همچنین کانالی راه‌اندازی شد که همه نهادها در آن عضو بودند تا بتوانند از اخبار منتشر شده اطلاع داشته باشند. همچنین ارزیابی و نظارت خوبی نیز صورت گرفت و آسیب‌ها و تهدیدهای اربعین 96 رصد شد و مورد توجه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید احمدی همچنین از فرقه‌گرایی و قومیت‌گرایی به عنوان تهدیدها در این راستا یاد و عنوان کرد: سكولار كردن اربعین یكی از تهدیداتی است كه مراسم اربعین با آن مواجه است.

وی بر مقابله جدی با تهدیدها و احیای یاد شهدا تاکید و اظهار کرد: انتخاب سخنرانان و مداحان به همین دلیل از سوی ستاد صورت گرفت تا نسبت به اعزام نیروهای انقلابی در این موسم توجه شود و مراسم اربعین به سمت و سوی تحریف‌ها و آسیب‌ها کشیده نشود.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این موارد مورد توجه جدی قرار گرفت، گفت: مسائل انحرافی و تهدیدها باید شناسایی و پیشگیری شوند.

وی همچنین به موضوع تخریب اصل وجهه زیارت به عنوان یکی دیگر از موضوعات اشاره کرد و افزود: باید مراقب چنین مواردی بود. از سویی افزایش انتظارات از دولت و نظام، سبب ناکارآمد نشان دادن نظام در این عرصه می‌شود که خود یک تهدید به شمار می‌آید.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به حضور دو میلیون و 350 هزار زائر در مراسم پیاده‌روی اربعین، تاکید کرد: باید برنامه‌های سال 97 به منظور مبارزه با تهدیدها تا پایان دی ماه در کنار بررسی و مطالعه، طرح‌ریزی و ارائه شود.

وی از حضور قانونی مردم در پیاده‌روی اربعین به عنوان رویداد مطلوب امسال یاد کرد و ادامه داد: همچنین 250 هزار نفر زائر خارجی از طریق ایران در این جریان عظیم معنوی شرکت کردند که از آن جمله می‌توان به زائران افغانی، پاکستانی و آذری اشاره کرد. سپاه، بسیج و گروه‌های مردمی نیز فعالیت های مطلوبی را انجام دادند.

مدیر كمیته فرهنگی با تشكر از ایسپا در اجرای طرح پیمایشی از زائران اربعین اعلام كرد: بر اساس این تحقیق میدانی، ٨٦ درصد از زائران از معنویت حاكم بر فضای اربعین در حد خوب و خیلی خوب اظهار رضایت کردند. سپاه، بسیج و از سویی حضور 30 هزار نفر از نیروهای انتظامی در مرزها، سبب ایجاد امنیت و نظم شد.

به گفته حجت الاسلام احمدی، امسال در حوزه فرهنگی رویدادهای مناسبی به وقوع پیوست که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح نائب‌الشهید اشاره کرد که یک میلیون نفر در آن مشارکت داشتند و باید نام و یاد شهدا یادآوری شده و در این باره فرهنگ‌سازی شود. این كار ادای دینی به ساحت شهدای بزرگ است كه باید از دست اندركاران این امر تقدیر و تشكر كرد.

وی عنوان کرد: همچنین برای نخستین بار همایش اربعین با همکاری دانشگاه‌های کربلا و علامه طباطبایی در کربلا برگزار شد که طی آن 86 مقاله به سه زبان ارائه و برپایی دوره‌های بعد همایش‌ها پایه‌گذاری شد.

همچنین همایش‌های بین‌المللی با حضور شخصیت‌هایی از ١٤ كشور با عنوان اربعین و وحدت اسلامی و اربعین و گفتمان مقاومت اسلامی در دو روز با همكاری معاونت بین‌الملل كمیته فرهنگی، معاونت بین‌لملل بعثه رهبری و برخی دستگاه‌های علمی در عراق در كربلا برگزار شد.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: همچنین برای نخستین بار جلسه شعرای آئینی میان دو کشور عراق و ایران برگزار شد و شناسنامه‌دار شدن موکب‌ها با کمک کمیته اسکان و مشارکت‌های مردمی (ستاد بازسازی عتبات) به عنوان یک تحول، از دیگر رویدادهای مثبت در این جریان به شمار می‌آیند که بسیار ارزشمند بودند و سبب شد که پیوست فرهنگی تنظیم و ابلاغ شود.

حجت الاسلام احمدی درباره شناسنامه دار شدن موکب ها عنوان کرد: این اقدام سبب شد تا موکب‌ها علاوه بر تهیه اسکان و غذای زوار، سخنران، مبلغ، مداح و قاری مرتبط با موکب خود را نیز به کوشش خود تامین کنند.

وی از متفاوت بودن مداحی نسبت به سال گذشته یاد و بیان کرد: شورای مراسمات کمیته فرهنگی نسبت به ساماندهی مداحان و سخنرانان اقدام کرد. بر این اساس موکب‌داران نسبت به تامین سخنران و مداح درخواست دادند که بعد از بررسی، تصمیمات لازمه گرفته و مراسم متمرکز در 35 نقطه برگزار شد که با حضور سخنرانان و مداحان ممتاز کشور برپا شد.

بیش از ٧٥٠ مراسم مداحی و سخنرانی متمركز و ٢٤٠ مراسم دعا و زیارت متمركز در مواكب بزرگ از اقدامات شورای مراسمات كمیته فرهنگی در اربعین ٩٦ بود که یک میلیون و 400 هزار نفر از زائران در این مراسم شركت كردند. همچنین ٨٠ راوی حماسه عاشورا در ١٣٠٠ اجرا برای ١٥٠٠٠٠ زائر  به همت کارگروه روایت‌گری کمیته فرهنگی، در موسم اربعین امسال روایت كردند.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین همچنین از فعالیت شورای بانوان یاد و عنوان کرد: شورای بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در جهت برپایی موکب‌های بانوان و نسبت به اعزام مبلغه‌ها اقدام کردند. در این راستا باید هماهنگی بیشتر و از ظرفیت مردم بیشتر استفاده شود و کار را مدیریت و از تصدی‌گری پرهیز کرد.

دکتر احمدی همچنین از اقدامات مناسب سازمان تبلیغات اسلامی در استان‌ها و پایتخت یاد کرد و افزود: این اقدامات در بعضي از استان‌ها همانند ايلام و كرمانشاه به صورت مناسب‌تر و فراگيرتر انجام شد. همچنین شورای فرهنگ عمومی نیز به مراسم اربعین ورود پیدا کرد. در همین راستا درصدد هستیم سند جامع زیارت با محوریت اربعین را با همكاری شورا تهیه كنیم که توسط این شورا برای سازمان‌ها در سراسر کشور ابلاغ شود.

وی همچنین به لزوم برقراری ارتباط بیشتر با علما به ویژه در استان‌ها اشاره کرد و گفت: سوگواره عبرات نیز از اقدامات مطلوب در این حوزه به شمار می‌آید که کارهای اثرگذار و مناسبی در آن ارائه می‌شود و بخش بین‌المللی آن را جامعةالمصطفی‌العالمیة هدایت و هماهنگ می‌کند.

از دیگر موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد می‌توان به اعزام جهادی طلاب به مراسم اربعین اشاره کرد که حوزه علمیه نیز آمادگی انجام این کار را دارد.

وی همچنین بیان كرد: از دفتر تبلیغات اسلامی برای مشاركت در طرح‌های ویژه كودكان كه با اعزام ٦٠ مربی به اجرا درآمد، تقدیر و تشكر می‌كنیم. امسال ٢٠٠٠ مبلغ با همكاری و مدیریت تشكل‌های گروه‌های مردمی تبلیغ و بنیاد خاتم‌الاوصیا و حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی برای مراسم اربعین اعزام و فعالیت‌های متعدد تبلیغی در شهرهای مختلف و مسیر راهپیمایی زائران به اجرا درآمد. اقامه صدها نماز جماعت در هر وعده از جمله اقدامات مفید و خوب این حوزه بوده است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از روند اطلاع‌رسانی و مستندسازی برنامه‌ها ابراز رضایت کرده و فعالیت ستاد خبری و مستندسازی کمیته فرهنگی اربعین در عراق و تعامل آن با خبرگزاری‌ها و شبکه‌ها را، پیشرفتی قابل تقدیر شمردند. وی همچنین بر نقش رسانه و فضای مجازی بر فرهنگ‌سازی و آموزش زائران تاکید کرده و فعالیت‌های این حوزه را مهم و بااهمیت خواندند.

حجت الاسلام احمدی همچنین از معاونت هماهنگی و اجرایی و واحد پشتیبانی و مالی كمیته فرهنگی و بعثه رهبری برای پشتیبانی از این برنامه‌ها و مراسم تقدیر و تشكر كرد.

در این جلسه كارگروه‌هایی برای آسیب‌شناسی و بررسی تهدیدات و نیز ارائه راهكارها و تدوین برنامه‌های اربعین ٩٧ تصویب و تشكیل شد.