شنبه 1 اردیبهشت 1403

22 آبان 1396

عکاسان از حالا برای اربعین سال آینده برنامه‌ریزی کنند

یک عکاس که سال‌هاست تجربه ثبت تصاویر مربوط به اربعین حسینی را کسب کرده است، به عکاسان این حوزه توصیه کرد: قبل از عکاسی از این واقعه بزرگ حتما مطالعه داشته باشند و سپس وارد عمل شوند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین به نقل از حوزه هنری، امیر حسامی‌نژاد، هنرمند عکاس که به گفته خودش حدود 15 سال است برای عکاسی از پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت کرده است، درباره تهیه و تولید تصاویری با موضوع اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه پیاده‌روی اربعین، اتفاق عظیمی است و در مقابل، رسانه‌های معاند به این موضوع نمی‌پردازند و کاملا هم مشخص است که قصد غرض‌ورزی دارند، وظیفه من به عنوان مسلمان و یک هنرمند این است که به اندازه توانم این حماسه بزرگ را پوشش بدهم و به نحو احسن فعال باشم. عکاسی از پیاده‌روی اربعین و در کل شرکت در این حماسه، موج مثبت خیلی خوبی است، حتی عکاسانی که خیلی در حوزه‌های مذهبی و دینی کار نمی‌کنند اما در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند و از این آیین مذهبی حماسی عکاسی می‌کنند، این مسئله به‌ویژه در دو سه سال اخیر خیلی خوشایند و مشهود بوده و بازخورد مثبتی را به همراه داشته است.

 

وی ادامه داد: اکنون یک توصیه مهم می‌کنم به عکاسانی که قصد قدم گذاشتن در این راه دارند و آن این است که حتما تصاویر سال‌های گذشته پیاده‌روی اربعین را زیاد تماشا کنند تا وقتی به آنجا می‌روند، روی موضوعات خاص کار کنند و از کلیشه دور شوند. من خودم به عنوان عکاس زمانی که اربعین تمام می‌شود، از اربعینی که گذشت تا اربعین بعدی به دنبال راه جدید و سوژه‌های نو با هدفی مشخص می‌گردم تا در این راه حرفی برای گفتن داشته باشم؛ چراکه متاسفانه موضوع کلیشه در تصاویر اربعین خیلی پدید می‌آید، در حالی که باید برای عکاسی در این حوزه مسیر جدید را پیدا کنیم و زحمت بکشیم تا نتیجه خوب بگیریم. یک توصیه دیگر من به دوستان عکاس این است که اگر می‌خواهند گروهی به پیاده‌روی اربعین بروند هیچ مشکلی ندارد اما هرگز گروهی عکاسی نکنند به دلیل اینکه خروجی عکس‌ها کاملا شبیه به هم می‌شوند به همین خاطر عکس گرفتن این شکلی هیچ فایده‌ای ندارد.

 

او سپس درباره اینکه فکر می‌کنید تا به حال آن طور که باید و شاید به موضوع اربعین حسینی در حوزه عکاسی توجه شده است، اظهار کرد: این اتفاق آن قدر بزرگ است به نوعی که اگر عالم و آدم هم جمع شوند و از آن عکاسی کنند بازهم خیلی از ابعاد قضیه ناپیدا می‌ماند. در کل هرکسی به نوبه خود در این عرصه کار کرده است اما به دلیل اینکه حرکت، حرکت بزرگی است ما هنرمندان نمی‌توانیم به طور کامل آن را ثبت کنیم.

 

حسامی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حوزه عکاسی بهتر است از چه زاویه دیدی به این حماسه نگاه کرد، خاطرنشان کرد: در این باره هم اگر از کلیشه‌ها فاصله بگیرند، با وجودی که خیلی دشوار است اما اساسا در عکاسی این جریان ناخواسته دوستان درگیر کلیشه می‌شوند که اگر این مورد را کنترل کنند و برای خودشان سوژه‌های خوب و متفاوت در نظر بگیرند حتما نتیجه‌بخش خواهد بود و اتفاق خوبی خواهد افتاد. به نوعی اگر سوژه مشخص باشد و فقط به دنبال آنچه از قبل در نظر گرفته‌اند بروند، شاید قدم بزرگی برداشته شود تا این اتفاق بزرگ بهتر ثبت شود.

 

این هنرمند عکاس همچنین تصریح کرد: متاسفانه این اتفاق بسیار می‌افتد که تصاویر فقط به حضور در گالری‌ها محدود می‌شوند. به عنوان مثال، قبل از شروع ماه محرم و صفر یک سری جشنواره‌هایی را در همین زمینه اعلام می‌کنند که با جوایز خیلی کم و داوران ضعیف مراسم را پیش می‌برند که در نهایت نتیجه خوبی هم ندارد؛ این در حالی است که به نظرم اگر تمام این جشنواره‌ها باهم تجمیع شوند و به قول معروف با پدر و مادرتر برگزار شوند اتفاق بهتری می‌افتد. تصاویر مربوط به اربعین حسینی هرسال به گالری‌ها محدود می‌شود. البته شهردار تهران امسال اعلام کرده که گویا قرار است تصاویر در سطح شهر هم به نمایش گذاشته شود که اگر این اتفاق بیفتد واقعا خوب است. به عنوان مثال اگر این گونه تصاویر در ستادهای نماز جمعه، در مسیر زائرین کربلا و ... قرار بگیرد، هم تاثیرگذار خواهد بود و هم اینکه زائرین آمادگی بهتری برای پیاده‌روی اربعین پیدا می‌کنند.

 

حسامی نژاد در پاسخ به اینکه تصاویر اربعین حسینی چقدر می‌توانند آیتم‌های مناسبی برای فضای هیئات باشند، گفت: من 15 سال است که کارم عکاسی از پیاده‌روی اربعین است و همیشه هیئت‌های شهرهای قم، اصفهان، کرمان و خیلی جاهای دیگر تصاویر مربوط به اربعین را از من برای هیئت‌هایشان می‌گرفتند اما طی دو سه سال اخیر بیشتر هیئات تنها به نوشته‌ها روی آورده‌اند و متاسفانه از تصاویر فاصله گرفته‌اند؛ این در حالی است که همین تصاویر می‌توانند آیتم‌های خوبی برای این‌گونه فضاها باشند و مسلما تاثیرگذار خواهند بود. وقتی یک عزادار تصاویر مربوط به کربلا و پیاده‌روی اربعین حسینی را ببیند، راحت‌تر ارتباط می‌گیرد.

 

این عکاس در پایان درباره اینکه چه پیشنهادی برای عکاسان جوان‌تری که قصد دارند وارد این حوزه شوند، دارید، اظهار کرد: در سفر به پیاده‌روی اربعین حسینی عکاسان کم‌تجربه خیلی زیاد هستند، البته همین که آن ها تصمیم گرفته‌اند در این راه قدم بردارند خیلی خوب است اما اگر با مطالعه حضور پیدا کنند و فلسفه این اقدام را متوجه شوند خیلی بهتر است. به همین خاطر اگر کمی مطالعه در این راه داشته باشند متوجه می‌شوند که باید با نگاهی خاص از این ماجرا عکاسی کنند. اگر دوستان عکاس از تصاویر سال‌های گذشته استفاده کنند قطعا یک قدم جلوتر خواهند بود.