سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

17 آبان 1396

اربعین؛ نقطه اشتراک مسلمانان جهان اسلام

در همایش بین‌المللی اربعین که هم اکنون در حال برگزاری است، از نقطه اشتراک مسلمانان جهان اسلام و مشکلات موجود در این حوزه سخن به میان آمد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، دکتر راشد، استاد دانشگاه بحرین در همایش بین المللی اربعین که صبح امروز، 17 آبان و در آستانه اربعین حسینی با حضور انديشمندان و صاحب نظران کشورهای اسلامی در کربلای معلی آغاز به کار کرد، اربعین را یکی از محورهای وحدت امت های مسلمان برشمرد و تاکید کرد: هم اكنون در کشورهای اسلامی، عراق، سوریه، یمن، بحرین و ... با مشکلات زیادی مواجه هستیم که دشمن مشترک مسبب آنهاست.

وی با بیان این مطلب افزود: این که چگونه باید این مشکلات را از پیش پای مسلمانان برداریم، جای سوال دارد. این تفرقه در موضوع وحدت موجب سوءاستفاده دشمن و غارت ثروت کشورهای اسلامی شده است.

دکتر راشد با مطرح کردن دو پیشنهاد در این باره گفت: برای یافتن راهکارهای ایجاد وحدت در میان ملت های مسلمان باید اتاق فکر اخوت و برادری ملت های مسلمان را به منظور بررسی ابعاد این مسئله مهم تشکیل داد.

وی همچنین اظهار کرد: همچنین لازم است سالانه نمایشگاهی متشکل از کشورهای اسلامی برپا شود و فرهنگ های مختلف کشورها به منظور بهره برداری و معرفی به دیگر ملت ها در این نمایشگاه به نمایش درآید. 

شیخ شفیق عریس، امام جماعت سازمان الجهاد، فعال مذهبی، اجتماعی و رهبر شیعه در همایش بین‌المللی اربعین حسینی،‌ اظهار کرد: حرکت بزرگ اربعین،‌ محور اصلی وحدت اسلامی است و مهمترین عامل وحدت جهان اسلام، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

این متفکر آفریقای جنوبی ادامه داد: مسلمانان اشتراکات بسیاری دارند که می‌تواند محور وحدت قرار گیرد و اربعین حسینی یکی از این اشتراکات است.

حسن عبدالله البیتی، شهردار سابق لاموکینا و کاندیدای پارلمان کنیا، برپایی این همایش را یک فرصت برشمرد که بهترین زمان و مکان برای معرفی اهل بیت(ع) و اسلام است.

این فعال مذهبی و سیاسی، اربعین را یک حادثه بسیار مهم برشمرد که نیازمند تعمق بیشتر است و آنچه می‌تواند این نشست ها را تعمق بخشد، عشق به اهل بیت(ع) است.

وی با اشاره به اینکه الگوی ما رسول‌الله(ص) است، ادامه داد: در برخی از فرق و مذاهب، رهبرانی وجود دارند که بر اختلافات متکی هستند.

البیتی، کربلا را پایگاه مهمی برای طرح و بررسی مشکلات جامعه اسلامی دانست و گفت: بررسی این موضوعات حائز اهمیت است که نمود آنها را در برخی از موارد می‌توان مشاهده کرد. وابستگی برخی از کشورهای مسلمان به دشمنان نیز یک آسیب است. کمتر کشوری در جهان اسلام است که از این موضوع مستقل باشد و آفریقای جنوبی نیز از آن مستثنا نیست.