جمعه 10 فروردین 1403

15 آبان 1396

مشق فراملی سنت حسنه پیاده‌روی اربعین

سعيد حداديان، مادحین را مدیحه‌سرای حرف دل زائران در پیاده روی اربعین دانست و گفت: ما در حال مشق فراملی کردن این سنت حسنه هستیم.


به گزارش پایگاه خبری الاربعین، سعید حداديان در زمینه نقش مداح ها در پرشور برگزار کردن مراسم اربعین حسینی گفت: مداح در این سفر، زبان مردم تلقی می شود، زیرا مداح به دنبال آن نیست که بگوید چرا آمده ام و برای چه کسی آمده ام،  بلکه مداح آمده است تا آنچه در دل و زبان مردم است را در قالب مدیحه و نوحه عرضه کند.

حدادیان درباره نقش مداح ها در اتحاد شیعیان عنوان کرد: نخستین سال های پیاده روی اربعین به صورت گسترده برگزار شد و ما در حال مشق فراملی کردن این سنت حسنه هستیم. اگر این رویه همچنان ادامه داشته باشد به یقین نوحه و مداحی های ما نیز ترکیبی خواهد بود.

اين مداح اهل بيت يادآور شد: فرهنگ موسیقایی در تعزیه خوانی و مداحی در گذشته بین ایران و عراق تبادل شده و برای فهم بهتر این شیوه به طور معمول زبان دو طرف مورد استفاده قرار گرفته است. اگر چنین رویه ای ادامه داشته باشد مرزهای جهان تشیع به زودی درنوردیده خواهد شد و ما شاهد اشتراک های بیشتری خواهیم بود.

وی در زمینه تاثیرپذیری جبهه مقاومت از عاشورا گفت: جبهه مقاومت بر تبیین نهضت سید الشهدا و علاقه به نهضت امام حسین(ع) پافشاری دارد. اگر با کسانی که در مسیر کربلا و نجف هستند مصاحبه کنید که چرا به کربلا می روید؟ بدون شک یکی از خواسته هاي خود از اهل بیت را شهادت عنوان می کنند و این هدف اصلی نهضت مقاومت است.

حدادیان اظهار کرد: شور عظیم زائران حسینی برای رسیدن به حرم امام علی (ع)، امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) و شعارهای «حیدر،حیدر»، «لبیک یا حسین» و «لبیک یا عباس» جای خواندن زیارت را گرفته است. این حرکت افزون بر آرمان شیعه، کمر دنیای استکبار را خواهد شکست. بسیاری اعتقاد دارند زیارت در نهایت باید به لبیک گفتن ختم شود که اربعین حسینی این کار را انجام داده و خواهد داد. پیاده روی اربعین مردم را عاشورایی کرده، زیرا در این مسیر همچنان که در کربلا حبیب ابن مظاهر و علی اصغر وجود داشتند، پیر، جوان و کودک نیز حاضر بودند.

وی در زمینه تعامل مردم ایران و عراق در پیاده روی اربعین گفت: ما هیچ وقت با عراق و مردم این کشور مشکل نداشتیم و تفکر ایران ستیزی نیز بر این مردم حاکم نبود، بلکه رژیم سرسپرده بعث بود که به تحریک جهان استکبار به ایران حمله کرد و مردم عراق نقش زیادی در آن نداشتند. عراق و ایران مرز فرهنگی زیادی ندارند و از دیرباز یک کشور بودند که وجوه اشتراک زیادی در زمینه های مختلف داشتند. مردم ایران و عراق در  محور اهل بیت یکی شدند و هیچ گروهی بر گروه دیگر برتری نخواهد داشت و این همانی است که در  زیارت عاشورا با عنوان «سلم لمن سالمکم» به آن اشاره شده است.

حداديان يادآور شد:  معتقد به حسن تفعل هستیم؛ چرا كه در مکتب ما حسن تفعل موضوعیت دارد و پیامبر اسلام نیز بر آن تاکید کرده است. حسن تفعل اربعین، پیروزی نهایی شیعیان است، زیرا  یکی از اربعین ها بود که توانست راه را برای پیروزی انقلاب هموار کند. برگزاری اربعین کشتار مردم قم توسط رژیم شاه در تبریز و 25 شهر دیگر موجب جرقه های انقلاب شد. این در حالی بود که پنج سازمان مهم آمریکا در آن زمان ادعا کردند تا 10 سال دیگر  نشانه های انقلاب در این کشور دیده نخواهد شد.

تکنیک زیارت اربعین نیز در نهایت به اتحاد و یکپارچگی خواهد رسید و حیات آمریکا و تمامی سرسپردگان وی تمام خواهند شد و به زودی شاهد پیروزی های بزرگی برای شیعیان خواهیم بود و امیدواریم فرج امام زمان (عج) در 40 سالگی انقلاب باشد.