پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

14 آبان 1396

جهاد، مقاومت و شهادت از منظر قرآن

در آستانه اربعین حسینی، سلسله نشست‌های علمی تخصصی بانوان کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با حضوردهها تن از استادان، فرهیختگان و پژوهشگران در کربلا برگزار شد. از جمله عناوین این نشست‌ها می‌توان به « جهاد، مقاومت و شهادت از منظر قرآن» اشاره کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، «نهله غروی» استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به آیات و احادیث قرآنی به بررسی نقش جهاد، مقاومت و شهادت از منظر قرآن پرداخت و گفت: کلمه جهاد از لحاظ  لغوی به معنای کوشش و تلاش زیاد برای تحقق امر مهمی است.

غروی خاطر نشان کرد: کلمه قتال نیز یکی از معناهای لغوی جهاد و به معنی مقابله و درگیری با دشمن است و از طرف دیگر قتال یک معنای حقیقی و مجازی در بطن خود دارد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به آیات قرآنی در خصوص قتال، آن را به معنای مجاهده، جنگیدن و مقابله با دشمن عنوان کرد و افزود: کلمه جهاد در زیان عربی هم معنای منفی و هم مثبت دارد و به منظور مقابله و درگیر شدن با دشمن است در حالی که از نظر فقهی جهاد به معنای مقابله با نفس و سوق دادن انسان به مسیرصحیح و حلال است.

وي ادامه داد:  جهاد يك معناي ظاهري و باطني دارد و در آيه 73 سوره توبه به جهاد با كفار و منافقين به عنوان يك دستورالعمل اشاره شده است.

اين استاد دانشگاه لزوم بهره گيري از ابزارهاي لساني براي مقابله با منافقين را يادآور شد وگفت: اگر منافق ، کفر و لایه پنهان خود را نمایان کرد می توان با او محاربه کرد.

وي همچنین تحريم منافقان را از روش های مقابله با آنان درجامعه ذکر کرد و افزود: فاصله انداختن بين منافقان با جامعه اسلامی و طرد آنها ابزار مناسبي است و در صورتی که اين ابزار کارساز نبود، موضوع قتال با منافقين مطرح خواهد شد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به نقش قدرت نمايي مسلمانان در ايجاد رعب در میان كفار اظهار كرد: در مقابله با كفار مي توان از راههای مختلف به دشمن واکنش نشان داد ؛ واکنشی که می تواند با نشان دادن قدرت ايمان در جامعه اسلامي همراه باشد.