پنج شنبه 9 فروردین 1403

14 آبان 1396

ارتباط محبت با امام حسین(ع) و اربعین

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشست علمی تخصصی بانوان به تبیین ارتباط محبت با امام حسین(ع) و اربعین پرداخت.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی الاربعین، سلسله نشست های علمی تخصصی بانوان عصر امروز، 14 آبان ماه با حضور اندیشمندان، مبلغان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.

لاله افتخاری، معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی گفت: اربعین فضای خاص معنوی و متفاوتی دارد که برای بانوان بیشتر تجلی پیدا می‌کند.

افتخاری با اشاره به وجود دو محور برگزاری این نشست اظهار کرد: محور محبت یکی از محورهایی است که باید به آن توجه شود تا به جهانی سازی برسیم. واژه محبت در قرآن کریم ساختارهای مختلفی دارد. از حب و محبت افعالی مانند یحبهم، فستحبوا و گاهی واژه مودت به جای محبت در قرآن به کار رفته است.

وی با تاکید بر آیه 31 سوره آل عمران با این مضمون که «قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» عنوان کرد: با اشاره به پیام های زیاد این آیه، شرط اول محبت دوست داشتن خداست.

این بانوی فعال فرهنگی افزود: با توجه به آیه «فاتبعوني يحببكم الله»، خدا می گوید اگر من را دوست دارید، از پیامبر(ص) اطاعت کنید و این همان هدف خلقت بر مبنای آیه «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» است.

معاون بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین یادآور شد: از این آیه محبت دوطرفه استنباط شده است که اوج این محبت دوطرفه به شهادت ختم می شود. ارتباط محبت با معنای اربعین به این صورت است که در دنیا سند مشترکی بر مبنای اشتراکات انسان ها نوشته می شود که این موضوع در مکتب وحی، همان فطرت انسان است.

افتخاری با اشاره به آیه «فاتبعوني يحببكم الله» و تبعیت از پیامبر(ص) تصریح کرد: تبعیت از پیامبر، زمینه ساز جلب نظر خدا شده که حرکت امام حسین(ع) به عنوان انسان کامل در همین رابطه است.

وی با تاکید بر اهداف قیام عاشورا به بیان نکاتی پرداخت و عنوان کرد: با توجه به سفر امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا و تلاوت آیات قرآن، طرح و معرفی شعار امر به معروف و نهی از منکر حرکتی در راستای رسیدن به هدف و راه پیامبر(ص) است. اربعین می تواند برای هدایت افراد به سمت دوست داشتن خدا و برگشتن به فطرت مفید باشد.