جمعه 31 فروردین 1403

13 آبان 1396

چرایی باز نشدن مرز خسروی

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مرز خسروی باید به دستور نخست وزیر عراق بازگشایی شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه با ارائه توضیحاتی در مورد روند صدور ویزا برای زائرین اربعین حسینی و تفاوت آن با سالهای گذشته اظهارداشت: امسال زائران می‌توانند با استفاده از ویزای صادر شده ۳۰ روز در عراق بمانند.

حسن قشقاوی با بیان اینکه مدت اعتبار ویزا برای زائران سه ماه است، ادامه داد: اگر فردی در حال حاضر ویزا بگیرد تا سه ماه فرصت دارد تا سفر خود را به عراق انجام دهد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امسال دلار از روند اخذ ویزا حذف شد، خاطر نشان کرد: امسال با همکاری دولت عراق توافق کردیم که دلار را از روند اخذ ویزا حذف کنیم و مردم درحال حاضربرای پرداخت هزینه روادید ۱۷۰ هزار تومان می پردازند.

قشقاوی همچنین با بیان اینکه سال‌های گذشته روادید عموما مانیفستی و لیستی صادر می‌شد اما امسال روادید به صورت انفرادی صادر شده است، گفت: ۱۷ دفتر با احتساب سفارت عراق در تهران و کنسولگری‌های این کشور در ایران با ۸۰ پرسنل اعزامی و ثابت از وزارت خارجه عراق مسئولیت صدور ویزا برای زائران را بر عهده دارند .

معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه با بیان اینکه تاکنون نزدیک دو میلیون و ۳۰۰ هزار روادید صادر شده است، در مورد باز شدن مرز خسروی اظهار کرد: ما به دنبال بازشدن این مرز هستیم. بهترین زیرساخت‌ها در مرز خسروی وجود دارد و از طرف ایران تمایل بر این است که این مرز باز شود ولی باید به این نکته توجه کنیم که مرز باید به دستور آقای العبادی نخست وزیر عراق باز شود، تصمیم‌گیر نهایی در این زمینه او است.

قشقاوی در ادامه گفت وگو با رادیو اربعین، به ملاحظات دولت عراق در مورد بازگشایی این مرز اشاره کرد و گفت: عمده ملاحظه مقامات عراق در این زمینه مسائل امنیتی است و مقامات عراقی دوست ندارند که فضای امن و باشکوهی که در اربعین وجود دارد ولو با یک حادثه کوچک خدشه‌دار شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دو سه روز بیشتر به زمان برگزاری مراسم اربعین باقی نمانده، حقیقتا من فکر نمی کنم که مرز در ایام باقیمانده باز شود.