جمعه 7 اردیبهشت 1403

10 آبان 1396

ویکی اربعین رونمایی شد

همزمان با مراسم رونمایی از محصولات اربعینی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، از آماده‌سازی دانشنامه الکترونیکی ویکی اربعین به چهار زبان تا اربعین سال گذشته خبر داده شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، مراسم رونمایی از آثار علمی و فرهنگی کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی و حسن آقابابایی دبیر ستاد مرکزی اربعین عصر امروز در دفتر کمیته فرهنگی و اموزشی اربعین برگزار شد.

آقابابایی، دبیر ستاد اربعین حسینی در مراسم رونمایی از ویکی اربعین عنوان کرد: فرهنگ پایای اربعین از چهار، پنج سال پیش نضج گرفته است.

وی با بیان اینکه آسیب شناسی فرهنگی در این منظر، اگر به خوبی توجه نشود، این جریان عظیم را مورد تهدید قرار می دهد، افزود: اولویت در سیاستگذاری و برنامه ریزی و تعیین مصادیق مشخص در ستاد اربعین، با فرهنگ است که با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمدی، رییس کمیته فرهنگی اربعین در طول سه سال اخیر، کار به صورت پایا و درازمدت انجام شد و نضح خوبی یافته است.

آقابابایی اظهار کرد: کمیته فرهنگی فعالترین کمیته ماست و مهمترین موضوع ما بحث فرهنگ است و شاخص ترین و فعالترین نگاه کاربردی ما در این حوزه قرار دارد.

حجت الاسلام احمدی در ابتدای این مراسم با اشاره به محتوای این آثار گفت: با توجه به اینکه اربعین یک میراث معنوی و فرهنگی است باید از آن هم صیانت شود و هم در جهت انتقال این میراث گرانبها و فرهنگ تلاش صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در این راستا وقایع نگاری و سفرنامه نویسی از جمله ابزاری است که به ثبت و انتقال این فرهنگ کمک می کند، بیان کرد: کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با حمایت از اهالی قلم و نویسندگان سعی کرده است زوایای مختلف این فرهنگ را ثبت و به آیندگان منتقل کند.

حجت الاسلام احمدی اظهار کرد: بنابراین با حمایت های لازم ستاد مرکزی آثاری با موضوع سفرنامه و گزارش و وقایع نگاری از این سفر معنوی طی سال های 94 و 95 منتشر شده است که امروز رونمایی خواهد شد.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی با بیان اینکه امسال نیز نوشتن 6 سفرنامه را در دستور کار داریم، تصریح کرد: سعی خواهیم کرد این آثار را به زبان های دیگر ترجمه کنیم.

وی با اشاره به حفظ نشاط معنوی زائران در این سفر معنوی ادامه داد: با توجه به اینکه موسیقی، هنر، نوحه و سرود از موارد حفظ نشاط معنوی است و مخاطبان دارای ذائقه های مختلف هستند از سال گذشته تصمیم گرفتیم در تولید موسیقی و کلیپ و نماهنگ وارد شویم.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه آلبوم عربی و فارسی با موضوع «حب الحسین (ع)» که شعار محوری امسال است از سوی کمیته تولید شده است، افزود: این آلبوم با 18 تراکت عربی با کمک دوستان لبنانی ساخته شده است و بخشی از قسمت عربی آلبوم با نگاه بانوان تولید شده است.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی با اشاره به رونمایی از ویکی اربعین گفت: دانشنامه الکترونیکی اربعین با نگاه دسترسی آسان و ساده برای عموم مردم با موضوع مباحث تخصصی اربعین نیز امروز رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این دانشنامه حاوی منابع پایان نامه، مقالات تخصصی و پژوهش های تخصصی اربعین به طور دائم به روز رسانی خواهد شد، اظهار کرد: این دانشنامه یک مرکز اطلاعات علمی خوب قابل دسترسی آسان و سریع می باشد.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه ویکی اربعین به زبان فارسی است، اظهار کرد: امیدواریم تا اربعین سال دیگر به چهار زبان دیگر ترجمه شود و خدمات علمی در رابطه با اربعین ارائه داده و قابل دسترس برای همه مردم دنیا شود.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی با اشاره به نیاز مداحان و اهل منبر به مجموعه اشعار خوب با موضوع اربعین تصریح کرد: در این راستا مجموعه شعری با حمایت کمیته فرهنگی آموزشی جمع آوری و منتشر شده است.

وی در پایان با اشاره به رونمایی از یک نرم افزار موبایلی با عنوان الاربعین گفت: این نرم افزار حاوی تمامی اطلاعات در خصوص سفر اربعین و مسیر پیاده روی است که در اختیار همه قرار خواهد گرفت.

همچنین، لاله افتخاری، معاون امور بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در حاشیه رونمایی از محصولات اربعینی گفت: نماهنگی با شعر شاعر آئینی، قاسم صرافان و با آهنگسازی عرب خالقی به سفارش معاونت امور بانوان کمیته فرهنگی اموزشی اربعین ساخته شده است.

وی در توضیح این محصول افزود: با توجه به شعار امسال و با پیشنهاد ریاست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین،‌ شعری با محوریت «احب‌الله من احب حسینا» سروده شد.

افتخاری با اشاره به ساخت نماهنگی با عنوان شعار «ما رایت الا جمیلا» در سال گذشته ادامه داد: محورهای این سرود با عنوان اهمیت و جایگاه رسالت بانوان در جامعه و نقش آنان در همراهی با مدافعان حرم و مجاهدان، با الهام از حضرت زینب(س) مد نظر قرار گرفته است.

افتخاری با تاکید بر استفاده از شعار در این سروده تصریح کرد: این سروده به معنای حب‌الحسین و تاثیر این محبت بر بانوان جامعه اسلامی اشاره دارد. همچنین در این سرود، هم‌دردی و همراهی با مظلومان یمن و میانمار مور توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی، شاعر آئینی که در نشست رونمایی ویکی اربعین حضور یافته بود، با اشاره به اینکه عمق اربعین و راهپیمایی را در آفریقای جنوبی دیدم، گفت: این رویداد هنگامی برای من تجلی یافت که یکی از اهل تسنن نزد من آمد و مصمم بود به همراه عده ای از اهل تسنن در اربعین امسال حضور یابد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت اربعین آنچنان زیاد است که اگر درست استفاده شود، شاید بزرگترین رسانه دیداری و شنیداری جهان را در اختیار داشته باشیم، تاکید کرد: از میان میلیون ها زوار، عکس و مطالب بسیار ارائه می شود که متاسفانه از آن استفاده نمی شود.

حجت الاسلام حسینی، سفرنامه حجت الاسلام والمسلمین محمدزمانی را دارای محتوای فاخری برشمرد و گفت: این اثر جلد زیبایی نیز دارد که امیدوارم از این اتفاقات مبارک زیادتر روی دهد.