چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

09 آبان 1396

همگامی دانشگاهیان با اربعین حسینی

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین ضمن بازدید از نمایشگاه مطبوعات و گفت‌وگو با مسئولان رسانه‌ها، بهترین واقعه امسال در حوزه اربعین حسینی را ورود این رویداد معنوی به چرخه دانشگاهیان و بهره‌گیری از تجربیات علمی اساتید برشمرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، عصر امروز، نهم آبان‌ماه از نمایشگاه مطبوعات بازدید کرد. وی پس از بازدید از غرفه خبرگزاری رسا، در غرفه خبرگزاری شبستان حضور پیدا کرد.

وی در این دیدار به بیان ظرفیت رسانه‌های داخلی و پوشش حرکت عظیم اربعین پرداخت و گفت: اربعین بخش تاریخی ملت عراق است و مطبوعات باید با به چالش کشیدن و ایده‌پردازی در گفتمان‌سازی کمک ‌کنند تا این فرهنگ به بخشی از فرهنگ جامعه ما نیز تبدیل شود.
رئیس کمیته فرهنگی و آمورشی ستاد مرکزی اربعین با بیان این مطلب افزود: اربعین بهترین فرصت برای تقویت موارد مثبت است. اقدامات مردمی طی امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است که این جریان، فرصتی برای انجام فعالیت‌های دینی و فرهنگی است.

وی گفت: امسال 60 قاری همراه با گروه تواشیح به برپایی محافل قرآنی و همخوانی در طول مسیر پیاده‌روی اربعین می‌پردازند. این محافل قرآنی نیز به صورت مردمی برگزار می‌شود. ستاد مرکزی اربعین در اسکان و نقل و انتقال قاریان کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی همچنین در گفت‌وگو با این خبرگزاری به رونمایی از ویکی اربعین اشاره کرد و یادآور شد: این دانشنامه الکترونیکی به بیان سابقه تاریخی فرهنگی و ابعاد جامعه‌شناختی اربعین می‌پردازد که قابلیت روزآمد شدن مقالات علمی را نیز دارد.
در ادامه بازدید از نمایشگاه مطبوعات، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به دیدار مسئولان خبرگزاری حوزه  رفت. مسئولان این خبرگزاری در دیدار با حجت‌الاسلام احمدی به معرفی فعالیت‌های این رسانه پرداختند. همچنین اقدامات صورت گرفته در رابطه با اربعین و سیاست‌گذاری‌های انجام شده از جمله موضوعات مطرح شده از سوی حجت‌الاسلام احمدی در این بازدید بود.
وی همچنین به بیان رویکرد مردمی اربعین پرداخت و از همایش اربعین سخن گفت. وی در ادامه سخنانش به همایش اربعین و مقالات علمی پژوهشی که در این دانشنامه الکترونیکی به نمایش درمی‌آید اشاره کرد و گفت: اعزام و ساماندهی مبلغان و فعالیت‌های قرآنی اتحادیه تشکل‌های قرآنی با حضور ۶۰ قاری از ایران از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی همچنین به بازدید از غرفه ایکنا پرداخت و در این بازدید به بیان سیاست‌گذاری‌های جریان پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و افزود: ۱۶ نهاد و موسسه دولتی عضو شورای سیاستگذاری ستاد مرکزی اربعین هستند. آموزش و جذب مبلغان از جمله فعالیت‌های این ستاد به شمار می‌آید که امسال دو هزار نفر از مبلغان به کمک بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) به عراق اعزام می‌شوند.

وی یکی از اقدامات صورت گرفته طی امسال را، کمک عراق در حوزه مباحث دانشگاهی اربعین برشمرد و گفت: ورود به چرخه ارتباط با نخبگان دانشگاهی، برپایی همایش علمی و بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌ها از جمله موضوعاتی هستند که می‌توان درباره آنها از حضور نخبگان بهره گرفت.

حجت‌الاسلام احمدی همچنین به دانشنامه الکترونیکی ویکی اربعین اشاره کرد و قابل دسترس بودن آن برای عموم مردم را یک ویژگی برشمرد و افزود: مردم می‌توانند از مشاوره و راهنمایی اساتید دانشگاهی بهره ببرند. دانشنامه فرصت تبادل اطلاعات برای علاقه‌مندان به اربعین است. همچنین طراحی و چاپ دو فصلنامه با نام «جاذبة الحسینیه» و توسعه و ترویج فعالیت‌های عاشورایی از دیگر فعالیت‌های این ستاد به شمار می‌آید.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین همچنین در دیدار با مسئولان روزنامه همشهری از روند فعالیت این رسانه در نمایشگاه اطلاع پیدا کرد و در ادامه بازدید خود از نمایشگاه مطبوعات در غرفه پایگاه اطلاع‌رساین جماران حضور یافت و ضمن اشاره به اعزام 2000 مبلغ به عراق، از برپایی همایش اربعین و اقدامات مشترک با دانشگاهیان در حوزه اربعین حسینی سخن گفت که در این همایش از نخبگان برای موضوعات مختلف فرهنگی در حوزه اربعین حسینی بهره گرفته می‌شود. در این راستا می‌توان آسیب‌هایی را که با آنها مواجه هستیم مورد بررسی قرار داد.

به گفته حجت‌الاسلام احمدی، تشکیل اتاق فکر، سخنرانی متمرکز درباره موضوعات مختلف اربعین، اداره فعالیت‌های مرتبط با اربعین توسط گروه‌های مردمی و ... از جمله اقدامات دیگر در این حوزه به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه مراجعه دانشگاهیان برای پایان‌نامه به موضوع اربعین افزایش پیدا کرده بود، اظهار کرد: این موضوع سبب شد که ما به فکر تولید دانشنامه الکترونیکی که قابلیت روزآمد شدن داشته باشد بپردازیم. بر این اساس تشکیل ایجاد یک دانشنامه از نگاه مردمی و جامعه‌شناسی مورد نیاز بود و جایگاهی برای ارائه مطالب در این حوزه به شمار می‌آمد که اطلاعات را به صورت روزمره و معتبر ارائه کند.

حجت‌الاسلام احمدی از چاپ سفرنامه یاد کرد و گفت: در حوزه وقایع‌نگاری و سفرنامه‌نویسی کمک‌هایی را به اهل قلم کرده‌ایم، همچنین انجمن شعرای ایران و عراق به منظور تعامل و تبادل اندیشه در حوزه شعر حسینی راه‌اندازی شده است که فعالیت خود را از چند ماه پیش آغاز کرده‌اند که محور این فعالیت‌ها حضرت سیدالشهدا(ع) است. 

خبرگزاری مهر، رسانه دیگری بود که حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی در محل غرفه این رسانه حضور یافت. وی در دیدار با مسئولان این رسانه از ارجاع کار به مردم در حوزه اربعین حسینی و استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی به عنوان اقدامی اثرگذار و مناسب در این حوزه یاد کرد و گفت: این اقدام با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است که طی آن همایشی برگزار شد که ۸۴ مقاله به سه زبان در آن ارائه شد و سومین دوره آن در ایران برگزار می‌شود.

وی همچنین در گفتگو با خبرنگار دفاع پرس از ظرفیت مناسب اربعین یاد کرد و افزود: اساس اربعین حسینی مبتنی بر زنده نگه داشتن یاد شهداست و این حرکت عظیم استمرار حرکت عاشورا برشمرده می‌شود که همه چیز بر محور شهدا قرار دارد؛ همچنین طرح نیابت از شهدا از سال گذشته آغاز شده است که در آن ۴۵۰ نفر از فرزندان شاهد طی امسال این طرح را اجرایی می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که از تمثال ایشان در مراسم پیاده‌روی اربعین استفاده نشود و محوریت وحدت، امام حسین(ع) باشد گفت: تاکید ایشان مبنی بر حفظ وحدت بر محور سیدالشهدا(ع) بوده است. در این راستا باید برای تثبیت و جهانی شدن اربعین تلاش کرد و موضوع آزادی‌خواهی و وحدت بر پایه محبت نسبت به اهل بیت(ع) را مورد توجه قرار داد.

حجت‌الاسلام احمدی در خبرگزاری پانا نیز حضور یافت و در گفتگو با خبرنگار این رسانه عنوان کرد: آفرینش‌های مناسبی را از اهل قلم در این حوزه شاهد بودیم که به جمع‌آوری آثار، تدوین و انتقال آنها پرداختیم. این اقدامات در حوزه جشنواره عبرات انجام شد. موضوعات نقاشی و خوشنویسی طی امسال به این جشنواره افزوده شده است. این آثار برای حفظ و فرهنگسازی فرهنگ حسینی علاوه بر اینکه در سایت کمیته فرهنگی اربعین ارائه می‌شود، در قالب نمایشگاه به نمایش در می‌آید و در قالب کتاب نیز به چاپ می‌رسد که این کتاب‌ها به سه زبان تدوین و توزیع می‌شوند؛ همچنین بخش پوستر نیز نیاز جدی جامعه بود که آن را مورد نظر قرار دادیم.
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین همچنین از تعریف بخش دانش‌آموزی در این جشنواره یاد کرد و گفت: درصدد راه‌اندازی بخش دانش‌آموزی سوگواره عبرات هستیم. لازمه انجام این کار کمک نهادهای فرهنگی و هنری آموزش و پرورش است. 
بازدید از غرفه فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، پایان بخش این دیدار بود. مسئولان این غرفه به ارائه محصولات این نهاد فرهنگی در حوزه اربعین و عاشورا اشاره کردند که اخلاق رسانه از منظر رهبر معظم انقلاب در قالب اینفوگرافی و روایت غروب عاشورا و ... در قالب روایت‌های عاشورا و کربلا از جمله اقدامات این نهاد فرهنگی در این حوزه به شمار می‌آمد.