سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

09 آبان 1396

«زيارت» دليل تعامل ۶ ميليون نفري سالانه ايران و عراق

حجت‌الاسلام غلامرضا اباذري ضمن تشريح جايگاه مهم اربعين در پيوند فرهنگي دو ملت ايران و عراق، گفت: جمعيتي شش ميليون نفري هر سال براي زيارت اماكن مقدسه ايران و عراق، تردد دارند.


حجت‌الاسلام غلامرضا اباذري، رايزن فرهنگي كشورمان در عراق در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی اربعین گفت: پيوند بين دو ملت ايران و عراق پيوندي اجتماعي، فرهنگي، مذهبي، عشايري و ...است كه در طول تاريخ وجود داشت. در بخش عشايري ما عشاير زيادي داريم كه نصف عشيره آنها در خاك ايران و نصف ديگر در خاك عراق است و در بسياري از ازدواج‌ها يك طرف عراقي و يك طرف ايراني است.

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا هشت سال جنگ توانست دو ملت را از هم دور كند؟ گفت: به نظر من جنگ اين پيوند را در يك مقطع كوتاه كم كرد؛ اما قطع نكرد. با توجه به هشت سال جنگ بين ايران و عراق اكنون باز هم مردم به راحتي عتبات هر دو كشور را زيارت مي‌كنند. اكنون سه تا سه و نيم ميليون ايراني در سال عتبات را زيارت مي‌كنند و عراقي‌هايي كه به زيارت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) و ساير مراكز مذهبي ايران مي‌آيند، دو و نيم ميليون نفر در سال هستند. يعني جمعيتي بين شش ميليون نفر مدام بين دو كشور تردد دارند كه باعث عميق‌تر شدن روابط بين دو ملت است.

رايزن فرهنگي ايران در عراق در بخش ديگري از سخنانش با متفاوت و خاص خواندن جايگاه اربعين در نزديكي هر چه بيشتر دو ملت ايران و عراق، گفت: بعد از سقوط صدام، نگراني‌هاي اجتماعي و فرهنگي ما اين بود كه مردم چگونه با هم رفتار خواهند كرد كه ديديم كه اين مسأله به راحتي بين دو ملت هضم شد؛ اما وقتي در كنار تمام مباحث پيونددهنده دو ملت مسأله اربعين را هم اضافه مي‌كنيم مي‌بينيم كه اربعين يك مقوله وحدت‌آفرين بزرگ بين دو ملت ايران و عراق است و بايد به عنوان يك محور اصلي فرهنگي به آن نگاه شود؛ چرا كه هيچ كدام از محورهاي قبلي كه دو ملت را به هم پيوندداده بود به قدرت اربعين نيست؛ نه از نظر كمي و نه از نظر كيفي.

وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه پس بايد بخش زيادي از برنامه‌هاي رايزني فرهنگي ايران در عراق بر محور اربعين طراحي شود، گفت: رايزن فرهنگي ايران در عراق مسئول كميته فرهنگي اربعين در عراق هم هست كه نقش آن هماهنگي بين فعالان فرهنگي ايران و عراق است و ما در طول سال جلسات هماهنگي با كليه بخش‌هاي ايراني و عراقي داريم و به دنبال اين هستيم كه سال به سال نقش‌آفريني فرهنگي بين ايران و عراق بهتر و ارتباطات فرهنگي بيشتري برقرار كنيم كه البته شرايط روز به روز در حال بهتر شدن است.

اباذري سپس در پاسخ به اين سؤال كه چه برنامه‌اي براي پايه‌ريزي درست فرهنگ حضور زائران ايراني در اربعين داريد؟ عنوان كرد: ما مهم‌ترين بخش اربعين را بخش فرهنگي مي‌دانيم. نمي‌گويم بخش خدمات، اسكان و تغذيه اهميت لازم را ندارد؛ اما همه اينها براي يك موضوع است و آن هم بحث فرهنگي و معنوي و محتواي اربعين است تا مردم از معنويتي كه در اربعين ايجاد مي‌شود، استفاده كنند.
وي ادامه داد: بنابراين بهره‌برداري معنوي از اربعين مهم‌ترين موضوع ستاد فرهنگي اربعين است. راه‌كارهاي زيادي براي اين بايد پيش‌بيني شود و توصيه‌هاي زيادي بايد به مسئولان و زوار ارايه و برنامه‌هايي را اجرا كنيم كه برگزاري جلسات سخنراني به عنوان يك محور اصلي معنويت‌افزايي در اربعين مد نظر ما بوده كه در سال گذشته به خوبي انجام شد.

اباذري افزود: بهره‌برداري از حضور هزار و 700 روحاني براي بيان مسايل شرعي، ديني و مذهبي نيز يكي از برنامه‌هاست تا زائر توشه روحي، فكري و عقيدتي از مراسم اربعين برداشت كرده و با بهره‌برداري معنوي كه كرده بتواند تا سال آينده خود را در فضاي معنوي باقي نگه دارند.

رايزن فرهنگي كشورمان در پاسخ به اين پرسش كه مهم‌ترين عواملي كه ممكن است مانع دستيابي مردم به معنويت اربعين شود چه عواملي است؟ اظهار كرد: يكي از نگراني‌هايي كه وجود دارد اين است كه زوار ما توجهشان متمركز به اربعين و امام حسين (ع) نشود و از زمان و مكاني كه در اختيار دارند غفلت كنند. چون هم‌، زمان اربعين زمان مهمي است و هم مكاني كه براي زيارت مي‌روند مكان مهمي است.

وي ادامه داد: دوم اينكه نگرانيم زوار، مشغول به حاشيه‌ها شوند. در مسير پياده‌روي حاشيه‌هايي زيادي وجود دارد از جمله انواع و اقسام رفتارهاي اجتماعي كه ممكن است زائر را از يك سفر معنوي به سفر مادي، تفريحي و زميني مشغول كند. هيچگاه زائر نبايد اجازه دهد كه سفر اربعين از اهداف آسماني و نيت‌هاي عرشي كه دارد به سطحي پايين‌تر مثل توجه به اسكان و تغذيه و ... تنزل پيدا كند.

اين حاشيه‌ها مانع رشد فكري و فرهنگي مي‌شود؛ بر همين اساس يكي از توصيه‌هاي مسئولان فرهنگي اربعين عبور از حاشيه‌ها و تمركز به متن يعني زيارت اربعين است.

حجت‌الاسلام اباذري در پايان درباره بيشترين نگراني مسئولان عراقي در خصوص اربعين نيز گفت: تمام تلاش مسئولان عراقي در خدمات‌رساني مادي و معنوي به زوار ايراني است. به دليل اينكه كشور عراق قدري با ناامني دست به گريبان است. تمام تلاش مسئولان عراقي بر اين است كه امنيت را براي زائران فراهم كنند، فضاي خيلي خوبي براي خدمات پيش‌بيني كنند، چيزي كم نيايد، ناقص نباشد و مشكلاتي براي اسكان و ... حاصل نشود و تمام تلاششان را از نظر حمل و نقل و تغذيه انجام مي‌دهند. در بخش‌هاي فرهنگي هم بيشتر مسئولان عراقي نظر و تلاششان اين است كه امكان بهره‌برداري معنوي را به زائر بدهند و زائر وقتش را براي تهيه غذا، به دست آوردن مكان و ... صرف نكند و بيشتر بتواند با رفت و آمد بين شهرهاي عراق به راحتي زيارت خود را انجام دهد.