پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

04 آبان 1396

ترویج شعار حسینی و انتقال پیام اربعین به جهانیان

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری بر لزوم ترویج شعار حسینی در سراسر جهان و انتقال پیام اربعین به جهانیان تاکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در مراسم اختتامیه همایش علمی بین‌المللی اربعین با تصریح بر اینکه تلاش برای انقلاب امام حسین(ع)، فعالیت در راه خداست که به واسطه آن از خدا طلب توفیق می‌کنیم، افزود: با تلاش‌های پیگیری که در همایش سال گذشته و توسط گروهی از اساتید و مسئولان دانشکده علوم اسلامی کربلا، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه‌های دیگر، همچنین کمک‌های آستان قدس امام حسین(ع) و بعثه مقام معظم رهبری در ایران انجام شد، این همایش شکل گرفت.

وی ادامه داد: هدف از این همایش بدون شک آن است که مردم به صورت کلی و شیعیان به طور خاص که دوستداران اهل بیت(ع) هستند، رهسپار حرم حسینی و پیاده‌روی اربعین می‌شوند و با احساسات پرخروش و تلاش کامل در این مسیر حرکت می‌کنند. دانشگاهیان نیز که از تخصص‌های مختلف بهره گرفته‌اند،‌ در این موسم به ارائه فعالیت‌های مختلف می‌پردازند و با همیاری یکدیگر به ترویج شعار حسینی می‌پردازند.

مظلومی گفت: باید به این رویکرد نگاه علمی بخشیده شود و به همین منظور است که دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها به این جریان عظیم ورود پیدا کرده‌اند. البته تلاش‌های صورت گرفته اندک است و باید افزایش یابد تا بتوانیم پیام‌ اربعین را به جهانیان منتقل کنیم. اگر در برابر کسانی که به اعتقادات ما باور ندارند سکوت کنیم و به انتقال پیام نپردازیم، نباید منتظر باشیم که آنان نیز به این جریان بپیوندند و به آن ایمان آورند. از این رو باید با بهره‌گیری از شیوه‌های علمی این انقلاب را به جهانیان معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه اربعین یک موضوع جهانی است، تصریح کرد: ما می‌خواهیم که این پدیده بزرگ، فقط خاستگاه عاطفی نداشته باشد، بلکه از زمینه فکری و اندیشه‌ای در کنار بُعد علمی و احساسی نیز برخوردار باشد. علاوه بر این، مقالات به زبان‌های مختلف ترجمه خواهد شد و برای ما یک میراث علمی ماندگار ایجاد می‌شود و این پدیده اجتماعی در قالب علمی ارائه خواهد شد.

مظلومی گفت: زیارت امام حسین(ع) از منابع اهل بیت (ع) استنتاج می‌شود و نه احساساتی که با ادله متعارض است. این احساسات باید از پشتیبانی بیانات اهل بیت(ع) برخوردار باشد. همچنین محور اساسی عقاید ما، بر پایه سخنان اهل بیت(ع) است و اگر با همین نگاه به موضوع بنگریم، به نقطه مطلوب می‌رسیم، در غیر این صورت از راه به بیراهه خواهیم رفت.

وی با اشاره به اینکه آثار زیارت اربعین در همه ابعاد مورد بحث قرار گرفته است، افزود: تاثیر اربعین در آینده جهان در پرتو چالش‌ها قرار دارد و ما در اینجا جمع شده‌ایم که این مراسم و مسیر را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم. رسانه‌های غربی در جریان پیاده‌روی اربعین، به فکر ضربه زدن به تشیع هستند که البته ناامید شده‌اند، اما به دنبال لطمه زدن درونی با استفاده از انحرافات هستند.

مظلومی عنوان کرد: زیارت اربعین، از چالش‌های فرهنگی معاصر بود که به زیارت امام حسین(ع) تبدیل شده است و یک مسئله عبادی نیست، بلکه یک پدیده جهانی و اجتماعی است. زیارت اربعین، شیعی، اسلامی، عراقی و ایرانی نیست، بلکه رویکرد بین‌المللی دارد و همه درباره آن سؤال می‌کنند و از سایر ملل خواستار کسب اطلاعات درباره آن هستند.