پنج شنبه 9 فروردین 1403

27 مهر 1396

ارتقای کیفیت روایتگری اربعین

در همایش روایتگران حماسه عاشورا از موضوع ارتقای کیفیت روایتگری در جریان پیاده‌روی عظیم اربعین سخن به میان آمد.


به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین به کربلا، حجت‌الاسلام نجفی روحانی، مسئول کارگروه روایتگری کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین، در همایش روایتگران حماسه عاشورا با اشاره به روند فعالیت‌های روایتگری اظهار کرد: این جریان، 15 سال پیش در مکه شکل گرفت و بعدها با عنوان روایت حماسه عاشورا در کربلا ادامه پیدا کرد.

وی افزود: دانش‌آموختگان و طلاب حج و 170 راوی طی سال گذشته، 2186 برنامه را به زبان‌های خارجی اجرا کردند و تقریباً 2250 مخاطب را پوشش دادند. این برنامه‌ها آن چنان مورد استقبال قرار گرفت که گاه برخی از زائران بارها در برنامه‌ها شرکت می‌کردند و برنامه‌ها در قالب‌های متنوع اجرا شد و خاطرات زیبایی بر جا گذاشت.

حجت‌الاسلام نجفی روحانی ادامه داد: ایستگاه روایتگری طی سال گذشته در صحن حضرت زهرا(س) نجف اشرف، در مساجد کوفه و سهله شهر کوفه، همچنین در کاظمین و سامرا برپا بود و راویان عرب‌زبان به اجرای برنامه می‌پرداختند. جلسات کارشناسی و مخاطب‌شناسی بر همین اساس برپا شد. داشتن روحیه جهادی در این برنامه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی گفت: در حوزه تولید کتاب و نرم‌افزار نیز وارد شدیم. با همکاری حجت‌الاسلام احمدی توانستیم روایتگری را در قالب پراستقبال‌ترین برنامه‌ها بگنجانیم. اگر چه امسال این روند با کاهش روبرو بوده است،‌ ولی بر کیفیت کار افزوده‌ایم و تمرکز بیشتری بر گونه کوتاه، متوسط و بلند، شیوه‌های اجرای چندرسانه‌ای، پرده‌خوانی و ... داشته‌ایم.

حجت‌الاسلام مداحی، معاون فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی العالمیة در همایش روایتگران حماسه عاشورا اظهار کرد: حضرت صاحب‌الزمان(عج) در هنگام ظهور از کربلا سخن می‌گویند. از این رو اربعین بشارت شکل‌گیری نهضت جهانی امام زمان(عج) است.

وی با اشاره به شیخ زکزاکی که دیداری با امام خمینی(ره) داشت، گفت: این شخص طی همین دیدار درس و الگو گرفت و 12 میلیون نفر شیعه را در نیجریه تربیت کرد. ما نیز باید تلاش کنیم تا اربعین را به عنوان یک جرقه به جریان تبدیل کنیم.

حجت‌الاسلام مداحی افزود: روایتی از رسول اکرم(ص) داریم که اگر انسان به میزان هفتاد پیامبر،‌ عمل داشته باشد، در روز قیامت این میزان عمل را اندک می‌بیند؛ از این رو باید تلاش و کوشش بسیاری برای حفظ و ارتقای نهضتی که ایجاد شده است داشته باشیم.

وی ادامه داد: مخاطب‌شناسی حائز اهمیت است. باید احادیث مختصر را برای مردم بیان کنیم. همچنین تلاش کنیم تا مردم را به شکوفایی استعدادهایشان ترغیب کنیم. در غرب، موضوع تفکر میان جوانان احیا شد. در جریان اربعین نیز می‌توان این اقدام را انجام داد. از نصب احادیث غفلت نکنیم. با جوانان دوست باشیم و بر دائم‌الوضو بودن تاکید کنیم.