پنج شنبه 9 فروردین 1403

27 مهر 1396

توجه به حساسیت ملت عراق و رعایت ادبیات مناسب در روایتگری

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین بر لزوم توجه به حساسیت‌های ملت عراق، رعایت آداب زیارت و ضرورت به کارگیری ادبیات مناسب در روایتگری تاکید کرد.


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی اربعین، همایش ویژه راویان اعزامی بعثه مقام معظم رهبری به عراق در ایام اربعین حسینی با عنوان کارگروه روایتگران حماسه عاشورا پیش از ظهر امروز در سالن نشست‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت قم برگزار شد. این همایش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسگر،  نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین در بعثه مقام معظم رهبري در قم برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در این مراسم عنوان کرد: خدمت به زائران امام حسین(ع) ارزش زیادی دارد و با همتی که راویان داشتند، ثمرات و برکات آن نیز دیده شده است.

وی افزود: بر اساس مشاهدات و تجارب سال‌های گذشته، با سختی‌های این کار آشنا هستید؛ سختی‌هایی که متفاوت از کار تبلیغی در عمره و عتبات است. در این راه گاهی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوید و گاه حتی مخاطب برای سخنان شما اندک است و افرادی که با آنها مواجه هستید، زبان و فرهنگ مختلفی دارند.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی، کاری جهادی و حائز اهمیت به شمار می‌آید، ادامه داد: همه این اقدامات ارزشمند هستند، ولی در مقایسه با آنچه که اصحاب امام حسین(ع) انجام دادند، اقدام بزرگی نیست. سعی کنید به نگارش مشکلات حوزه فعالیت خود بپردازید که کمک بسیاری خواهد کرد. از جمله موضوعاتی که در این رابطه می‌توان به آن توجه داشت، حساسیت‌هایی است که در عراق با آنها مواجه هستیم. به یاد داشته باشید که همه افرادی که در این جریان عظیم حضور می‌یابند، مردم انقلابی نیستند و اگر عملکرد نادرستی در این رابطه داشته باشیم،‌ افرادی که در این جرگه قرار نمی‌گیرند، به سمت و سوی مقابل ما سوق داده خواهند شد.

وی با اشاره به گروه غیر انقلابی و استعاره از آنان با عنوان جمعیت‌های خاکستری، گفت: این گروه به نیروهای انقلابی اعتماد کردند. بر این اساس باید نسبت به حساسیت‌ها توجه داشته باشیم؛ در همین راستا نکاتی را که مورد نظر دارید بنویسید و آنها را به اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی منتقل کنید.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین به برخی از نکاتی که در قالب ادبیات روایتگری به کار برده می‌شود اشاره و عنوان کرد: گاه ادبیاتی که استفاده می‌شود مناسب نیست. برخی مطالب نیازی به بیان ندارد و لازم نیست که برخی اسامی و کلمات در سخنرانی‌ها مطرح شود.

وی بر ضرورت توجه راویان به فریضه نماز در اوقات آن تاکید کرد و گفت: وقتی از این نکته سخن می‌گوییم که امام اگرچه در میان ما نیست،‌ ولی حی و حاضر است، خود نیز باید به این موضوع اعتقاد داشتهب اشیم و مسائل مرتبط با آن را رعایت کنیم و این اعتقاد را در عمل نشان دهیم.

حجت‌الاسلام احمدی به رعایت ادب زیارت اشاره و بر لزوم رعایت آن از سوی خود و توصیه به مردم تصریح کرد و افزود: نباید به مسائل عراق ورود کنیم. اربعین در شرایطی برگزار می‌شود که هنگام برپایی انتخابات عراق است و باید توجه ویژه‌ای به مرجعیت عراق و تکریم آیت‌الله سیستانی داشته باشیم.

وی در پایان عنوان کرد: ابتکارات و خلاقیت‌های خود را نیز بیان کنید تا در سال‌های آینده بتوانیم با شیوه‌های بهتری برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) گام برداریم.

در این نشست علاوه بر سخنان نماینده ولی فقیه، تجربیات و ره‌توشه‌های سفر اربعین به اشتراک گذاشته می‌شود.