جمعه 10 فروردین 1403

26 مهر 1396

تولید ره‌توشه فرهنگی به چهار زبان

معاون آموزش و تولید محتوای کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از تهیه محصولات فرهنگی مختلف برای سه گروه زائران ایرانی، عراقی و دیگر کشورها،‌ مبلغان، مبلغات و کارگذاران به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو خبر داد.


حمید مروجی، معاون آموزش و تولید محتوای کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی اربعین اظهار کرد: بر اساس سابقه‌ای که از پیش داشتیم، در عرصه تولید محتوا‌ از حوزه‌های مختلف محتوایی بهره گرفتیم که اینفوگرافی، پوستر و ... از جمله این موارد بود و در کنار این موضوعات از قالب‌های مکتوب مانند کتاب و لوح فشرده و نشریه نیز استفاده می‌کنیم تا تولیدات را در اختیار عموم مردم قرار دهیم. 
وی با بیان این مطلب ادامه داد: در حوزه مخاطبان نیز گروه‌های مختلفی را پوشش می‌دهیم که در زمینه زائران می‌توان علاوه بر زائران ایرانی، زوار عراقی و زائران دیگر کشورها را نیز نام برد. به این منظور برای استفاده زائران مراسم پیاده‌روی اربعین، محتوای مورد نیاز در سایت این کمیته و کانال تلگرام به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و اردو بارگذاری شده می‌شود. 
مروجی با اشاره به اینکه کمیته فرهنگی نیز به زبان ترکی استانبولی خواهد داشت، افزود: پرمخاطب‌ترین محصولات ما کتابچه «راهنمای زائر» است که در قطع نیم پالتویی آماده شده و با تغییرات جزئی در سومین سال به چاپ رسیده است. 
وی در ادامه گفتند: «ره‌توشه زیارت» نیز مجموعه زیارتنامه‌ای است که زائران در اربعین به آن نیاز دارند و رویکرد آن نیز توقف کوتاه در شهرها و اماکن زیارتی است و به همین دلیل از زیارت‌های کوتاه مفاتیح‌الجنان برای استفاده در این مجموعه استفاده شده و اصل زیارت بیان شده است. 
مروجی اظهار کرد: بخش دیگری از مخاطبان را مبلغان و مبلغات تشکیل می‌دهند که محتوای تبلیغی، مطالب مربوط به تاریخ، اماکن و احکام، متن مقاتل و محتوای کامل‌الزیارات و دیگر مطالب مورد نیاز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. برای کارگزاران اجرایی نیز محتوا به صورت پوستر و کتابچه‌هایی در بخش سلامت، امداد، نجات و راهنما که کمک خوبی است آماده شده است. 
وی در پایان سخنانش به موضوع بیمه سفر اربعین و فواید و مزایای آن اشاره و عنوان کرد: تولیداتی با کمک سامانه حج و زیارت در این حوزه نیز آماده می‌شود. صد موشن گرافی نیز برای موضوع و مشکلات گمشدگان طراحی شده است. از آنجا که بخش بسیاری از کسانی که گم می‌شوند، مسن و کم‌سواد هستند شاید کمتر بتوانند از پوستر استفاده کنند، بر این اساس ناچار هستیم از محصولات صوتی و تصویری در این راستا استفاده کنیم.