پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

22 مهر 1396

دولت و مسئولان در سفر اربعین نقش تسهیل‌‌کننده داشته باشند و تصدی‌گری با خود مردم باشد.

مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین استان اصفهان عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران آن است که دولت و مسئولان در سفر اربعین نقش تسهیل‌‌کننده داشته باشند و تصدی‌گری با خود مردم باشد.


مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین استان اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی الاربعین  جلسه کارگروه فرهنگی آموزشی اربعین تاکنون در شهرستان‌های بوئین میاندشت، اردستان و نائین برگزار شده است. همچنین این جلسات در مرکز استان نیز با حضور حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، آیت‌الله طباطبایی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری، دبیر کمیته هماهنگی اربعین حسینی استان، ائمه جمعه استان، فرمانداران شهرستان‌ها و تعدادی از مسئولان مربوطه برگزار شد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود فقیهی، مسئول کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین استان در این جلسه بخشی از فعالیت‌های فرهنگی آموزشی انجام شده ویژه اربعین را مطرح و عنوان کرد: هدف از تشکیل این کمیته در کشور، سر و سامان بخشیدن به امور فرهنگی زائران اعزامی به عتبات عالیات در اربعین، به ویژه زائران مسیر تا نقطه صفر مرزی است.
ایزدی، مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری و دبیر کمیته هماهنگی اربعین حسینی استان نیز توضیحاتی درباره عملکرد کمیته‌های اربعین استان و فعالیت‌هایی که تاکنون در اصفهان و سایر شهرستان‌ها صورت گرفته است را بیان کرد. 
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری و مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور با تقدیر از زحمات مردم و مسئولان استان در برگزاری هر چه با شکوه‌تر سفر اربعین سال گذشته اظهار کرد: اصفهان از نظر تعداد زائران اعزامی اربعین پس از خوزستان و تهران رتبه سوم کشور را داراست.
وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران آن است که دولت و مسئولان در سفر اربعین نقش تسهیل‌‌کننده داشته باشند و تصدی‌گری با خود مردم باشد. فرهنگ‌سازی در سفر اربعین می‌تواند راهگشا باشد؛ همچنان که با پیام آیت‌الله سیستانی مبنی بر این که اربعین فقط یک روز نیست، سال گذشته نزدیک به دو میلیون نفر از زائران ایرانی قبل از اربعین کربلا را ترك کردند و این کمک بزرگی در تنظیم هر چه بهتر این مراسم بود. 
مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین مهمترین عامل در برگزاری هر چه بهتر این مراسم را توجیه زائران دانست و گفت: زمانی که مردم نسبت به شرایط و ظرفیت‌های موجود توجیه باشند، خودشان به خوبی مدیریت مراسم را برعهده می‌گیرند. توجه به برخی از مسائل در این سفر ضروری است، از جمله اینکه مردم ایران در کشور عراق میهمان هستند، بنابراین باید به آداب و رسوم آنها احترام بگذارند و قوانین کشور عراق را رعایت کنند.
وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های جدی مسئولان کشور عراق، قانونمند بودن سفرهای مردم ایران به عراق است که امسال به شدت از خروج غیر قانونی افراد جلوگیری می‌شود. در این سفر باید بر محور وحدت حرکت کرد و نباید به اختلافات قومی و مذهبی دامن زد. 
حجت‌الاسلام احمدی به مسئولان تاکید کرد: در جلسات مردمی، ضمن درخواست نسبت به احترام به اعراب و آداب و رسوم آنها، محدودیت‌های اقتصادی مردم عراق را توضیح دهید و دوری از تجمل‌گرایی و پذیرایی‌های گران‌قیمت را گوشزد کنید. 
مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین کشور تأکید کرد: موکب‌داران باید با اخذ مجوز جهت برپایی موکب، نسبت به همراه داشتن روحانی، معینه یا مداح برای این موکب اقدام کنند و جهت اقامه نماز اول وقت اصرار ورزیده، تجهیزاتی چون مهر، موکت، فرش و بلندگو نیز همراه داشته باشند. 
در پایان این جلسه، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، زیارت اربعین را تمرینی برای محبت هر چه بیشتر به ائمه معصومین (ع) دانست و گفت: ولایت، اطاعت و محبت اهل بیت(ع) سه حقی است که قرآن کریم نسبت به اهل بیت(ع) برعهده مسلمانان گذاشته است که در آیه «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ» پذیرش ولایت اهل بیت (ع) از ویژگی‌های یک مسلمان شمرده شده است. 
وی ادامه داد: همچنین بنا بر آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ»، اطاعت از اولی الامر و در آیه «قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلَاّ المَوَدَّهَ فِی القُربى» محبت نسبت به اهل بیت(ع) از مسلمانان خواسته شده است. اولی الامر باید حرف خدا و رسول خدا (ص) را بیان کنند.