پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

20 مهر 1396

راهپیمایی اربعین انعکاس جهانی پیام کربلاست/ رسالت زنان امروز انتقال زینب گونه پیام عاشوراست

یک مدرس حوزه ودانشگاه با بیان اینکه پیام کربلا از سوی حضرت زینب(س) جهانی شد، گفت: امروز زنان با حضور در راهپیمایی اربعین سبک زندگی زینبی را به فرزندان خود منتقل می کنند.


آیت الله سید محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، در مورد حضور بانوان در این رویداد عظیم اظهار کرد: بانوان با حضور در این راهیپمایی بزرگ که به مثابه یک واقعه جهانی است، می توانند معارف و اندیشه ناب زنانِ کربلا را به جهانیان معرفی کنند.
وی ادامه داد: در روزهایی که زائران جهت شرکت در راهپیمایی اربعین عازم می شوند، صحنه سراسر از حضور مردان و زنانی است که به عشق امام حسین(ع) راهی شده اند. این راهپیمایی یک واقعه جهانی و در واقع یک رفراندوم است و اختصاص به گروه و قشر خاصی ندارد و مرد و زن اعم از کودک، جوان و پیر در آن حضور می یابند.
وی گفت: راهیپمایی اربعین می تواند برای سبک زندگی پیام های مختلفی داشته باشد به ویژه برای بانوان که در عرصه زندگی و تعلیم و تربیت فرزند بیشتر حضور دارند. این رویداد عظیم نحوه ارتباط انسان با یکدیگر و مدیریت یک جامعه را نشان می دهد. وقتی که انسان ها تحت تاثیر دین و حرم قرار دارند، وقتی تحت تاثیر خداوند و اولیایش هستند و زمانی که حرم آزاد است و هیچ طاغوتی بر آن حکومت نمی کند در نتیجه انسان تحت انوار این حرم قرار می گیرد.
قائم مقامی تصریح کرد: مهمترین کار در راهیپمایی اربعین ارایه الگوی سبک زندگی و مدیریت صحیح است، این همایش بزرگ نمونه ای است از اینکه انسان ها چه طور بدون برنامه ریزی حکومتی و مامور در دوره ای مشخص با یک هدف با یکدیگر معاشرت و زندگی می کنند. این عالی ترین نوع روابط انسانی است و پیام های فراوانی دارد.

وی با بیان اینکه پیام کربلا یعنی حقیقت، ابراز کرد: این حقیقت از طریق حضرت زینب(س) جهانی شد. کاروان عاشورا به رهبری حضرت زینب(س) بود که واقعه کربلا را جهانی کرد. بنابراین، امروز زنان مسلمان که در این رویداد شرکت می کنند باید زینب وار حرکت کرده و معارف کربلا را برای فرزندان خود بازگو کنند تا نسل به نسل این سیره ادامه یابد همان طور که تاکنون بوده است و خواهد بود.