جمعه 31 فروردین 1403

18 مهر 1396

پیاده روی اربعین فرصت تبیین الگوی زینبی برای زنان است / اربعین نماد انتقال هویت دینی به نسل های بعدی است

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به تاثیر پیاده روی اربعین بر سبک زندگی اظهار کرد: اربعین نماد بیان الگوی زینبی برای زنان است.


 به گزارش ستاد خبری اربعین حوزه بانوان   دکتر انسیه خزعلی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در گفت وگویی  در باره تاثیر و نقش این رویداد بزرگ معنوی بر مساله سبک زندگی گفت: باید توجه داشت که سبک زندگی اسلامی این است که بخشی از زندگی به امور معنوی اختصاص یابد و افراد برای رسیدن به آن مسیر سختی هایی را تحمل کنند، به بیان دیگر تمرین و ممارست برای رسیدن به معنویات در زندگی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: بسیار پیش آمده است که افراد سختی هایی را در زندگی متقبل می شوند و تحمل می کنند تا به یک موفقیت در جسم و سلامتی شان برسند، از سوی دیگر اما سلامت روحی و توجه به اینکه برای این سلامت و پالایش وجودی، انسان حاضر باشد سختی هایی را تحمل کند چیز ارزشمندی است که بخشی کوچکی از آن در پیاده روی اربعین متجلی شده و خود را نشان می دهد.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) در مورد تاثیر حضور زنان در پیاده روی اربعین اظهار کرد: باید به این مساله توجه داشت که زنان به عنوان قشری که نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و در همه مسئولیت ها و حرکت های اجتماعی مشارکت دارند، با حضور خود در این پیاده روی به عنوان نقطه قوت می توانند تاثیر به سزایی را در کنار مردان بجا گذارند.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا(س) گفت: بحث حضور مستقیم و بهره مندی زنان از این حرکت و بهره مندی معنوی و بهره رسانی معنوی که ذیل فعالیت ها و نذرها و کمک رسانی های آنان در ایام اربعین دیده می شود از جمله تاثیراتی که این پیاده روی بر سبک زندگی می گذارد در مسایل عبادی و سیاسی تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد لذا هر دو تاثیرگذاری دارند.

خزعلی با بیان اینکه هویت تاریخی ما با نوع رفتار و سنت و عملکردها و تقدیس کردن هایمان پیوند خورده است، تصریح کرد: هرچه که تاریخ و داشته هایمان را زنده نگاه داریم و به آنها تکیه کرده و از سوی دیگر برای نوجوانان ترویج کنیم می توانیم از ثمرات و برکات و محسنات اش بهره مند شویم، اربعین یکی از این مولفه هاست.
این پژوهشگر ادامه داد: زیبایی استقامت و صبر بی نظیر حضرت زینب(س) بهترین درس در طول تاریخ و در طول مبارزات و مقاومت هایی است که زنان داشته اند.
وی تاکید کرد: اربعین یک نماد از این تاسی و پیروزی است و نمادی از این آمادگی و اظهار مهیا بودن برای کمک به حرکت حسینی و تبعیت از حرکت زینبی و پیام رسانی و ابلاغ آنچه که در عاشورا اتفاق افتاده که پیام آزادگی و ظلم ستیزی و برقراری احکام و شرایع اسلامی بوده است؛ لذا اربعین به عنوان نمادی است که آن هویت را نسل به نسل منتقل می کند.
خزعلی در پایان خاطرنشان کرد: مساله ای که باید به آن توجه داشت این است که حضرت زینب(س) خود این مسیر را انتخاب کردند و در حالی که بدن پاره پاره عزیزان شان را می دیدند اما فرمودند: ما رایت الا جمیلا. یعنی به این درجه از صبر و استقامت و پایداری رسیدند، به نظرم تمسک زنان به حضرت زینب(س) و پیروی از ایشان از مسایلی است که می تواند الگویی برای زنان ما باشد به ویژه در ایام پیاده روی اربعین که یاد امام حسین(ع ) و حضرت زینب(س) در آن زنده است.