جمعه 10 فروردین 1403

17 مهر 1396

اربعین؛ فرصت مطالعاتی برای رشته‌های علوم انسانی

استاد مدیریت دولتی و خط مشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه باورهای دیکته شده و ایدئولوژی وارداتی در اربعین،‌ نوعی نقص است،‌ تاکید کرد: این جریان معنوی،‌ فرصت مطالعاتی برای رشته‌های مختلف علوم انسانی است.


علی اصغر پورعزت،‌ استاد مدیریت دولتی و خط مشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی الاربعین اربعین درباره استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در راستای اربعین عنوان کرد: راه‌پیمایی اربعین پدیده سال‌های اخیر است که این پدیده ظرفیت بسیار خوبی برای مطالعه آن به عنوان یک پدیده اجتماعی در حال شکل‌گیری و آینده‌ساز به شمار می‌آید.
وی گفت: این ظرفیت می‌تواند موضوع مطالعه رشته‌های متفاوت دانشگاهی به ویژه علوم انسانی باشد؛ از این رو استفاده از دانشگاه برای هدایت بهتر این مسیر و کمک به اجرای بهتر این مراسم بسیار مفید و موثر است. 
پورعزت همچنین به ضرورت پژوهش‌ در این حوزه تاکید کرد و ادامه داد: پژوهش‌هایی که امکان انجام آنها در رشته‌های گوناگون علوم انسانی وجود دارد می‌تواند درباره آینده‌شناسی، شناخت آینده و حدس زدن آینده این حرکت، هدایت بهتر این مسیر، تدارکات و تسهیلات بیشتر، امنیت و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای تعامل علمی با کسانی که در آن شرکت می‌کنند صورت گیرد. 
این استاد دانشگاه، اربعین را عرصه‌ ایجاد فضایی برای بازپردازی مبانی باورهای دینی و زدودن باورهای دینی خرافی در بین مردم ایران و کشورهای اسلامی برشمرد و اظهار کرد: اربعین فرصت بسیاری برای آموزش و بازآموزی دارد. 
وی در این باره که چه بهره‌ای می‌توان از این پژوهش‌ها برای جهانی کردن اربعین گرفت، گفت: این جریان جهانی شده است. پژوهش‌ها کار جدیدی انجام نمی‌دهد و فقط می‌تواند به این جریان کمک کند. در ایران تصویر درستی از حرکت اربعین ندیدم. حقیقت آن فضا تنها با مراجعه و حضور در آن فضا قابل درک است که متاسفانه نتوانسته‌ایم آن را انتقال دهیم. 
پورعزت تاکید کرد: ابزارهای تصویری و رسانه‌ای نتوانسته‌اند تصویر درستی از اربعین ارائه کنند. این مراسم بسیار جذاب است؛ زیرا فرهنگ اهل بیت(ع) را برای مدتی ارائه می‌دهد. باید توجه داشته باشیم که حضور ایدئولوژی و باورهای دیکته شده اجازه نمی‌دهد که با آن حقیقت به صورت آزاد و خالص برخورد کنیم. هر چه ایمانی‌تر با این پدیده برخورد کنیم، در نشان دادن حقیقت موفق‌تر خواهیم بود.