پنج شنبه 9 فروردین 1403

03 مهر 1396

هم‌اندیشی علمی دانشمندان درباره اربعین؛ تراث فرهنگی برای آیندگان

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: فرصت هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران با دانشگاه کربلا فراهم شده است که این اقدام باید به عنوان تراث فرهنگی به نسل‌های بعد منتقل شود.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری که ساعاتی پیش در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد،‌ عنوان کرد: اربعین پدیده‌ای جدید و نیازمند تبیین و شناخت چالش‌ها و آسیب‌هاست و ارائه بهتر و سیاستگذاری مناسب در این باره به انجام فعالیت علمی و دانشگاهی نیاز دارد. 
وی با اشاره به اینکه اربعین از زوایای جامعه‌شناسی، مدیریتی، سیاسی، ارتباطات بین‌الملل و ... قابل تأمل است، افزود: اربعین دارای جذابیت برای فرهیختگان است. رسالتی که برای معرفی پیام سیدالشهدا(ع) برعهده ما گذاشته شده است،‌ اقتضا می‌کند که دانشمندان در حوزه سیاستگذاری و راهبردی ورود پیدا کنند. 
حجت‌الاسلام احمدی همچنین ایجاد ادبیات و گفتمان‌سازی برای نسل‌های آینده را ضروری دانست و گفت: اربعین قطعاً تغییراتی در موقعیت ژئوپلتیک جهان اسلام ایجاد کرده است. سنگ بنای این موضوع ضمن ارتباط دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان مادر و نماینده رشته علوم انسانی و دانشگاه کربلا و اساتید این دانشگاه در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر گذاشته شد. 
وی از پشتیبانی ستاد فرهنگی اربعین در عراق یاد کرد و ادامه داد: در کنار این پشتیبانی، توجه به حوزه فرهنگی مورد نیاز است. در این باره فرهیختگان وظیفه دارند که به این حوزه ورود پیدا کنند. باید ثمرات، ادبیات و پیام سیدالشهدا(ع) را به جهانیان اعلام و ابلاغ کنیم. 
حجت‌الاسلام احمدی تصریح کرد: هم‌اندیشی میان اساتید طی امروز با میزبانی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، نماینده ستاد فرهنگی اربعین در عراق نیز حضور داشت و طرح‌هایی ارائه و تصمیماتی اتخاذ شد. این کار باید استمرار و ادامه یابد تا به عنوان تراث فرهنگی به نسل‌های بعد انتقال یابد.