جمعه 10 فروردین 1403

02 مهر 1396

تشریح برنامه‌های اربعین

در نشستی که امروز، با حضور رایزن فرهنگی ایران در عراق برگزار شد، برنامه‌های نهادهای مختلف به مناسبت پیاده‌روی اربعین تشریح شد.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، رئیس موسسه نجف اشرف نیز در این دیدار عنوان کرد: اینکه موکب‌ها مورد تایید باشد مهم است. ممکن است در برخی از موکب‌ها که مورد تایید نیستند، روی افکار و عقاید ایرانیان تاثیر بگذارند. بر این اساس باید اطلاع‌رسانی درستی درباره مورد تایید بودن موکب‌ها به زوار ارائه شود.
نایینی، معاون تبلیغات محیطی و محصولات فرهنگی و تبلیغی ستاد اربعین در نشست هماهنگی مسئولان این ستاد که امروز، دوم مهرماه برگزار شد، عنوان کرد: مصوبه شورای شهر را برای تامین منابع فرهنگی دریافت کرده‌ایم. نجفی، شهردار جدید تاکید کرده است که کارهای شهرداری طی اربعین به مرزهای کشور محدود باشد.
وی افزود: کمک‌های شهرداری شامل خدمات شهری، نظافت، اسکان و ترابری برای زائران ایرانی است؛ همچنین با دو مجموعه از معاونت‌های خدمات شهری شهرداری تهران برنامه‌های مربوط به نصب پرچم‌ها و بنرها هماهنگی شده است که تا پایان هفته این اقلام دریافت می‌شود.
به گفته نایینی، در حوزه محصولات فرهنگی نیز نیازمند ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار بودیم که این میزان تامین شده است. بر این اساس مشکلی در پیش نخواهند بود و از پایان هفته بنرهای تبلیغاتی را تحویل می‌گیریم و نصب خواهیم کرد.
حسن محمدی، رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی در این نشست اظهار کرد: کمیته قرآن و عترت پس از جلسه اخیر، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و موجی در بین جامعه قرآنی از سال گذشته ایجاد شده است. اولین بار بود که کاروان قرآنی بدون هزینه تشکیل می‌شود و فرهنگی در این رابطه ایجاد کرده است. کمپین تلاوت افتخاری در سال گذشته راه‌اندازی شد و فرهنگ آن در کشور به وجود آمد که قراء برجسته نیز به این طرح افزوده شدند، بر این اساس از کاروان نور استقبال بسیاری شد.
وی ادامه داد: با آستان قدس رضوی هماهنگی صورت گرفته است و برنامه‌ها را اجرایی خواهیم کرد. شروع این برنامه‌ها در آستان قدس رضوی برگزار می‌شود که به کل استان‌ها تسری پیدا می‌کند و مراسم اصلی را در عراق خواهیم داشت. همچنین برای مرز خسروی نیز مراکز استقرار را شناسایی می‌کنیم تا در آنجا نیز محافل تلاوت قرآن داشته باشیم.
به گفته وی سوره ملک و واقعه دو سوره محوری هستند که طی طرح بشارت در این سفر ترویج خواهد شد. همچنین محافل از نظر کمی با افزایش ۵۰ درصدی روبرو خواهد بود. امسال بر اساس سهمیه‌ای که دریافت می‌کنیم بیشتر از ۳۰۰ محفل قرآنی برپا خواهیم کرد. همچنین دو قرارگاه قرآنی ویژه خواهیم داشت و قرار است تعداد مناسبی از مصاحف قرآنی جمهوری اسلامی که مورد تایید رهبر معظم انقلاب است را در موکب‌های مختلف توزیع کنیم. در حوزه عترت نیز برای تلفیق قرآن و عترت از پوستر خلاقانه استفاده می‌کنیم. بیشتر از ۳۰۰ ثبت نام از قراء برجسته داشته‌ایم که در سال گذشته این سهمیه ۴۰ نفر بود و در صورت افزایش آن این میزان جلسات افزایش پیدا خواهد کرد. با وجود ۴۰ نفر قراء، ۳۰۰ محفل قرآنی برگزار کردیم که طی امسال مصوب شد این تعداد به صد نفر برسد.
فرزانه، نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست عنوان کرد: با توجه به ظرفیت عظیم بانوان قرآنی و بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب، با حفظ جمیع شرایط شرعی زمینه حضور بالنده قرآن خواهران را فراهم کنیم.
همچنین از شناسنامه‌دارا شدن موکب‌ها سخن به میان آمد و اینکه طبق آمایش صورت گرفته، توزیع مناسب موکب‌ها امسال انجام می‌شود. بیشتر بحث‌ها بر سر موکب‌های سامراء و کاظمین است که به صورت جدی به این موضوع توجه می‌شود. همه موکب‌ها پیوست فرهنگی، امنیتی و سلامت دارند. تعداد موکب‌ها از نجف تا کربلا افزایش یافته است. همچنین چند موکب مشترک میان ایران و عراق برپا می‌شود که تعداد آنها حدود 20 ـ 30 موکب است. همچنین نمایشگاه آب در موکب 202 و صحن یکی از حرم‌های شریف برگزار خواهد شد.
توکلی، مسئول امور بین‌الملل ستاد اربعین نیز در این نشست عنوان کرد: همزمان با 5 و 6 صفر همایشی در کربلا برگزار می‌کنیم و نشست‌های تخصصی آن را در 17 و 18 صفر برگزار خواهیم کرد. با اساتید اروپایی رایزنی کرده‌ایم که از مراسم پیاده‌روی اربعین بازدید داشته باشند. نشست‌هایی در خارج از کشور داشته‌ایم که از آن جمله می‌توان به نشست لهستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: با رؤسای دانشگاه کربلا نشستی داشتیم که طی آن با رؤسای دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت‌وگو شد. به این منظور پیش‌بینی می‌کنیم که 300 استاد دانشگاه مهمان همایش باشند. همچنین از وزیر علوم و معاون نخست وزیر عراق برای حضور در این مجلس دعوت می‌کنیم. همچنین پیشنهاد شده است که همایش صرف مقاله‌خوانی نباشد و هم‌اندیشی، شبکه‌سازی و آشنایی با اساتید نیز مورد توجه قرار گیرد.
توکلی اظهار کرد: با عتبه حسینی صحبت شد که مراسم افتتاحیه در دانشگاه کربلا باشد. پنل‌هایی نیز برگزار می‌کنیم. مقالات نیز به سه زبان انگلیسی، فارسی و عربی ارائه می‌شوند.
هماهنگی برای حضور 12 سخنران و 25 مداح از جمله مواردی بود که توسط سردار مداحی بیان شد. در ادامه این نشست، کاظمی، نماینده قرارگاه خاتم‌الاوصیا(عج) عنوان کرد: تکریم زوار، تبلیغ، مراسم‌ها از جمله برنامه‌های ماست. ورود زائران پاکستانی از میرجاوه نیز هماهنگ شده است. محورهایی در این رابطه داریم که برپایی همایش جهانی بزرگداشت حریم اهل بیت(ع) با زبان لاتین،‌ ارائه مطالب به زبان‌های اردو، آذری و فارسی، برپایی هیئت کودک، برگزاری مهدکودک حسینی و اختتامیه پیاده‌روی اربعین از جمله اقدامات ماست. 5 هزار بسته معرفتی نیز در اختیار موکب‌داران و مدیران قرار خواهیم داد.
عامریان نیز در این نشست گفت: سه موکب برای عراق و چهار موکب برای مرز پیش‌بینی شده است که طرح نائب‌الشهید را اجرا کنند. در این رابطه از حشدالشعبی نیز کمک گرفته‌ایم. چند مترجم مسلط به زبان‌های انگلیسی، عربی و اردو در این مراکز مستقر خواهند شد. در داخل موکب‌ها نیز مبلغان چند زبانه حضور خواهند داشت. بر این اساس کار خود را از اول صفر شروع می‌کنیم. پیش‌بینی کرده‌ایم که سه و نیم میلیون کارت نائب‌الشهید به چاپ برسانیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی، نماینده ستاد مردمی اربعین آستان قدس رضوی نیز بر تمرکز در سامرا یاد کرد و گفت: در این راستا با ستاد بازسازی عتبات عالیات برای اسکان و تغذیه هماهنگی صورت گرفته است. به 100 موکب بسته فرهنگی می‌دهیم. سفر موکب‌داران در 10 ـ 15 روز آِنده صورت می‌گیرد. از هزار منزل که میزبان زوار اربعین بوده‌اند نیز در قالب بسته های ویژه تقدیر می‌شود.
لاله افتخاری،‌ معاون حوزه زنان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین نیز در این نشست عنوان کرد: تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و معاونت‌های اجرایی، معاونت تبلیغ، تدوین آئین‌نامه و اساسنامه، گروه رسانه، جمع‌آوری اطلاعات 7 هزار شهید زن در سازمان بسیج جامعه زنان و ... از جمله اقدامات این بخش است.
وی هماهنگی با دانشگاه‌ها و مراکز  علمی را در این راستا برشمرد و ادامه داد: هماهنگی برای اسفندماه به عمل آمده است که همایشی با موضوع اربعین در تهران برگزار شود. در اواخر صفر نیز در مشهد اقداماتی را در قالب نشست در دست انجام داریم. مناسب است که موکب خاص بانوان در کبلا و نجف داشته باشیم. مبلغان را از مبدأ به کربلا اعزام می‌کنیم. هماهنگی نیز میان جامعه قرآنی،‌ دانشگاه‌ها و حوزه‌های ایران و عراق صورت گرفته است. همچنین 20 مبلغه مسلط به زبان‌ها داریم که از نیمه مهرماه دوره می‌بینند.