شنبه 1 اردیبهشت 1403

30 تیر 1396

در نشست شورای راهبری بانوان مطرح شد؛ بهره‌گیری از مبلغات استانی و بانوان قرآنی در خدمت به زائران ایرانی اربعین حسینی

رئیس شورا و معاون حوزه زنان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در نشستی که به منظور بررسی ظرفیت‌های موجود برای استفاده در ایام اربعین تشکیل شد، بر لزوم بهره‌گیری از مبلغات استانی، ایجاد کارگروه بانوان قرآنی و کارگروه ایثار و شهادت در ایام اربعین سال جاری تاکید کرد.


به گزارش کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، نشست شورای راهبردی بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با حضور لاله افتخاری، رئیس شورا و معاون حوزه زنان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار شد.

افتخاری در این نشست بر لزوم برنامه‌ریزی توسط کمیته بانوان تاکید کرد و گفت: همچنین برای سه مرز غربی که چزابه، مهران و خسروی هستند باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد و محصولات فرهنگی همچون بروشور و لوح فشرده فراهم شود. برپایی نشست تخصصی در این رابطه نیز حائز اهمیت است.

وی همچنین از لزوم طراحی و برپایی کتابخانه چابک برای موکب‌ها یاد و عنوان کرد: این آثار می‌تواند فرهنگ زینبی(س) و مقاومت را تقویت کند. شناسایی افراد فعال به منظور تبلیغ و آموزش آنان نیز یک ضرورت است که باید به آن توجه شود. در این باره طی سال گذشته از بانوان تهران و قم و به ویژه استان تهران استفاده شد. در این راستا همچنین قرار است که موکب‌های استانی به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی شناسایی شوند.

افتخاری با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی در این باره،‌ افزود: ایجاد حرکت و زیارت گروهی باید مورد تشویق قرار گیرد تا همانند حرکت حاجیان در ایام حج پیش برویم. این اقدام مانع از نفوذ دشمنان شده و باعث می‌شود که میزان روی دادن خطر کاهش یابد.

وی از ارائه مشاوره به خانواده‌ها طی دوره گذشته یاد و اظهار کرد: گزارش این عملکرد به دفتر مقام معظم رهبری نیز ارائه شده است. در این راستا باید برای حجم بالای مراجعاتی که به مبلغات می‌شود برنامه‌ریزی کنیم که استفاده از بانوان مترجم نیز بخشی از کار را تشکیل می‌دهد.

افتخاری همچنین به اعزام گروه‌های قرآنی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های خوبی توسط این گروه صورت گرفت. امسال هم در نظر داریم که کارگروه قرآنی و ایثار و شهادت را به عراق اعزام کنیم. تشکیل کارگروه ایثار و شهادت به کانون همبستگی فرزندان شاهد واگذار شده است که به معرفی شهدا و اجرای طرح نائب‌الشهید می‌پردازند.

رئیس شورای راهبردی بانوان کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از برپایی همایشی به کوشش ستاد بازسازی عتبات عالیات و قرارگاه خاتم‌الاوصیا(عج) در هفته‌های اخیر یاد کرد و ادامه داد: استقبال بسیار خوبی از این همایش به عمل آمد و طرح نائب‌الشهید به مردم معرفی شد.

فرزانه، نماینده امور بانوان سازمان اوقاف و معاون اجرایی شورای راهبردی نیز در این نشست عنوان کرد: پیش از این جلسه‌ای به منظور آسیب‌شناسی جریان عظیم پیاده‌روی اربعین برگزار شد. ما همه در برابر ندای «هل من ناصر ینصرنی» حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مکلف به انجام وظیفه هستیم و باید در این راه وحدت رویه داشته باشیم.

وی از برنامه‌ریزی مدبرانه برای اربعین امسال یاد کرد و افزود: برکت ایام اربعین و عنایت حضرت سیدالشهدا سبب ارزشمند شدن این فعالیت‌ها می‌شود. در سال‌های گذشته، انجام خدمات فرهنگی بانوان در این جریان عظیم احساس می‌شد که با اقدامات صورت گرفته در این راستا،‌ برنامه‌ریزی گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاوت قرآن، جلسات ارائه احکام بانوان و سخنرانی از جمله اقدامات صورت گرفته توسط بانوان در سال گذشته است، ادامه داد: باید تلاش شود که چالش‌ها را کاهش دهیم.

از جمله موضوعات دیگری که توسط حضار در این نشست مطرح شد، می‌توان به اعزام 400 نفر از بانوان طلاب به اربعین انجام شد اشاره کرد. همچنین برپایی موکب و تبلیغ چهره به چهره برای زائران ایرانی در حوزه احکام و امور مرتبط با بانوان که سبب می‌شود کار در این حوزه به صورت ریشه‌ای انجام شود، دیگر موضوع مطرح شده بود.

یکی دیگر از موضوعات مطرح شده، حفظ کرامت مبلغان بین‌المللی بود که با توجه به مشکلات فراوانی که در جریان پیاده‌روی اربعین وجود دارد، سختی‌هایی را برای مبلغان ایجاد می‌کند که لازم است رفع شود.

همچنین موضوع ایجاد موکب برای بانوان موضوع مطرح شده دیگر در این نشست بود. تاکید بر لزوم شناسنامه‌دار شدن موکب‌ها در نجف و کربلا از جمله موضوعات دیگری بود که بیان شد. در این راستا بر لزوم شناسایی و استفاده از گروه‌های هنری در جریان پیاده‌روی اربعین تاکید شد.

افتخاری در پایان این نشست از لزوم معرفی موکب‌ها توسط ستاد بازسازی عتبات به منظور آموزش صحیح‌تر مبلغات، شکل‌گیری ساختارهای استانی و معرفی نمایندگان استانی به عنوان مصوبات این جلسه یاد کرد. بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب ستاد مرکزی اربعین، همه فعالیت‌های بانوان با موضوع اربعین در حوزه‌های مختلف باید با هماهنگی شورای بانوان انجام شود که در این باره باید هماهنگی میان مردم و فعالیت‌های مربوطه صورت بگیرد.