چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

12 آذر 1393

۱۹ گروه تعزیه‌خوانی به مناسبت اربعین در خمین تعزیه اجرا می‌کنند

فرماندارخمین گفت: ۱۹ گروه تعزیه‌خوانی از روز جمعه ۱۴ تا ۲۳ آذر به مناسبت اربعین حسینی در محله گوشه عظیم‌شهر خمین برگزار می‌شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از خمین، سید مهدی ساداتی عصر دیروز در نشست هماهنگی برگزاری سوگواره تعذیه با اشاره به اهمیت نقش تعذیه در ترویج و انتقال فرهنگ عاشورا و نیز فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: باید در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه به ویژه در بین نسل جوان تلاش شود و با نهادینه کردن این فرهنگ‌ها و بتوانیم توطئه‌های دشمنان اسلام را خنثی کرد.

وی‌افزود: دشمنان اسلام و نظام از راه‌های مختلف و نیز با وارد کردن خرافه‌ها به آیین‌ها و سنت‌های عزاداری و نیز از طریق هجمه‌های ناجوانمردانه افکار جوانان را نشانه گرفته اند و به دنبال از بین بردن ارزش های اسلام و نظام هستند.

فرماندارخمین تصریح کرد: فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر مهمترین پیام عاشورا بوده که باید تلاش شود این مهم در جامعه به طرز صحیح تبیبن و نهادینه شود و با استفاده از مراسم تعزیه خوانی باید تلاش شود تا نهضت عاشورا جاودانه بماند.

ساداتی با اشاره به ساماندهی گروههای تعزیه درخمین گفت: هنر نقش مؤثری در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و حماسه عظیم عاشورا دارد اما باید در این راستا برنامه ریزی وجود داشته باشد و مراسم تعزیه خوانی با ساماندهی در این ایام برگزار شود.

وی افزود: گروه‌های تعزیه باید با هدف حفظ و ترویج عزاداری امام حسین (ع) در جامعه گام بردارند و مانند مداحی‌ها اجازه ندهند خرافه‌ها و آیین‌های غلط در این بخش وارد شود و اهداف دشمن که ضربه زدن به اسلام و نظام بوده در این بخش نیز ناکام بماند.

فرماندار خمین تصریح کرد: باید تلاش شود در برگزاری این مراسم از افراد جوان استفاده شود و در کنار این افراد نیز از تجربیات پیشکسوتان این هنر استفاده شود تا بتواند در جامعه به عنوان یک هنر و فرهنگ نهادینه شود.

ساداتی با اشاره به اینکه در این مراسم باید موازین اسلامی رعایت شود گفت: باید تلاش شود تا در این بخش از هرگونه تزویر و ریا پرهیز شود و در این مراسم نهایت تلاش شود تا مراسم سوگواری به نحو شایسته‌ای برگزار شود.

وی افزود: شهرستان خمین طرفیت بسیار خوبی در زمینه برگزاری این مراسم و نیز آیین کهن تعزیه دارد و در این بخش باید تمامی دستگاه‌های اجرایی با یک برنامه ریزی جامع و کامل بتوانند در تامین امکانات گام بردارند و این هنر اصیل در تمام شهرستان‌ها باید ترویج پیدا کند.