جمعه 31 فروردین 1403

11 آذر 1393

حجت‌الاسلام خاموشي: راهپيمايي اربعين بزرگترين حماسه و حادثه جهان است

رييس سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينكه پياده روي اربعين را مي‌توان بزرگترين حادثه و حماسه روي زمين ناميد، خاطر نشان كرد: اين اتفاق عظيم تضمين كننده حماسه بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي است


مراسم رونمايي از كتاب عكس «پياده آمده‌ام» شامل عكس‌هايي از مراسام راه‌پيمايي عزاداران حسيني عصر روز دوشنبه ۱۰ آذرماه با حضور رياست سازمان تبليغات اسلامي، حجت الاسلام پناهيان و زائري برگزار شد.

در اين مراسم حجت الاسلام سيد مهدي خاموشي اظهار كرد: در جلسه‌اي حضور داشتم كه شخصي از من پرسيد اين پياده روي به سوي كربلا در مراسم اربعين سند شرعي و دارد يا خير؟ چرا زائرين اين مقدار به خود زحمت مي‌دهند و با ماشين‌هاي خود عازم اين سفر نمي‌شوند؟ من هم در پاسخ به اين سوال گفتم، شايد بتوان اينگونه جواب داد كه بسياري از لذت‌هاي يك فرد بزرگ سال را چطور مي‌توانيم براي يك كودك تعريف كنيم.

وي ادامه داد: در روايات آمده كه اگر كسي براي امام حسين (ع) قدمي بردارد، گناهان آن شخص بخشيده مي‌شود. همچنين آمده ثواب زيارت امام حسين (ع) برابر با چندين زيارت حج است. به ياد دارم، زماني كه به سفر حج رفته بودم، به همراه اطرافيانم مسيري را پياده طي كرديم. درطول مسير پيرزني را ديدم كه به سختي و با زحمت بسيار مسير را طي مي‌كرد و وقتي از او دليل اين كار را پرسيدم به من گفت مگر نمي‌داني اين پياده روي ثواب حج را دارد؟

حجت اسلام خاموشي به تفاوت حضور در مراسم حج و اربعين حسيني اشاره كرد و افزود: در بهترين حال حدود ۵ ميليون نفر براي سفر حج عازم مي‌شوند ولي براي پياده روي اربعين با آماري ۲۰ ميليوني مواجه هستيم كه امسال بر اساس پيش بيني ۱۰ميليون نفر مازاد نيز بر اين جمعيت اضافه مي‌شود.

رييس سازمان تبليغات اسلامي به ديدگاه غير مسلمانان درباره اين پياده روي نيز اشاره كرد و گفت: وقتي از يك افسر آمريكايي پرسيدند مهم‌ترين خاطره‌اي كه از حضورت در عراق به ياد داري چيست؟ ، در پاسخ گفته بود، روزي در عراق هست كه گويي كل مردم كره زمين به سوي يك گنبد طلايي مي‌روند.

حجت الاسلام خاموشي خاطر نشان كرد: من خاطره‌اي جالب از اين پياده روي به سوي كربلا دارم. وقتي كه در مسير خواستيم شبي را بيرون بخوابيم، در نيمه‌هاي شب يك شخص عراقي آمد و من را بلند كرد و گفت چرا در بيرون خوابيده‌اي؟ من هم به او گفتم در داخل جايي نبود و آن شخص به همراه دو نفر ديگر من را بلند كردند و به داخل چادر بردند.

وي همچنين به خدمت رساني شماري زيادي عاشقان به زائرين امام حسين (ع) اشاره كرد و گفت: اينكه شماري زيادي از مردم در طول مسير از زائران امام حسين (ع) پذيرايي مي‌كنند، به معناي اوج دست‌گيري است. جالب آنكه يكي از آشنايان تعريف مي‌كرد، در مسير رسيدن به كربلا يك عراقي ما را به زور اسلحه به خانه خود برد و وقتي از او دليل اين كار را پرسيدم، دليلش را خدمت به زائران امام حسين (ع) عنوان كرده بود.

حجت الاسلام خاموشي ادامه داد: آن شخص مي‌گفت پس از سال‌ها حضرت عباس (ع) به ما فرزندي را داده و ما هم نذر كرده‌ايم هر ساله خانه خود را براي پذيرايي از زائرين امام حسين (ع) و حضرت عباس (ع) مهيا كنيم و حالا هم عذر مي‌خواهيم كه شما را به زور به اينجا آورده‌ايم.

رييس سازمان تبليغات اسلامي با بيان اينكه پياده روي اربعين را مي‌توان بزرگترين حادثه و حماسه روي زمين ناميد، خاطر نشان كرد: اين اتفاق عظيم تضمين كننده حماسه بيداري اسلامي در كشورهاي اسلامي است.

وي در پايان به چاپ كتاب عكس‌هاي مراسم پياده روي اربعين اشاره كرد و گفت: گرفتن عكس‌هايي از مراسم پياده روي براي اربعين اقدامي زيبا و ارزشمند از سوي اين عكاس ايراني بوده است.