شنبه 1 اردیبهشت 1403

10 آذر 1393

تقاضاي ثبت اربعين در گينس

وزير سابق حمل و نقل كابينه عراق كه در حال حاضر از فعالان سياسي و رسانه اي اين كشور به شمار مي‌رود در جديد‌ترين مقاله خود از مقامات و مسئولان مؤسسه «گينس» درخواست كرده كه به كربلا بيايند و ركوردهايي كه در أيام أربعين حسيني در عراق رخ مي‌دهد را در كتاب «گينس» ثبت كنند.


«عامر عبدالجبار اسماعيل» وزير سابق حمل و نقل كابينه عراق كه در حال حاضر از فعالان سياسي و رسانه اي اين كشور به شمار مي‌رود در جديد‌ترين مقاله خود از مقامات و مسئولان مؤسسه «گينس» درخواست كرده كه به كربلا بيايند و ركوردهايي كه در أيام أربعين حسيني در عراق رخ مي‌دهد را در كتاب «گينس» ثبت كنند.

وي در مقاله خود به بيش از ۹ اتفاق مهمي كه در نوع خود ركورد جهاني به شمار مي‌رود اشاره كرده است.

اين موارد عبارتند از:

۱- تعداد ميليوني زائران كه با پاي پياده مسافت زيادي را به سمت شهر كربلا طي مي‌كنند. آمار دقيقي از تعداد اين افراد در دست نيست اما برخي بررسي هايي كه سال گذشته انجام شد نشان مي‌داد بين ۱۵ تا ۲۰ ميليون نفر براي زيارت أربعين به كربلا مي‌روند. اين آمار پر جمعيت‌ترين در نوع خود است.

۲- خدماتي كه در زمينه ارائه غذا، نوشيدني، محل استراحت و خواب، درماني و بهداشتي و غيره ارائه مي‌شود در نوع خود بي سابقه و بي نظير است و جا دارد در اين زمينه هم ركوردي ثبت شود بخصوص اينكه همه اين خدمات به طور رايگان ارائه مي‌شود.

۳- طول سفره‌هاي اطعام كه براي زائران پهن مي‌شود، در نوع خود بي نظير است و طولاني‌ترين سفره‌هاي جهان به شمار مي‌رود.

۴- تعداد خيمه هايي كه در مسير نصب مي‌شود. آمار دقيقي از تعداد اين خيمه‌ها در دست نيست اما بدون شك هيچ كس نمي‌تواند انكار كند كه در هيچ جاي جهان اين تعداد خيمه در يك مدت زمان معين در يك مسير پهن شده است.

۵- خدماتي كه هتل‌ها و مسافرخانه‌ها ارائه مي‌دهند نيز در نوع خود اقدامي بي سابقه است كه در هيچ هتل يا مسافرخانه اي در جهان اتفاق نمي‌افتد.

۶- پياده رويي أربعين بزرگ‌ترين و بي نظير‌ترين اقدام و فعاليت ديني در سراسر جهان به شمار مي‌رود كه جا دارد اين مسأله نيز در كتاب ركوردها ثبت شود. بخصوص اينكه طولاني‌ترين مسير در اين مراسم طي مي‌شود و در هيچ جاي جهان تكرار نشده است.

۷- مراسم عزاداري كه در أربعين حسيني برگزار مي‌شود، بزرگ‌ترين مراسم عزاداري و سوگواري در جهان به شمار مي‌رود. در طول ۱۳ قرن گذشته، براي هيچ شخصيتي در جهان تاكنون چنين مراسمي برگزار نشده است.

۸- بسياري از اتفاقات و وقايعي كه در مسير پياده رويي در أربعين رخ مي‌دهد در نوع خود بي سابقه و بي نظير است كه مي‌تواند در كتاب ركوردها ثبت شود. به عنوان يك مثال ساده و كوچك مي‌توان به پياده رويي يك پير مرد يا پير زن ۸۵ ساله اشاره كرد كه بيش از هزار كيلومتر را طي دو هفته به سمت كربلا مي‌پيمايد. تصور اين كار بدون شك حتي از نظر علمي و پزشكي مشكل به حساب مي‌آيد.

۹- تجمع عزاداران در كربلا در روز أربعين بزرگ‌ترين و پر جمعيت‌ترين تجمع بشري در طول تاريخ به شمار مي‌رود.