پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

01 آبان 1395

در سومین پیش نشست همایش ملی اربعین مطرح شد؛ اربعین پیوند دهنده تمدن ایران و عراق در مسیر ظهور

سفر اربعین ضمن اینکه نوعی تمرین و کسب آمادگی برای یاری امام زمان(عج) است باعث برقراری، تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل بیت (ع) و ظهور امام عصر (عج) می شود.


سومین پیش نشست تخصصی همایش ملی اربعین با بررسی عنصر اربعین به عنوان پیوند دهنده تمدنی ایران و عراق برگزار شد.

در این پیش نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام و دکتر محمد هادی همایون عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام و تعدادی از پژوهشگران و علاقمندان در مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، ابتدا دکتر همایون با بیان این که حادثه عاشورا را نباید یک اتفاق صرف تلقی کرد گفت: عاشورا یک سنت الهی است و تحلیل صحیح از واقعه عاشورا جز با دقت و امعان نظر در برخی از حوادث مهم تاریخی دیگر از جمله بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، واقعه غدیر و ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و درک ارتباط این وقایع امکان‌پذیر نیست.


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام سپس به تحلیل این ارتباط پرداخت و در ادامه، سفر اربعین را نوعی تمرین و کسب آمادگی برای یاری امام زمان علیه السلام دانست و شباهت‌های میان این دو را تبیین کرد.


دکتر همایون یکی دیگر از آثار زیارت اربعین را برقراری و تکمیل و تثبیت ارتباط میان دو تمدن بزرگ و کهن ایران و عراق در مسیر یاری اهل بیت علیهم السلام و ظهور امام عصر علیه السلام برشمرد.


در ادامه حجت الاسلام و المسلمین بهروزی با بیان نظریه خویش در باب تکامل تاریخی شریعت گفت: زمانی بشر به درجه‌ای از تکامل رسید و خداوند شریعت را به انسان عنایت کرد، ولی در این زمان هنوز آمادگی حفظ و نگهداری شریعت را نداشت. این حالت تا بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ادامه داشت تا در این برهه، شریعت خاتم به بشریت ارائه شد.

وی ادامه داد: پس از آن، دویست و پنجاه مرحله تعلیم شریعت با مجاهدت‌های ائمه اطهار علیهم السلام به تکامل خود رسید و دوران ظهور هم در واقع دوره تکامل اجرا و اظهار دین است.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی در پایان، تقویت و تعمیق زیارت اربعین را وظیفه آحاد مردم، نهادهای مردمی و حکومت اسلامی دانست.


گفتنی است پیش از این، دو پیش‌نشست تخصصی همایش ملی اربعین دیگر در شهر‌های تهران و قم برگزار شده بود و همایش اصلی نیز دوازدهم آبان ماه در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار خواهد شد.