شنبه 1 اردیبهشت 1403

01 آبان 1395

معاون بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري: محبت اهل بيت (ع) رمز وحدت امت اسلامي است

حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي در سخنراني خود در گردهمايي بزرگ عاشوراي حسيني شهر استانبول، محبت اهل بيت (ع) را رمز وحدت امت اسلامي در جهان امروز معرفي كرد.


حجت‌الاسلام والمسلمين محسن قمي، معاون بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري در ادامه سفر تبليغي خود به تركيه، در گردهمايي بزرگ عاشوراي حسيني شهر استانبول سخنراني كرد.

وي در اين سخنراني با بيان اينكه حامل سلام ملت و رهبري آن، حضرت آيت‌الله العظمي امام خامنه‌اي براي همه شما، مسئولين و علما هستم، گفت: محبت و عشق و شور حسيني، باعث اين گردهمايي است. و آنچه چشمان من و شما را اشكبار كرده است، مصيبت كربلاي حسيني است و محبت به اهل بيت پيامبر (ص) خداست، محبتي كه افتخار همه ملت‌هاي مسلمان و به ويژه ملت بزرگ و حيدري تركيه؛ اعم از شيعيان ، علويون و اهل سنت است.

وي افزود: در اين سرزمين حاج بكتاش ولي، منادي ولايت اهل بيت (ع) بوده است و امام حنيفه كه خود به دليل محبت به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) به شهادت رسيد.

حجت‌الاسلام قمي همچنين با اظهار اينكه امروز محبت اهل بيت (ع) رمز وحدت امت اسلامي است، گفت: عظمت و شأن امام حسين (ع) بسيار بالاست و اين بزرگي اين امام عزيز است كه علاوه بر مسلمانان، پيروان ديگر اديان بر حسين ابن علي (ع) اداي احترام مي‌كنند. مسيحيان، ايزديان، بودائيان، هندويان و پيروان مكتب كنفوسيوس، همه در ماتم حسين بن علي (ع) سوگواري و به عشق و علاقه به امام حسين (ع) افتخار مي‌كنند.

حجت‌الاسلام قمي در بخش ديگري از سخنراني خود اظهار كرد: امام حسين (ع) در روز عاشورا از 8 جهت در محاصره دشمن بود. علاوه بر دشمن كه از چهار طرف امام عزيز را در محاصره داشتند، از زمين تفتيده و داغ، از آسمان سوزنده و از سمت ديگر گرسنگي و تشنگي، حسين (ع) را محاصره كرده بودند.

وي ادامه داد: كافي بود تا حسين بن علي (ع) با يزيد بن معاويه بيعت كند و در امنيت كامل به سر برد. اما آن امام فرمودند كه مانند من با يزيد بيعت نخواهد كرد و شعار پرافتخار امام حسين (ع) «هيهات من الذله» بود.

وي در ادامه خطاب به حاضرين در اين گردهمايي اظهار كرد: جوانان عزيز! پيام امام حسين (ع) و پيام حضرت علي‌اكبر (ع) و ابوالفضل‌العباس (ع) و زينب كبري (س) به همه شما آن است كه مانند حسين (ع) به دنبال اصلاح جامعه بشري خود باشيد. شما بايد سازنده تاريخ باشيد نه ساخته دست تاريخ. شما بايد علت تاريخ باشد نه معلول تاريخ. پيام امام حسين (ع) اين است كه شأن جوان مسلمان بالاتر از آن است كه عده‌اي در كشورهاي اروپايي و آمريكايي بنشينند و براي جوان مسلمان و كشور اسلامي بخواهند تصميم بگيرند و پيام ما آن است كه يا ابا عبدالله (ع) «اني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» ما مي‌گوييم حسين جان! هركس به كسي نازد ما هم به تو مي‌نازنيم.

حضور در جمع علماي شيعه استانبول

حجت‌الاسلام قمي همچنين در جمع علماي استانبول هم سخنراني خود را ارايه داد. وي در آغاز با تشبيه علما، فرهيختگان و مسئولان و مرزداران فرهنگي به رابطين و مرزداران عقيدتي اسلام و قرآن (با تأسي از تعبير امام سجاد(ع))، گفت: شما پرچم توحيد، پرچم ارزش‌هاي اسلامي و پرچم‌هاي عقلانيت و معنويت، محبت اهل بيت (ع) و وحدت امت اسلامي را در اين گوشه از كره خاكي به اهتزاز درآورده و اينگونه با همدلي و همفكري، به تمام وظايف خودتان مشغول هستيد.

وي در ادامه با اهداي سلام برخي از علما و مراجع عظام تقليد كشورمان به ويژه حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، در خصوص اهميت و امتيازات علما، گفت: در آموزه‌هاي ديني ما براي عالمان ارزش فوق‌العاده‌اي قائل شده‌اند. يكي از امتيازاتي كه انسان‌ها به ديگران دارند، در كنار خودسازي، مسأله علم است.

حجت‌الاسلام ادامه داد: در روايات آمده كه نگاه كردن به صورت عالم، عبادت است. حتي نگاه كردن به درب خانه عالم عبادت است. مراد عالمي كه به مجاهد پرداخته و روحيه ايثار و تقوا و اهتمام به مشكلات اجتماعي را در ميان مردم برمي‌انگيزاند. تا جاييكه داريم كه خواب عالم، افضل از عبادت غيرعالم است. اين همه اهتمامي كه به عالم داده شده است به دليل آن است كه خطوط اصلي جامعه را علما و دانشمندان شكل مي‌دهند.

وي در ادامه سخنراني خود درباره نقش دين و علماي ديني در كودتاي اخير تركيه و امنيت پايدار نيز گفت: در همين حوادث اخير در كشور عزيز و برادر تركيه، آن نقشي كه علماي دين ايفا كردند با بهره‌گيري از ظرفيت مساجد، اذان، مأذنه‌ها و تشويق مردم به حضور در صحنه، چه تأثير شگرفي در خنثي كردن توطئه‌اي كه ديگران داشتند و دامن مي‌زدند، داشتند. اين به بركت وجود علما و توجه به نقش دين در مسايل اجتماعي شكل گرفت و همچنين اين را نشان داد كه اگر كشورهاي اسلامي براي امنيت خودشان و براي حل مشكلات خودشان به مردم‌شان تكيه كنند، چقدر مي‌توانند توفيق داشته باشند و توطئه‌هايي را كه مي‌خواهد از خارج از مرزها برايشان تحميل شود، از اين طريق خنثي كنند.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر كشورهاي مثل تركيه، وقتي امنيتش را دروني و با تكيه بر نيروهاي داخلي و مردم خودش تعريف مي‌كند، يك امنيت پايدار خواهد بود؛ اما اگر مانند برخي از كشورهاي منطقه بيايند و جمع بشوند كمپ ديويد 2015 و بخواهند با كمك آمريكا و با تكيه زدن بر امكاناتي كه از بيرون مي‌خواهند به ايشان بدهند امنيتشان را تأمين كنند، اين همان مصداق آيه قرآن است كه مي‌گويد؛ چنين امنيتي به هيچ وجه پايدار نخواهد بود؛ «ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت».

وي در پايان اين بخش از سخنانش تأكيد كرد: اگر آمريكا و امثال آمريكا مي‌توانستند به كسي امنيت بدهند كه امنيت خودشان را حفظ مي‌كردند. اين نگاه كه تكيه بر مردم، تكيه بر توانمندي‌هاي داخلي به ما مي‌فهماند كه پيام عاشورا را بگيريم؛ نه تسليم در برابر قدرت‌هاي ظالم بشويم و بر اساس مصداق شعار امام حسين (ع) عمل كنيم كه فرمود: «هيهات من الذله».

ضرورت هوشياري و عدم خوشبيني به دشمن، ارتقاي توان دفاعي و همكاري‌هاي منطقه‌اي و دو كشور تركيه و جمهوري اسلامي ايران، جايگاه علماي عامل، اهميت ژئوپلتيكي جهان اسلام، جريان فكري تكفيري و امت اسلامي، حمايت غرب و عربستان از گسترش جريان تكفيري، نامه مقام معظم رهبري به جوانان اروپايي و ضرورت شناخت زمان، ديگر موضوعاتي بودند كه حجت‌الاسلام قمي در سخنراني خود آنها را تبيين و تشريح كرد.