پنج شنبه 9 فروردین 1403

31 مرداد 1395

حجت‌الاسلام حاجي ابراهيمي: زيارت اربعين امام حسين(ع)؛ آينه امام‌شناسي و دشمن‌شناسي

حجت‌الاسلام حاجي ابراهيمي امام‌شناسي و دشمن‌شناسي را دو اصل زيارت اربعين برشمرد و گفت: اين زيارت داراي نگاهي الگويي است كه از يك فضاي توحيدي شروع مي‌شود و مابقي آن يك برنامه زندگي است.


حجت‌الاسلام و المسلمين مسعود حاجي ابراهيمي، مدير محصولات فرهنگي معاونت فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در گفت‌وگو با تسنيم،با بيان اين‌كه امام حسين(ع) داراي خصوصياتي متفاوت از ائمه(ع) است، اظهار كرد: سياه پوشيدن و گريه و عزاداري از ويژگي‌هايي است كه مختص حضرت سيدالشهداء(ع) است.

وي با اشاره به فضيلت گريه بر مصائب حضرت سيدالشهداء در كلمات معصومي(ع) گفت: بر اساس روايتي از حضرت امام رضا(ع)، مؤمن براي هر موضوعي كه گريه مي‌كند، بايد آن را به امام حسين(ع) و مصائب ايشان وصل كند كه در مراسم‌هاي عزاداري ائمه(ع) نيز گريه و تجلي معنوي آن مجالس به امام حسين(ع) برمي‌گردد.

حاجي ابراهيمي اربعين را يكي از ويژگي‌هاي اختصاصي امام حسين(ع) برشمرد و عنوان كرد: براي عدد 40 خصوصيات بسياري در روايات و آيات ذكر شده است و اربعين به نوعي عدد كمال به شمار مي‌رود كه نمونه آن رفتن حضرت موسي(ع) به كوه طور است كه در آيه 142 سوره اعراف به آن اشاره شده است: «وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً؛ و با موسى سى شب وعده گذاشتيم و آن را با ده شب ديگر تمام كرديم تا آنكه وقت معين پروردگارش در چهل شب به سر آمد...».

مدير محصولات فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در خراسان رضوي تصريح كرد: عدد 40 در حوزه معرفت و عرفان عدد مقدسي به شمار مي‌رود و از نگاه تاريخي اين عدد كاملاً در ماجراي حضرت امام حسين(ع) ظهور پيدا مي‌كند و اگر واقعه عاشورا از نگاه معرفتي بررسي شود، ورود به كربلا نقطه شروع و قيام عاشورا نقطه عطف آن و نقطه ختم و كمالش نيز اربعين است.

وي با تأكيد بر اين كه اگر كسي بخواهد از واقعه عاشورا الگوبرداري كند، بايد از ابتدا تا انتهاي آن را مطالعه كند، گفت: در نقل قيام عاشورا بيان واقعيات شهادت امام حسين(ع) الزامي است، اما آنچه بايد مورد توجه قرار بگيرد، در اين چهل روز يعني از عاشورا تا اربعين نهفته شده است.

حاجي ابراهيمي با بيان اين‌كه در اربعين اسارت اهل بيت(ع) تمام مي‌شود، خاطرنشان كرد: براي روز اربعين اعمال خاصي در «مفاتيح‌الجنان» ذكر شده است كه يكي از آنها قرائت زيارت اربعين امام حسين(ع) است. بر اساس روايتي از امام حسن عسكري(ع) مؤمن پنج ويژگي دارد كه عبارتند از: خواندن 51 ركعت نماز در شبانه‌روز، زيارت اربعين، به دست كردن انگشتري در دست راست‌، برآمدن پيشاني از سجده و بلند خواندن‌ "بسم الله الرحمن ‌الرحيم" در نماز.

حاجي ابراهيمي در ادامه با اشاره به آثار فراوان زيارت عاشورا عنوان كرد: در اوقات عادي زيارت عاشورا بدون تكرار بخش‌هاي صدتايي آن خوانده مي‌شود، اما در دو روز عاشورا و اربعين خواندن كامل آن تأكيد شده است.

مدير محصولات فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري در خراسان رضوي ادامه داد: زيارت اربعين امام حسين(ع) نيز داراي دو محور اصلي است كه مباحث دشمن‌شناسي و امام‌شناسي دو اصل اين زيارت را تشكيل مي‌دهند. در قسمت اول اين زيارت هم‌چون زيارات ديگر سلام به پيامبران (ص) و امامان (ع) ذكر شده كه اين امر خود نشان‌دهنده جايگاه ويژه پيامبر اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) است.

وي خاطرنشان كرد: در قسمت دوم اين زيارت معرفي امام حسين(ع) و اهداف و فلسفه قيام عاشورا بيان شده كه اين موارد كاملاً با قسمت اول زيارت همخوان بوده و امام حسين(ع) به عنوان مصداق يك راهبر و چراغ معرفي شده است. در بخش سوم زيارت نيز خصوصيات دشمنان امام حسين(ع) ذكر شده و داراي نگاهي الگويي است.

حاجي ابراهيمي افزود: به طور كلي زيارت اربعين از يك فضاي توحيدي و امام‌شناسي شروع شده و مابقي آن يك برنامه زندگي است. خصوصياتي مثل دنياطلبي، دين‌فروشي، هوس راندن، اهل نفاق بودن، اختلافات و جهنمي بودن سپاه دشمن در اين زيارت بيان شده است. قيام عاشورا از قبل از ورود به كربلا و پس از روز عاشورا، جريان اسارت و اربعين، همگي داراي مؤلفه‌هاي بسياري است كه بايد در زندگي همه ما مورد توجه قرار بگيرد.