چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

19 مرداد 1395

توليت آستان قدس رضوي: اجتماع اربعين، نماد زنده بودن نهضت عاشوراست

توليت آستان قدس رضوي در نشست سالانه مسئولان برگزاري كنگره جهاني حضرت علي اصغر(ع) گفت: اربعين منحصر به اباعبدالله الحسين عليه السلام است تا عاشورا در كربلا نماند و درتاريخ گم نشود. اين حركت نماد زنده بودن نهضت عاشوراست .


حجت الاسلام و المسلمين رئيسي در اين همايش كه در تالار قدس كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي برگزار شد، خون شهداي كربلا را روشن‌گر و احياگر اسلام و احكام دين دانست و خاطرنشان كرد: خون‌هاي مطهري كه در عاشورا بر زمين ريخته شد، براي احياي اسلام و ايجاد آمادگي براي برپايي احكام دين به دست بقيه الله الاعظم(عج) بود.

وي به فرازي از زيارت اربعين كه در آن خون امام حسين(ع) مايه جهل زدايي از جامعه معرفي مي‌شود، اشاره و اظهار كرد: خون ابا عبدالله(ع) در طول تاريخ همواره از جوامع بشري جهل زدايي كرده و خواهد كرد و اين بيداري اسلامي و بصيرت آفريني كه امروز به بركت خون اين حضرت در ميان جوامع بشري بروز يافته، گواه اين حقيقت است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه واقعه عاشورا در نيمي از روز اتفاق افتاد، اما در همين مدت كوتاه والاترين فضايل و زيبايي‌هاي تاريخ بشري به نمايش گذاشته شد و زشت‌ترين خباثت‌هاي تاريخ نيز بروز يافت، ادامه داد: از يك سو جنايتي هولناك عليه بشريت و همه‌ آن زشتي‌ها و تاريكي‌هايي كه انسان دو پا مي‌تواند مرتكب شود، در صفحه سياه كربلا ثبت شد و از سوي ديگر تمام آن رشادت‌ها، اخلاق‌ مداري ها، حماسه‌ها و زيبايي‌هايي كه آدمي مي‌تواند بروز دهد، در صفحه نوراني عاشورا به نمايش گذاشته شد.

توليت آستان قدس رضوي با اشاره به برخي وقايع عاشورا، عنوان كرد: آنچه كه وجود مقدس دختر سه ساله ابا عبدالله(ع) در خرابه شام با سر بريده پدر بر زبان مباركش جاري مي‌كند، به ظاهر سخناني كودكانه با يك پدر است. اما در باطن سوال از كل بشريت در طول تاريخ است. اينكه مي‌پرسد چه كسي در اين سنين كودكي را يتيم كرد؟ چه كسي رگ‌هاي تو را بريد؟ اين سوالات، پرسش‌هاي پيش روي بشريت است.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي با اشاره به آيه 19 سوره مباركه «حشر» كه خداوند متعال مي‌فرمايد «وَلاَ تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ.» «همچون كساني نباشيد كه خدا را فراموش كردند و خدا نيز آن ها را به خود فراموشي گرفتار كرد، آن ها فاسقان هستند.»، افزود: خداوند متعال در اين آيه مي‌فرمايد كه مرا فراموش نكنيد كه انسانيت را از ياد خواهيد برد و به راستي اين چنين است. مگر انسان مي‌تواند كودك 6 ماهه را در آغوش پدر شهيد كند؟ 70 سال ظلم و جنايت عليه كودكان، زنان و مردم مظلوم فلسطين آيا از انسان بر مي‌آيد؟ اگر ترس از خدا و انسانيت بود آيا جنايات عراق، سوريه و يمن رخ مي‌داد؟

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تاكيد بر اين مطلب كه امتداد جريان عاشورا بيدارگري را ايجاب مي‌كند، خاطرنشان كرد: گويا مشيت الهي بر آن است كه با خون مطهر ابا عبدالله الحسين(ع)، فرزندان و ياران باوفاي ايشان، عالم به بيداري و بصيرت برسد و به اين سبب ما انقلاب اسلامي را امتداد راهبردي نهضت عاشورا و آنچه را كه از بيداري اسلامي در دهه اخير واقع شده است، از اين جريان مي‌دانيم.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي نهضت عاشورا را هر روز زنده تر و پررونق تر از گذشته خواند و گفت: در اجتماع عظيم اربعين اكثريت احتمال مخاطرات جاني را مي‌دهند، اما با اين وجود هر روز به اين اجتماع افزوده و راهپيمايي اربعين هر سال پر شورتر برگزار مي‌شود. اين به معناي بصريت افزايي روزافزون عاشوراست.

وي فرياد «هيهات من الذله» امام حسين عليه السلام را طنين جاري در هميشه تاريخ دانست و ابراز كرد: كساني كه لبيك امام حسين(ع) را پاسخ مي‌گويند محدود به قرن، سال و روز عاشورا نمي‌شوند، اين پيام مكان و زمان را در نورديده و به بلنداي همه تاريخ است. امروز نيز آن پيامي كه مقام معظم رهبري به عنوان ذريه ابا عبدالله عليه السلام بر زبان جاري مي‌كند و آناني كه در جاي جاي كشور‌هاي اسلامي به آن لبيك مي‌گويند، اين است كه بياييد به حيات طيبه انسان و كرامت آدمي كمك كنيم.

توليت آستان قدس رضوي اضافه كرد: آن كساني كه امروز شيخ عيسي قاسم را از خاك وطن خويش اخراج كردند، در واقع كرامت انساني را خدشه دار مي‌كنند و به كسي كه پرچم انسانيت را برافراشته اهانت مي‌كنند.

حجت الاسلام و المسلمين رئيسي در پايان آل سعود و آل خليفه را امتداد همان جريان يزيديان روز عاشورا معرفي كرد و گفت: امروز راهبرد جريان اهل بيت(ع) در عاشورا در ايران اسلامي، و به تبع آن در شمال آفريقا، يمن، سوريه، عراق و بسياري از كشورهاي ديگر بروز يافته است. و اين همان تاثيرات و نتيجه آگاهي بخشي خون مطهر امام حسين(ع) و علي اصغر(ع) است