جمعه 10 فروردین 1403

16 مرداد 1395

نام نويسي از زائران اربعين آغاز شد

رئيس سازمان حج و زيارت: ثبت نام در سامانه سماح از امروز (شنبه) آغاز خواهد شد.


به گزارش پرتال الاربعین، «سعيد اوحدي» درباره سفر به عتبات عاليات در ايام محرم، صفر، اربعين حسيني و نحوه ثبت نام براي اعزام ها افزود: درخصوص ثبت نام براي اعزام زائران در ايام عرفه و محرم و صفر برنامه ريزي و ثبت نام از روزهاي گذشته انجام شده و اعزامهاي اين دوره از سفر به عتبات شهريور تا آبان ماه انجام خواهد گرفت.

وي تصريح كرد: تصور مي كنيم امسال نيز استقبال خوبي از سفر به عتبات عاليات در ايام عرفه، محرم و صفر انجام بگيرد اما به دليل محدوديت در امكانات در عراق ناچار به قرعه كشي هستيم؛ قرعه كشي در اين دوره نيز در زمان مقتضي انجام خواهد گرفت و اسامي اعلام خواهد شد؛ البته به دنبال افزايش ظرفيت اعزام ثبت نام كنندگان هستيم.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره سفر زائران اربعين حسيني نيز اظهارداشت: سامانه سماح به عنوان سامانه اي ملي براي ثبت نام اربعين تدارك ديده شده و ستاد مركزي اربعين تصميم گرفته تا اعزام ها بر اساس برنامه ريزي و نام نويسي انجام بگيرد.

اوحدي با بيان اينكه ستاد مركزي اربعين در وزارت كشور و با مسئوليت وزير كشور تشكيل شده است، تصريح كرد: تاكنون 12 كميته زيرمجموعه اين ستاد تشكيل شده و به فعاليت خواهند پرداخت كه كميته فرهنگي با مسئوليت بعثه و كميته اعزام با مسئوليت سازمان حج و زيارت است؛ تمامي برنامه ريزي ها بر اساس آسيب شناسي سالهاي گذشته انجام شده و تمهيدات مناسبي براي امسال در نظر گرفته ايم.

وي با اشاره به اينكه ثبت نام در سامانه سماح از امروز آغاز خواهد شد، تاكيد كرد: تمامي مشتاقان حضور در زيارت اربعين حسيني بايد براي عزيمت به اين سفر وارد سامانه شده كه اميدواريم علاقه مندان ثبت نام خويش را در روزهاي نخست انجام دهند.

رئيس سازمان حج وزيارت تصريح كرد: ثبت نام از زائران اربعين حسيني به صورت گروهي انجام مي گيرد و اگر فردي به صورت تك نفره ثبت نام كند سامانه براي آن افراد گروه تشكيل مي دهد و يك سرگروه برمي گزيند كه محوريت ارتباط با سامانه فرد تعيين شده خواهد بود.

اوحدي صدور رواديد (ويزا) را يكي از ضروريات و گلوگاه هاي اصلي سفر اربعين عنوان كرد و گفت: ما امسال علاوه بر 4 كنسولگري تهران، مشهد، اهواز و كرمانشاه در 15 دفتر موقت، صدور رواديد را خواهيم داشت و تصور مي كنم از ابتداي شهريورماه مسئولان عراقي نيز به اين موضوع اهتمام كنند.

وي از ميزباني مردم عراق در اربعين حسيني تشكر كرد و افزود: پيش بيني مي كنيم امسال تعداد بيشتري از زائران كشورمان در مراسم اربعين حسيني حضور پيدا كنند و رقم تعداد زائران به دو ميليون نفر افزايش يابد كه تمامي برنامه ريزيها و تمهيدات لازم انديشيده شده است.

رئيس سازمان حج و زيارت درباره ديگر فوايد سامانه سماح براي مراسم اربعين حسيني عنوان كرد: سامانه سماح متصل به سامانه تردد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي است و محل خروج اعزام زائران و زمان آن نيز در اين سامانه مشخص خواهد شد و هيچ زائري بدون نام نويسي و دريافت رواديد نمي تواند به اين سفر عزيمت كند و توصيه مي شود تمامي مشتاقان در موعد مقرر به ثبت نام خويش اقدام كنند.

اوحدي همچنين بيمه زائران را يكي از ضروريات سفر اربعين امسال دانست و گفت: امسال با شركت بيمه ايران رايزني شده است و تمامي زائران با پرداخت رقم اندكي تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرند.

وي در رابطه با قيمت صدور رواديد براي مراسم اربعين حسيني اظهارداشت: سال گذشته ويزاي گروهي 30 دلار و فردي 40 دلار بود كه تصور مي كنم قيمتها مشابه سال گذشته باشد و تفاوت چنداني را نداشته باشيم.

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه به موضوع افزايش تعداد زائران براي سفر به عتبات اشاره كرد و افزود: افزايش تعداد زائران امسال در دستور كار قرار گرفت به گونه اي كه در ايام نوروز سال 95 شاهد افزايش 60 درصدي اعزام زائران بوديم.

اوحدي همچنين با بيان برخي كمبودها در زيرساختها و ظرفيتها براي افزايش تعداد زائران به عتبات عاليات گفت: بعضي برنامه ها به منظور افزايش تسهيلات و ارائه خدمات مدنظر قرار دارد و حتي به همين منظور با مجوز شوراي عالي حج و سرمايه گذاري شبكه بانكي توانستيم 7 پروژه را در كشور عراق بهره برداري كنيم كه يكي از بزرگترين آنها ساخت هتل در نجف اشرف با ظرفيت 7700 تخت است كه تمامي اين برنامه ها براي بالا بردن ظرفيت اعزام زائران است.

وي همچنين درخصوص تسهيلات سفر به عتبات براي كساني كه فيش عمره دارند، گفت: تسهيلاتي براي دارندگان فيش عمره براي سفر زيارتي به عتبات عاليات در نظر گرفته ايم كه با توجه به رايزني هاي انجام شده با بانكهاي ملت و ملي علاقه منداني كه داراي فيشهاي عمره هستند مي توانند از تسهيلات تا سقف احتمالي يك و نيم مليون توماني براي اين سفر بهره بگيرند و فيشهاي آنان نيز به عنوان ضامن اين تسهيلات خواهد بود كه درخصوص آن اطلاع رساني هاي لازم صورت خواهد پذيرفت.

رئيس سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد: البته اولويت فيش هاي كساني كه از تسهيلات بهره بگيرند نيز باقي خواهد ماند و نوبت آنان براي عمره تغييري نخواهد كرد؛ سازوكار ارائه اين تسهيلات نيز به زودي فراهم خواهد شد و به اطلاع عموم مي رسد.

اوحدي تصريح كرد: با بانك انصار نيز مذاكراتي شده تا نيروهاي مسلح نيز از تسهيلات براي سفر به عتبات عاليات بهره بگيرند و اين مهم نيز به زودي نهايي خواهد شد.