چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

13 مرداد 1395

آیت الله حسینی بوشهری از مدرسین حوزه علمیه قم مراسم اربعین یک اردوی بزرگ فرهنگی و فرصت طلایی است.

آیت الله حسینی بوشهری از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صبح روز چهارشنبه در دیدار با رییس و جمعی از مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی (ع) با ابراز خرسندی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه فرهنگی مراسم اربعین حسینی (ع) گفت:گزارش های ستاد مرکزی ارایه شده از برنامه های فرهنگی نشان دهنده برنامه ریزی مناسب و در تراز ستاد مرکزی اربعین حسین در جمهوری اسلامی ایران است.


به گزارش خبرنگار الاربعین، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهداف این مراسم به ویژه معرفت­ افزایی زایران، کمیته فرهنگی را مهمترین بخش ستاد مرکزی اربعین دانست و گفت: همه اقدام­ ها و تلاش­ های کمیته­ های مختلف باید در راستای رسالت فرهنگی و تحقق اهداف این مراسم بزرگ باشد.

ایشان با توجه به تنوع و تفاوت ­های فرهنگی بین مردم عراق و جمهوری اسلامی ایران عنایت به این تفاو ت­ها در برنامه ­ریری و اقدام­های فرهنگی را شرط ضروری دانست و بیان داشت: بومی ­سازی برنامه ­های فرهنگی متناسب با حال و هوای عراق در موسم اربعین، عامل اساسی در تحقق و دست­یابی به اهداف می ­باشد و اگر برنامه ­ها با این رویکرد و نگاه تنظیم و اجرا نشود پاسخ مثبت نخواهیم گرفت.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با درست ارزیابی کردن سیاست­ های اعلامی کمیته فرهنگی، اظهار داشت: اگر بخواهیم نظارت علما و مراجع عظام تأمین شود و نظر دولت عراق را همراه داشته باشیم باید به اقتضائات و شرایط اوضاع فرهنگی و اجتماعی عراق ملاحظه شود و الا از اهداف متعالی باز خواهیم ماند.

ایشان توجه به شرایط و ظرافت ­های عراق را رمز موفقیت برنامه ­های فرهنگی اربعین دانست و گفت: نباید در مردم عراق به عنوان میزبان اصلی، احساس رقابت، تقابل و تحمیل فرهنگ و سنت­ های ما احساس شود. در خدمت­ رسانی و اجرای هر برنامه و اقدامی باید از تقابل و رقابت و احساس تحمیل اجتناب شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری ظرفیت وجود مقدس حضرت اباعبدالله (ع) و اهل بیت پیامبر (ص) گفت: مراسم اربعین یک اردوی بزرگ فرهنگی و فرصت طلایی است، اگر دنبال معرفت­ افزایی و تقویت دینداری مردم هستیم باید از این فرصت استفاده کنیم.

ایشان اهل بیت پیامبر اسلام (ص) را پناهگاه و ملجأ مردم برشمرد و گفت: دلیل ارادت و ایثار همه هستی و سرمایه­ شان در احیا و بزرگداشت مراسم اربعین ناشی از این تعلق و احساس مردم است و لذا از همه اقشار با دلدادگی خاص در این اردوی بزرگ حضور دارند و از هستی و مالشان ایثار و خدمت می­ کنند.

آیت الله بوشهری از اقدام کمیته فرهنگی و آموزشی در طراحی و چاپ جزوات و کمیته ­های مختلف و مناسب برای زایران در حوزه آداب زیارت، بهداشت، راهنمای سفر و مسایل معرفتی تقدیر کرد و گفت: با این برنامه­ ریزی­ های انجام گرفته در حوزه فرهنگی در داخل کشور و داخل عراق هم  تأثیر مثبت در عرصه فرهنگی خواهید داشت.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی کشور، با تشکر از فرصتی که در اختیار قرار گرفت با تبیین سیاست­ های فرهنگی و آموزشی اربعین 95 و اهم اقدام­ های صورت گرفته اربعین 94، گزارشی از برنامه­ های فرهنگی و آموزشی تدارک شده برای اربعین 95 ارایه داد و گفت: کمیته فرهنگی یکی از 13 کمیته تخصصی ستاد مرکزی اربعین است که با عضویت 16 دستگاه با مسئولیت بعثه مقام معظم رهبری تشکیل شده و الحمدلله با مشارکت جدی تمامی دستگاه­ ها و نهادها و سازمان ­های مردم نهاد در حوزه­ های اعزام مبلغ، آموزش زایران، تولید محصولات فرهنگی و تبلیغی، رسانه و فضای مجازی، روایت­گری حماسه عاشورا و کودک و نوجوان با همکاری و فعالیت بسیار موثر ائمه جمعه و جماعات و هیئت­ های مذهبی برنامه­ ریزی خوب و جامعی برای اربعین 95 صورت گرفته است. انشاءالله شاهد اربعینی با رویکرد و رنگ و بوی فرهنگی بیشتری را شاهد خواهیم بود.