شنبه 1 اردیبهشت 1403

13 مرداد 1395

در جلسه روحانيون كاروانها بيان شد؛ جايگاه ايمان، هجرت، جهاد و شهادت در نزد خدا

رابط بِعثه مقام معظم رهبري گفت: خداوند براي برخي واژه ها حساب ويژه اي بازكرده است؛ ايمان، هجرت، جهاد و شهادت از عناويني هستند كه خداوند به آنها توجه ويژه دارد و در آياتي از قرآن كريم به آنها پرداخته است.


جلسه روحانيون و مداحان كاروان هاي زائران عتبات در سالن اجتماعات بِعثه رهبري در كربلاي معلا برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني، نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق در اين جلسه با استناد به حديثي از امام موسي بن جعفر(عليه السلام) بر پرهيز از اموري كه موجب آسيب ديدن دين و مسلمانان مي شود، تأكيد كرد و مسئله حبط عمل را گوشزد نمود و روحانيون را داراي رسالتي بس سنگين و خطير دانست.

وي گفت: اگر مسائل ديني به طور دقيق و ظريف بيان نشود و سطح فكري و علمي مخاطب لحاظ نشود، موجب ملالت و خستگي مخاطب مي شود و لازم است روحانيون عزيز در بيان معارف ديني سطح فهم و درك آنها را درنظر گرفته و براي مخاطبين بيان كنند.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق اظهار كرد: اين سفر همانند يك دوره آموزشي است كه عده اي در اختيار روحاني كاروان هستند تا فرهنگ اهل بيت (عليهم السلام) و معارف قرآن و مسائل شرعي را به آنها آموزش داده و ارتقاء بخشند.

وي توجه به اماكن مستند و تاريخي را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما حق نداريم، وقت زائر را در اموري صرف كنيم كه اثبات نشده و سنديت ندارد.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در عراق افزود: كربلا آن قدر وقايع تاريخي صحيح دارد كه اگر ماه ها درباره آن نيز صحبت شود، هنوز كافي نيست، بنابراين نبايد به امور سست و بي اساس پرداخت.

حجت الاسلام نجفي روحاني عنوان كرد: بد دفاع كردن از دين بدتر از دفاع نكردن است، زيرا غذاي معنوي همانند غذاي مادي وقتي مسموم باشد، شخص را مريض مي كند، بلكه غذاي معنوي مسموم بسيار خطرناكتر از غذاي مادي مسموم است.

بنابراين گزارش در اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين بهجتي، نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلا با اشاره به حديثي از امام سجاد (عليه السلام) گفت: ايشان درباره چگونه زندگي كردن 4 مولفه را بيان مي كنند، ايشان درباره مولفه اول مي فرمايند كه يقين دارم آنچه كه خدا روزي من قرار داده براي من است و فرد ديگري نمي تواند آن را تصرف كند.

وي افزود: مؤلفه دوم اين است كه باور دارم خداوند تكاليفي را از من خواسته است و آن تكاليف را نيز خود انجام مي دهم، مولفه سوم آنكه ايمان دارم كه مرگ ناگهاني فرامي رسد، لذا هميشه در حال آماده باش هستم.

نماينده بِعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلا اظهار كرد: مولفه چهارم آنكه باور دارم خداوند از همه كارها و گفتار من آگاه است، لذا حيا مي كنم كه در محضر خداوند دچار معصيت شوم.

وي عنوان كرد: در سفرهاي جمعي كمك به يكديگر كارها را آسان و سفر را شيرين مي كند؛ هرچه كه زائران مراعات حال يكديگر را داشته باشند، اين سفر معنوي بيشتر براي آنها سودمند است.

همچنين در اين جلسه حجت الاسلام كارآموزيان، رابط بِعثه مقام معظم رهبري در سخناني گفت: بهترين مداح در جهان خداوند است و از مومنان در قرآن كريم تعريف و تمجيد كرده است و در واقع قرآن نيز كتاب مداحي است.
وي افزود: امام حسين (عليه السلام) اگر به مقام بزرگي دست يافت، آن را ساده به دست نياورد.

رابط بِعثه مقام معظم رهبري گفت: خداوند براي برخي واژه ها حساب ويژه اي بازكرده است؛ ايمان، هجرت، جهاد و شهادت از عناويني هستند كه خداوند به آنها توجه ويژه دارد و در آياتي از قرآن كريم به آنها پرداخته است.

همچنين در اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين شيرمحمدي، مسئول فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري به بيان نكاتي درباره مسائل فرهنگي و نيز برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري در كربلا پرداخت.

بنابراين گزارش در پايان اين جلسه حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني به پرسش هاي روحانيون و مداحان پاسخ گفت.