پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

02 خرداد 1400

راز تن دادن صهیونیستها به آتش بس پس از ۱۱ روز موشکباران مقاومت

بامداد جمعه گذشته، صهیونیستها که نتوانستند حملات موشکی مقاومت فلسطین را متوقف کنند، به آتش بس تن دادند.


بامداد جمعه گذشته آتش بسی میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی با وساطت مصر پس از ۱۱ روز درگیری که شدیدترین آن از ۲۰۱۴ بود اجرا شد و به دنبال آتش بس، تازه تبعات این جنگ برای صهیونیست‌ها، نمایان شد.

در طی یازده روز نبرد سنگین میان گروههای مقاومت فلسطین و صهیونیست‌ها، تنها دستاوردی که صهیونیست‌ها داشتنند قربانی کردن زنان و کودکان و ویرانی منازل در غزه بود و گرنه آنها تا لحظه‌ای هم که آتش بس برقرار شد، نتوانستند موشک‌هایی که از سوی غزه شلیک می‌شد را متوقف کنند.

در طول این مدت صهیونیست‌ها بخش اعظم وقت خود را در پناهگاه گذراندند و علاوه بر آن مقاومت فلسطینی به خوبی جنگ را اداره کرد و علاوه بر رونمایی از موشک‌های دقیق خود، مسائل اقتصادی را هدف قرار داد که بیشترین ضربه مهلک را به دشمن صهیونیست وارد کرد از جمله مراکز اقتصادی و فرودگاه‌ها که تقریباً ارتباط این رژیم با دنیا را قطع کرده بود.

آماری که خود منابع صهیونیستی ارائه داده‌اند به خوبی گواه این مدعاست. یک منبع مسؤول در وزارت دارایی رژیم صهیونیستی پس از برقراری آتش بس میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی گفت: خسارت‌های ناشی از این جنگ در مقایسه با جنگ ۵۱ روزه سال ۲۰۱۴ که ۰.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بود به حدود ۰.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی رسید. این خسارت‌ها شامل خسارت در حوزه فعالیت اقتصادی، کاهش تولید در کارخانه‌ها، کاهش چشمگیر مصرف خصوصی و هزینه‌های ناشی از فعالیت‌های جنگ بر اقتصاد می‌شود.

بر اساس برآوردهای اولیه، هزینه خسارت مستقیم وارده به رژیم صهیونیستی در این ۱۱ روز، بیش از ۳۰۰ میلیون شیکل (واحد پول این رژیم) یا حدود ۹۲ میلیون دلار است که در مقایسه با ۲۰۰ میلیون شیکل (حدود ۶۱ میلیون دلار) جنگ ۵۱ روزه بیشتر است.

اصابت موشک‌های مقاومت فلسطین به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی باعش کاهش بی‌سابقه معاملات تجاری و اقتصادی در بازار مالی، بانکی و بورس رژیم صهیونیستی شد. رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌های خود اذعان کردند که از همان روز نخست شروع جنگ یازده روزه آنها جنگ را باخته بودند.

رژیم صهیونیستی از آغاز جنگ جدید خود نتوانست هیچ دستاورد استراتژیک یا تاکتیکی بر اساس رویکرد نظامی خود داشته باشد، بلکه برعکس نیروهای مقاومت با استفاده از عنصر غافلگیری موفق شدند مجموعه‌ای از شکست‌های اطلاعاتی و نظامی را به دشمن تحمیل کنند.

سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی که مسئول ارائه ارزیابی‌های امنیتی به کابینه اسرائیل است، انتظار نداشت نیروهای مقاومت در نوار غزه در سایه شرایط سخت اقتصادی و بهداشتی تا این حد آماده مقابله نظامی با رژیم صهیونیستی باشند. این در حالی بود که نیروهای مقاومت پیش از این بارها از طریق انجام آزمایش‌های موشکی علنی و مانورهای نظامی، آمادگی خود را به رخ این رژیم کشیده بودند.

نیروهای مقاومت موفق شدند تهدیدات گذشته خود مبنی بر موشک باران شهرها و اهداف با فاصله ۲۵۰ کیلومتری مرزهای نوار غزه را اجرایی کنند و به این ترتیب تمامی سرزمین‌های اشغالی درگیر رعب و وحشت ناشی از فرود موشک‌های مقاومت شد و ساکنان مناطقی نظیر تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی و غوش دان پرجمعیت‌ترین منطقه سرزمین‌های اشغالی با ترس و وحشت روز و شب خود را در پناهگاه‌ها سپری کردند.

سیاست زمین سوخته رژیم صهیونیستی در این مدت نتوانست مراکز فرماندهی مرکزی گروههای مقاومت، زیرساخت‌های حیاتی و لجستیک و پتانسیل‌های نظامی پیشرفته مقاومت را هدف قرار دهد و این موضوع باعث شده مقاومت فلسطین روزبه‌روز به صورت هدفمند از برگه‌های جدید خود در این درگیری‌ها رونمایی کند.

شکست سامانه‌های ضد موشکی و عدم شناسایی محل پرتاب موشک مقاومت و استفاده فلسطینی‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین باعث شد موشکباران گسترده مناطق صهیونیستی ادامه پیدا کرده و سامانه‌های ضد موشکی رژیم صهیونیستی کارآیی لازم در این خصوص را نداشته باشد.

نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی برای آتش بس، گویا حقایق بسیاری بود که اوضاع آشفته رژیم صهیونیستی را نشان داد. به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی این رژیم در جنگ یازده روزه غزه «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع تل آویو تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت.

در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی این رژیم در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، بر خلاف اینکه نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است.

حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آن‌ها همچنین از فرماندهان ارتش این رژیم سوال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟

عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

در همین حال، سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای تل آویو» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است.

«گیدئون سعر» رهبر حزب صهیونیستی «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که تل آویو نتوانست شروط خود را به حماس تحمل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروه‌ها زد.

در این جنگ مقاومت فلسطین معادله را تغییر داد و این مقاومت بود که به حملات موشکی و هدف قرار دادن شهرکنشینان در اطراف غزه و تل آویو روی آورد وپس از این عملیات آنچه در قدس ومسجد الاقصی می‌گذرد نشان دهنده این است که فلسطینی وارد مسجد الاقصی می‌شوند آن هم به شکل فاتح و پیروز و نظامیان صهیونیست در برابر این ورود همراه با پیروزمندی مقاومت فقط سکوت می‌کنند و آثار سرخوردگی و شکست را در چهره نظامیان صهیونیست می‌توان مشاهده کرد.

مقاومت اعلام کرده است که اگر گزندی از سوی نظامیان صهیونیست به فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی و قدس اشغالی وارد شود، انگشت مقاومت روی ماشه است.

سران رژیم صهیونیستی مدعی تحقق اهداف جنگ می‌شوند و اینکه آتش بس بدون شرط بوده است اما اوضاع مسجد الاقصی و قدس گویای همه چیز است زیرا اگر این گونه بود که صهیونیست‌ها ادعا می‌کردند پس باید شاهد حضور گسترده شهرک نشینان در مسجد الاقصی بودیم در حالی که شاهد حضور گسترده فلسطینی‌ها در این مکان مقدس هستیم.

به اذعان صهیونیست‌ها از روزی که موشک‌ها به قدس شلیک شد تا بامداد روزی که آتش بس برقرار شد، مسجد الاقصی به روی شهرک نشینان بسته ماند و این نشان می‌دهد که مقاومت معادله بازدارندگی ایجاد کرده و به عهد خود برای حمایت از مسجد الاقصی از صهیونیست‌ها عمل کرده است.

در پایان می‌توان گفت که شمارش معکوس برای فروپاشی صهیونیست‌ها آن‌هم به شکل فزاینده به ویژه پس از جنگ یازده روزه شروع شده است و رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط خود به سر می‌برد.