جمعه 31 فروردین 1403

31 فروردین 1400

انسان می تواند ضعف و ناتوانی خود را با مهروزی خداوند جبران کند

طبق آیات قرآن انسان ضعیف و ناتوان خلق شده است که می تواند با پرهیز از گناه و انجام دستورات الهی با مهروزی خداوندضعف و ناتوانی خود را جبران کند.


به گزارش پیام اربعین،حجت‌الاسلام‌والمسلمین «حسین انصاریان» به‌مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخته و گفت: خداوند عظیم است.

وی افزود: عظمت وجود مقدس خداوند متعال برای ما که عقل جزئی داریم قابل‌درک نیست، قرآن مجید هم عظیم است که عظمت آن هم برای ما قابل‌درک نیست.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان با بیان اینکه خداوند در قرآن مجموعه عالم را به عظمت یاد نکرده فقط هفت‌صد آیه درباره آن در قرآن آورده ‌است، عنوان کرد: در این هفت‌صد آیه کلمه عظیم برده نشده با با اینکه اسرار زمین و آسمان‌ها هنوز برای بشر کشف نشده ‌است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر به نگاه قرآن درباره خود دقت کنیم از بسیاری رذایل اخلاقی در خانواده و جامعه که مشکل‌ساز است پاک می‌شویم.

وی بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم بخیل را اهل آتش می‌داند و می‌فرماید کسی که از دارائی و ثروت خود نسبت به بندگان من بغض کند کل ثروت او را گردن‌بند آتشی کرده و در قیامت گردن او می‌اندازنم.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان افزود: در سوره توبه به کسانی که پول خوب دارند و در راه خدا انفاق نمی‌کنند وعده عذاب الیم داده ‌است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه خداوند متعال ابلیس و نقشه او را ضعیف معرفی می‌کند، گفت: خداوند متعال به ما می‌فرماید ای مردم در وجود شما غنا وجود ندارد شما ضعیف و ناتوان خلق شدید؛ اگر ما این مسئله را به‌خوبی درک کنیم که همه وجود ما ترکیبی از احتیاج، نیازمندی، فقر و ضعف است دیگر تکبر نکرده و از بسیاری از رذایل اخلاقی پاک می‌شویم.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن خداوند بسیار بر بندگان خود مهرورز، دلسوز و مهربان است؛ اظهار کرد: این مهروزی و دلسوزی خداوند نسبت به انسان جاودانه است.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان ادامه داد: خداوند رئوف و رحیم مقاماتی را برای شما انسان ها قرار داده که رسیدن به آن فقر، تهی‌دستی و ضعف شما را به توانایی و قدرت تبدیل می‌کند که با آن به سوی بهشت رضوان الهی پرواز کنید.

استاد حوزه علمیه با استناد به آیاتی دیگر از قرآن کریم، گفت: خداوند متعال در قرآن مجید می‌فرماید قدرت و عزت شکست‌ناپذیر من برای رسول خدا(ص) و مؤمنان است، آنها از هر دری که بخواهند می‌توانند به بهشت وارد شوند بهشت ارث آن‌هاست. برای رسیدن به این مقام باید گناهان را ترک کرده و خود را به فضایل اخلاقی آراسته کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در رمضان از خداوند بخواهیم که مقام توبه کنندگان را به ما عطا کند، توبه در پیشگاه خدا برای کسانی است که در فضای جهالت دچار گناه شدند زمانی‌که غرائز و شهوات به آنان حمله می‌کند نور عقل را می‌پوشاند انسان در تاریکی جهالت قرار می گیرد وقتی پشیمان شود و به حقیقت بازگشت کند نور عقل برمی‌گردد.