پنج شنبه 9 فروردین 1403

20 مهر 1399

عشق به امام حسین، زمان و مکان نمی شناسد

آیت الله اعرافی عنوان کرد: اربعین امام حسین علیه السلام همه ابعاد بومی و جغرافی در تمام عالم را از بین برده است، زیرا می بینیم که افراد مختلف با جنسیت و زبان و قومیت های مختلف از کشورهای گوناگون دور هم جمع می گردند و این مراسم مختص به جایی نیست.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور درهمایش بین المللی"" زیارت سلوک معنوی "" که با شرکت نمایندگان و رهبران ادیان مختلف برگزار شد؛ عنوان کرد:  اربعین فرصتی خاص و پر محتوا است که لازم است مورد مطالعه قرار گیرد و اینکه می بینیم سفر ساده و زیارت اربعین ای که جابر با همراهش عطیه رفت امروز بعد از ۱۴۰۰ سال به بزرگترین اجتماع بشری و دینی عالم تبدیل شده است و عاشقان عدالت و انسانیت که در مقابل ظلم و ناعدالتی و استکبار می ایستند در آن حضور پیدا می کنند، پس خصوصیت اول، تکامل در این حرکت است. دوم، اربعین امام حسین علیه السلام همه ابعاد بومی و جغرافی در تمام عالم را از بین برده است، زیرا می بینیم که افراد مختلف با جنسیت و زبان و قومیت های مختلف از کشورهای گوناگون دور هم جمع می گردند و این مراسم مختص به جایی نیست.

وی افزود:  این حرکت جهانی حتی به ملت های مسلمان، دولت­های مسلمان محدود نمی شود بلکه دارای بُعد جهانی است، سوم از اهم خصوصیات این پیاده روی اربعین است که دو عنصر مهم در آن وجود دارد، 1. عنصر تقریب بین مذاهب اسلامی، مردم از مذاهب مختلف اسلامی در این مراسم حضور پیدا می کننند. 2.  تقریب بین ادیان مختلف، در این حرکت عالمی پیروان ادیان مختلف شرکت می کنند پس از اربعین ۲ درس به ما میدهد 1.  درس تقریب و انسجام مذهبی در عالم اسلام با همه اختلافات و ما به آن محتاجیم و امروزه بیش از هر زمان دیگر محتاج این تقریب و اتحاد هستیم 2.  درس دیگری که می‌توانیم از این پیاده‌روی بگیریم تقریب و گفتگوی بین ادیان مختلف است که امروزه به این امر نیز محتاجیم  چهارم در این شعائر عظیم و حدت انسانی می‌بینیم از سوی حسن مهمانداری ملت عراق بدون هرگونه از صبح و تفاوت قائل شدن بین افراد وجود دارد و از سویی دیگر می بینیم که این اجتماع میلیونی بی‌نظیر مشارکت صلح‌آمیز همه مردم از قواعد و اماکن و ادیان و مذاهب مختلف.

گفتنی است، همایش بین المللی زیارت سلوک معنوی از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی، معاونت بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، مرکز ارتباطات مدیریت حوزه های علمیه و بنیاد بین المللی اربعین در 18 مهر ماه به صورت مجازی برگزار گردید.