چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

19 مهر 1399

در برابر ظلم باید ایستاد

آیت الله سید علی اکبر حائری، عنوان کرد: همانطور که امام حسین بر علیه ظلم بنی¬امیه و جور آن¬ها قیام کرد، ما هم در برابر ظالمان بایستیم و همچنین مردم را با احکام شرعی و معارف اسلامی آشنا سازیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین،  آیت الله سید علی اکبر حائری، از اساتید درس خارج حوزه نجف با اشاره به روایت معروف امام حسن عسکری (ع) خاطر نشان کردند: علامت مومن یعنی محبان اهل بیت علیهم السلام پنج تا است. یکی از آن علائم زیارت اربعین است که مفسران آن را بر زیارت روز اربعین و خواندن آن تطبیق کرده‌اند و این نشانگر اهمیت و عظمت زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین است.

 در ادامه ایشان به  چند نکته تأکید کردند .

نکته اول آنکه ما باید در تمامی مسائل تابع ولایت فقیه و مراجع باشیم.

دوم اینکه این مراسم بزرگ بایست مردم را با اهداف نورانی امام حسین علیه السلام آشنا کند و همانطور که امام حسین بر علیه ظلم بنی¬امیه و جور آن¬ها قیام کرد، ما هم در برابر ظالمان بایستیم و همچنین مردم را با احکام شرعی و معارف اسلامی آشنا سازیم.

 نکته سوم آنکه باید مردم را با شعارهای امام حسین و یارانش آشنا سازیم و از آنچه که با آن شعارها فاصله دارد دور سازیم و از شعارهایی مثل هیهات من الذله و یا «لا تمحوا ذکرنا»که پیام های الهی قیام عاشوراست بهره ببریم.

 

 دکتر عبدالله کتمتو، «نایب رئیس اتحادیه علمای بلاد شام» نیز با ارسال پیامی به این همایش عنوان کرد: وقتی از امام حسین علیه السلام و اهل بیت پیامبر صحبت می کنیم بعد رسالی در حرکت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و حرکت آل بیت ایشان که امام حسین علیه السلام آن را ترجمه کرد. امام حسین علیه السلام در مسیرش پیام رسول خدا را در عمل پیاده کرد و این مسیر و حرکت را برای دفاع از منهج جدش یعنی منهج نبوت و طهارت و بزرگی و منهج انسانیت انتخاب نمود. امام حسین علیه السلام قیام کرد زیرا نمی‌خواست، امت اسلام تحت ظلم زندگی کند و می خواست این امت از ثمرات نبوت و عقل و عشق استفاده کند.

وی افزود:  نه بنده و نه هیچ کسی می تواند به همه ابعاد شخصیتی و زندگی امام حسین بپردازد و هر کدام از ما سخنرانان فقط گوشه ای از آن را بیان می کنیم. مسیر اربعین امروز اختصاص به یک مذهب ندارد و متعلق به همه است زیرا اسلام مذهب واحد و عقیده واحد است. مذهب اسلام حقیقتی همان مذهب واحدی است که خداوند از آسمان به زمین توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آورده است و همان منهج پیامبر اکرم است که امام حسین علیه السلام آن را در عمل پیاده کرد و البته در این راه سختی ها و مصیبت¬های بسیاری را متحمل شد.

نایب رئیس اتحادیه علمای بلاد شام گفت: از خدا می خواهیم به برکت رسول خدا علیهم السلام و آل بیت طاهرینش که این ذکر و یاد امام حسین علیه السلام را مایه رفع مشکلات و آرام کردن آلام و رنج ها قرار دهد.