جمعه 10 فروردین 1403

19 مهر 1399

عاشورا، محرک تمام انقلاب های تاریخ است

این قربانی عظیم که امام حسین علیه السلام در کربلا داده است، درسی برای همه مذاهب اسلامی و حتی غیر اسلامی است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، همایش بین المللی «امام حسین(ع)؛ محور همگرایی امت» به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین،  با رویکرد بین المذاهب با حضور سران مذاهب مختلف به صورت مجازی برگزار شد.

 

«دده محمد اوزدرماز»، از رهبران علوی ترکیه با ارسال پیامی به شرح ذیل در این همایش حضور یافت.

»بسم‌الله الرحمن الرحیم

اربعین تولی  و تبری است

اربعین صبر زینب و حسین را نشان می دهد

اربعین به ما می فهماند هیچ وقت از حسین دست نمی­کشیم.

اربعین به ما فرق قربانی حسین با دیگران را شناساند.

کربلا یک معراج است مثل معراج پیامبر اکرم

اربعین نشان دهنده عظمت شهدای کربلا

اربعین ما را تربیت می کند که در مقابل دشمنان مثل یزید ایستاد

کربلا روح انسانها را زنده می کند و کاری که حسین انجام داد تا ابد می­ماند

هر روز ظلمی که در کربلا شده مطرح می شود و به جهانیان مظلومیت حسین  می فهماند

هر کس دین داشت و وجدان با حسین قیام می کرد.

به عاشقان حسین سلام می رسانم به اهل بیت سلام می رسانم و به پیامبر سلام می رسانم»

 

در ادامه نیز «بابر اشرف تولیت اجمیر شريف» از علمای متصوفه هندوستان عنوان کرد: بعد از صلوات و درود فرمود اربعین حسینی در کل جهان اثر معنوی دارد و همه مذاهب این گرایش معنوی را در کربلا درک می کنند. این قربانی عظیم که امام حسین علیه السلام در کربلا داده است، درسی برای همه مذاهب اسلامی و حتی غیر اسلامی است. برای مثال همین حرکت امام حسین، محرّک اصلی انقلاب آقای گاندی در هند بود. در کربلا همه مذاهب دنیا و رؤسا و علمایشان عمیقانه نگاه می­کنند و درس عبرت می گیرند.

 

««عبدالله العبری»، پژوهشگر ارشد و استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان« ضمن تشکر از برگزار کنندگان این همایش و از فرصتی که برای ایشان فراهم شد، گفت :امام حسین علیه السلام متعلق به همه انسان هاست و سرّ و رمز انسانیت است تنها متعلق به شیعیان یا مسلمانان نیست و امور امت را اصلاح نمود که این امر بر اساس دستورات قرآن مبتنی بر جلوگیری از فساد در روی زمین و اصلاح جامعه بود.

وی افزود: اربعین امسال که با بیماری کرونا همراه شد که این بیماری سرتاسر عالم را فرا گرفته و حقیقتِ زشتی، نابرابری و تبعیض را نشان داد و مشخص شد که انسان با همه پیشرفت­هایش در این زمان از حقیقت انسانیت یعنی مقابله با ظلم، عدالت‌محوری و... دور شده است.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین علیه السلام بر علیه ظلم بنی امیه و جور آنها قیام نمود و هدفش رسیدن انسان به هویت واقعی و اصلی خودش است و ما هم بایست امروزه مثل ایشان عمل نماییم و با تعصب­ها و ناعدالتی­ها مقابله کنیم و کرامت انسانی به عدالت را برقرار سازیم و از تکفیر و محکوم ساختن دیگران بپرهیزیم. بایست امت واحده اسلامی را احیا سازیم و تفرقه را کنار گذاریم. ایشان در پایان با ذکر مشکل بزرگ جهان اسلام یعنی فلسطین گفت باید برای آزادی فلسطین از چنگال دشمن صهیونیستی تلاش کنیم.

 

«دکتر ذوالقرنین، از علمای بُهره هندوستان» نیز در این همایش با بیان اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پدر امام حسین علیه السلام یعنی امام علی علیه السلام و مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها و برادرش امام حسن علیه السلام، درباره ایشان و فضائل و شهادت ایشان صحبت کرده‌اند. گفت: حرکت اهل بیت علیهم السلام حرکتی دفاعی بود و نه تهاجمی. اربعین برای ما بسیار مهم است چون مرتبط با امام حسین علیه السلام است.

پیامبر می فرماید هر کس عملی را ۴۰ روز تکرار کند خداوند او را مورد لطف قرار می¬دهد ما از روز عاشورا تا اربعین چهل روز ذکر حسین علیه السلام را ورد خود می کنیم. امام حسین علیه السلام عصاره همه پنج تن، و اوج معرفت و فضائل و رحمت خداست.