شنبه 1 اردیبهشت 1403

19 مهر 1399

امت اسلامی باید از اختلاف و تفرقه پرهیز کند

دکتر شهریاری عنوان کرد: امت اسلامی باید از اختلاف و تفرقه پرهیز کند و جای آن همدلی و همدردی را قرار دهد.


 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، همایش بین المللی «امام حسین(ع)؛ محور همگرایی امت» به همت کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین،  با رویکرد بین المذاهب با حضور سران مذاهب مختلف به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر شهریاری، رئیس همایش بین المللی "امام حسین ع؛ محور همگرایی امت" و دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این همایش با بیان اینکه مهمترین نعمتی که خداوند به بشریت هدیه کرده است کرامت انسانی است، گفت: دربعضی تفاسیر این کرامت به عقل تفسیر شده است و قوه عقل به دو قسمت تقسیم شده است: نظری و عملی. با عقل نظری انسان می تواند حق و باطل را تشخیص دهد و با عقل عملی می‌تواند خوبی و بدی های رفتارها را تمایز دهد. مهمترین بُعد زندگی اجتماعی انسان هم عدالت است که زیرساخت جامعه بشری را شکل می­دهد.

وی افزود:کرامت و عدالت در جامعه معنا پیدا می‌کند. بعضی از افراد در تاریخ وجود دارند که به این دو بی‌توجه بودند و آن دو را زیر پا گذاشتند یکی از بدترین این افراد یزید بن معاویه بود که با دستور او، امام حسین علیه السلام که پنجمین نفر از آل عبا بود،کشته شد. حضرت مورد ظلم واقع شدند و به شهادت رسیدند زیرا ایشان زیر بار ظلم یزیدیها نمی رفتند و حاضر نبودند که حاکمیت جهان اسلام در دست شخصی مست و میمون باز باشد. امام حسین علیه السلام به بالاترین مقام کرامت انسانی که  شهادت است دست یافت.

شهریاری عنوان کرد: شهادت آرزوی همه انسان‌های پاک و طاهر است. شهادت یعنی همه چیز خود را در راه خدا بدهی. امام تمام تلاش خود را کرد تا مردم به راه حق و هدایت بازگردند. او به دنبال سعادت مردم بود، اما لشکریان یزید به مسیر ظلم رفتند و امام (ع) را به خاطر مطامع دنیوی به شهادت رساندند و غضب خداوند را برانگیختند و از یزید که تفرقه افکن و دروغ­گو و منافق بود تبعیت کردند. یزیدیها نه تنها ایشان را به شهادت رساندن بلکه خانواده ایشان را به اسارت گرفتند.
وی افزود: برای اینکه تحت پرچم قرآن باشیم باید به دستورات اسلام و قرآن عمل کنیم. قرآن به ما دستور می‌دهد تا امت واحده باشیم و به اسلامی که خدایش الله جل جلاله و رسولش محمد صلی الله علیه و آله و سلم است، ایمان داشته باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: برای رسیدن به امت واحده چند گام باید برداشته شود 1- دوری از ظلم در جامعه اسلامی  2- همکاری امت اسلامی 3- تقویت همبستگی در جهان اسلام 4- خودسازی امت اسلامی و رشد معنوی     ۵ -رسیدن به  تمدن اسلامی نو.

وی افزود:  امت اسلامی باید از اختلاف و تفرقه پرهیز کند و جای آن همدلی و همدردی را قرار دهد. دعوااهای قومی، قبیله‌ای، ملی و مذهبی دارند به جهان اسلام آسیب می‌زنند. اسلام این امر را قبیح دانسته و در قرآن فرموده: و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم.

 هر مسلمان باید به مسلمانان دیگر و عقاید آنها احترام بگذارد و بین مذاهب اسلامی باید گفتگوی بین المذاهبی رواج یابد اما نباید به یکدیگر اهانت نمود یا تکفیر کنیم. این هدف دشمن است که بین امت اسلام اختلاف بیفکند، اما قرآن دستور می­دهد: «و اعتصموا بحبل الله جمیعا ولاتفرقوا».