شنبه 1 اردیبهشت 1403

14 مهر 1399

چهارمین همایش علمی بین المللی «اربعین مقاومت، امنیت و همگرایی» برگزار می‌شود

چهارمین همایش علمی بین المللی «اربعین مقاومت، امنیت و همگرایی» از سوی دانشگاه علامه طباطبایی، 16 و 17 مهرماه با حضور نخبگان و اندیشمندان این حوزه، به صورت وبینار برگزار می شود.


دکتر صالح حسن زاده، دبیر کمیته علمی چهارمین همایش علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی الاربعین گفت: این همایش با موضوع اربعین حسینی، 16 و 17 مهرماه با حضور نخبگان و اندیشمندان این حوزه، به صورت وبینار برگزار می شود.

وی با اشاره به پشتوانه تئوریک این همایش عنوان کرد: بی شک هر تلاشی که با نیت خیر، اخلاص، آگاهی و برنامه‌ریزی صحیح، انسان‌ها را به سوی چراغ هدایت و کشتی نجات، سیدالشهدا علیه‌السلام، فراخواند سرشار از خیر و برکت دنیا و آخرت خواهد بود ان شاءالله.

وی افزود: دانشگاه علامه طباطبایی نزدیک به چهار سال است که با همراهی دیگر دانشگاه‌ها و نهاد‌های ملی و بین المللی از جمله عتبه مقدس حسینی و کمیته فرهنگی ستاد اربعین، تلاش می‌کند با استفاده از ظرفیت های علمی ملی و البته بین المللی موجود در جهان اسلام به عشق، حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، به‌سوی این کشتی نجات حرکت کند. از همین رو همایشی را تحت عنوان «همایش بین‌المللی اربعین» در دانشگاه ایجاد نموده است.

دبیر کمیته علمی چهارمین همایش علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: فارغ از اعتقادات و ارادت قلبی شیفتگان حضرت سیدالشهداء علیه السلام، ظهور پدیده‌ای به‌نام «پیاده‌روی اربعین»، در سال های اخیر آن‌قدر اهمیت داشته است که پیش از ما اتاق‌های فکر دانشگاه‌هایی چون ام.آی.تی امریکا را به حرکت درآورده و اولین پژوهش‌های علمی در این دانشگاه که قطعا با هدفی متفاوت که به شیعه هراسی منجر خواهد شد،  صورت گرفته لست. اما به هرحال باوجود تمامی تلاش‌های علمی صورت‌گرفته در دنیا و در ایران هنوز قطره‌ای از این اقیانوس بی‌کران، آنگونه که باید شناخته نشده است. بر همین اساس، همایش علمی و بین المللی را با دعوت از اندیشمندان، نخبگان و صاحب نظران این حوزه طراحی کردیم.

وی با بیان اینکه این همایش، چهارمین دوره خود را پشت سر می گذارد و به نوعی در ابتدای راه است، اما باید توجه داشت که ما در تلاش هستیم، جریان مکتوب علمی که راه اندازی کردیم را به سرانجام برسانیم. ما تاکنون دو کتاب چکیده از مجموع مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تدوین، کرده ایم. اما باید توجه داشت که ما در ابتدای راه هستیم و با اهدافمان بسیار فاصله داریم.

حسن زاده عنوان کرد: تا کنون حدود 150 چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده که با توجه به وجود بیماری کرونا و عدم برگزاری نشست های حضوری، عدد مناسبی است، ما پس از بررسی مقالات ارسالی، فرخوان دریافت مقالات کامل را اعلام خواهیم کرد تا بتوانیم مجموعه مقالات را به چاپ رسانده و یک منبع مناسب و غنی از اطلاعات و پژوهشی های ملی و بین المللی را در اختیار مخاطبین قرار دهیم.

وی افزود: این برنامه به همت دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، کمیتۀ فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ... 16 و 17 مهرماه؛ به صورت وبینار از ساعت 15 تا 18 برگزار می شود.

دبیر کمیته علمی چهارمین همایش علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد:  اربعین، امنیت، مقاومت و نقش سردار شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس، اربعین، انسجام و وحدت ملت‌ها ، اربعین و همگرایی جهان عدالتخواه در مقابله با استعمار جهانی، اربعین و تقویت همسایگی، اربعین به منزلۀ میراث مشترک بشریت، اربعین و حق بر همبستگی در نظم بین‌المللی حقوق بشر و اربعین و فرهنگ ایثار و شهادت موضوعات و محورهای این همایش به شمار می آید.

گفتنی است، علاقه مندان جهت بهره مندی از مباحث این همایش می توانند به لینک    https://meeting.atu.ac.ir/ch/arbaeen-Conferencمراجعه کنند.