شنبه 1 اردیبهشت 1403

12 مهر 1399

آنچه باید در مورد برنامه های فرهنگی اربعین بدانید!

حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به برنامه های فرهنگی ایان اربعین عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل بیماری کرونا، بر اساس مقررات و سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، شاهد حضور زائرین در مراسم پیاده روی اربعین نخواهیم بود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، حجت الاسلام و المسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، با اشاره به برنامه های فرهنگی ایان اربعین عنوان کرد: متاسفانه امسال به دلیل بیماری کرونا، بر اساس مقررات و سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، شاهد حضور زائرین در مراسم پیاده روی اربعین نخواهیم بود.

وی افزود: با این وجود تمام تلاش مان را برای برپایی شعائر این مراسم عظیم معنوی که با هویت ما عجین شده خواهیم کرد، اما امسال شاهد اربعینی متفاوت خواهیم بود و در همین راستا، برنامه های فرهنگی مختلفی را پیش بینی کردیم.

احمدی با اشاره به برنامه های کمیته فرهنگی ستاد اربعین در این ایام، اظهار کرد: بخشی از برنامه ها در فضای مجازی برگزار خواهد شد، این بخش عمدتا شامل همایش ها و وبینارها است، در این حوزه تاکنون همایش های اربعین و دفاع مقدس، اربعین و بانوان نقش آفرین در مقاومت، همایش بین المللی امام سجاد(ع) و استمرار نهضت حسینی،  همایش ملی مجازی فعالان عرصه اربعین،  کنگره علمی «زیارت اربعین» و... برگزار شده است.

وی افزود: بخش دیگری از برنامه های فرهنگی موسم اربعین، در قالب همایش ها و محافل پیش بینی شده که عبارتند از: همایش ها و نشست های علمی در سه قالب ملی، منطقه ای و بین المللی، از جمله همایش زیارت و سلوک معنوی که بین الادیانی  و همایش «امام حسین محور همگرایی امت» که با همکاری مجمع تقریب مذاهب، بین مذاهب اسلامی برگزار می شود.

احمدی با همایش های ملی مراسم اربعین و اشاره کرد: همایش های دیگری نیز در سطح ملی از جمله همایش دانشگاه پیام نور که امروز برگزار شد و  همایش علامه و دانشگاه مقدس اردبیلی به صورت ملی با موضوع اربعین حسینی برگزارمی شوند.

وی افزود: همایش های مذهبی نیز در شبه قاره، غرب آسیا، شرق آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، اروپا و امریکا، به صورت مجازی برگزار می شود. این همایشی  در حوزه اروپا و امریکا، با همکاری خانه ایرانیان، پنج شنبه گذشته، با حضور اندیشمندان ای ایران، آلمان و عراق برگزا و در همه این همایش ها، اندیشمندانی از کشور ای مختلف، رهبران ادیان و مذاهب و شخصیت های فرهنگی از حوزه ها، مراکز آموزشی و رسانه ای حضور دارند.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین تصریح کرد: نشست هایی نیز به صورت میزگرد بین اندیشمندان خواهیم داشت که به زبان انگلیسی، عربی و فارسی در موضوعاتی مانند ابعاد انسانی اربعین، سلوک حسینی در راهییمایی اربعین، رسانه و اربعین و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: در بخش های بانوان نیز همایش هایی از جمله سلسلخ نشست های بانوان عاشورایی در فضای مجازی، از سوی معاونت بانوان کمیته فرهنگی اربعین، و جمعیت های بانوان فعال، در بخش های مختلف ایران و عراق به صورت مجازی خواهیم داشت.

احمدی به محافل قرآنی در این ایام اشاره کرد و گفت: حدود 40  محفل قرآنی در سراسر کشور، در یاد بود و گرامی داشت سردارران مقاومت، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس  به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی با بیان اینکه در حوزه شعر و ادب نیز برنامه های توسط این کمیته طراحی شده، گفت: محافل شعرو ادب تحت عنوان شب شعر اربعین با حضور شعرای کشورهای مختلف خواهیم داشت، همچنین درحوزه کودک و نوجوان نیز به سبب تقارن هفته کودک با ایام اربعین حسینی، پویشی تحت عنوان «مسافران کشتی نجات» را مد نظر قرار دادیم.

پویشی با عنوان شکوه های عاشقانه در قالب شعر، داستان و دل نوشته را طراحی کردیم، تلویزیون اینترنتی عبرات  نیز از جمله دیگر خدمات کمیته فرهنگی در اربعین امسال است.

همچنین پویشی تحت عنوان «هر خانه یک حسینیه» در همه استان ها در حال برگزراری است،  در طرح مشترکی با همکاری سازمان تبلیغات و اوقاف، روحاینون ومداحانی که حاضرند به خانه های مردم بروند، این طرح را اجرایی خواهند کرد.

بر اساس تفاهم نامه ای که با همکاری سازمان زندان ها، برای زندانیان سراسر کشور، در روز اربعین، قرائت زیارت اربعین، روایت گری، پرده خوانی و کمک به خانواده های آنان، از جمله دیگر برنامه های اربعین امسال بود.