جمعه 10 فروردین 1403

29 شهریور 1399

مردم به شایعات و فراخوان های ثبت نام پیاده روی اربعین توجه نکنند

ذوالفقاری با اشاره به اینکه مردم به شایعات و ثبت نام ها پیرامون اربعین توجه نکنند، گفت: همچنین به دعوت نامه هایی که از شیوخ و قبایل عراقی به هموطنان ما می رسد صرف دعوت برای حضور در مراسم اربعین کفایت نکنند زیرامرزها برای برپایی مراسم اربعین بسته است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی الاربعین، آیین راه اندازی رادیو اربعین پیش از ظهر امروز در استودیوی شهدای رادیو برگزار شد. در این آیین، «حسین ذوالفقاری»، رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه ابتکار رادیو اربعین یکی از شاهکارهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در طول سال های گذشته از رادیو اربعین برنامه های فرهنگی و تبلیغی بسیاری برگزار شده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه امسال به دلیل شرایط خاص در حوزه تبلیغی، فرهنگی و اطلاع رسانی رادیو اربعین وظیفه سنگینی بر عهده دارد، گفت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم و خادمان ابا عبدالله الحسین (ع) امکان حضور در این سفر روحانی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: توجه به سلامت زائران و نبود سردار دلها که همه دوست داشتند در مکان شهادت وی حضور یابند، اربعین امسال را متفاوت از سال های گذشته کرد.

رییس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: من امسال دلم نمی خواست پیام برگزار نشدن راهپیمایی اربعین را اعلام کنم و تلاش کردیم که امسال این مراسم حتی با حضور تعداد کمی از دوستداران ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار شود اما با مسئولان ستاد اربعین عراق که تماس گرفتیم و همچنین با ارتباطی که با مقامات عالی کشور عراق داشتیم، در نهایت این تصمیم گرفته شد که به دلیل شرایط کرونا امکان پذیرش زائران اربعین در کشور عراق وجود ندارد.

وی از رایزنی برای انتقال موکب داران برای برپایی موکب و برگزاری نمادین راهپیمایی اربعین خبر داد و گفت: با رایزنی هایی که با ستاد اربعین عراق و ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام داده ایم، گفته ایم که اگر کشور عراق قبول کند با سخت ترین پروتکل های بهداشتی حضور موکب داران به صورت نمادین فراهم شود اما هنوز از سوی آنها جواب قطعی به ما ارایه نشده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: مردم به شایعات، فراخوان ها و ثبت نام هایی که این روزها در مورد پیاده روی اربعین می رسد، توجه نکنند. ما در روز گذشته هم شاهد بودیم که قریب 400 نفر از هموطنان در مرزها حضور داشتند تا به عتبات عالیات سفر کنند و لازم است که بگوییم امکانات از سوی کشور عراق برای حضور زائران فراهم نیست و ما نیز در مرزها از حضور این افراد ممانعت کردیم.

وی بر لزوم همراهی مردم در این شرایط تاکید کرد و گفت: ستاد مرکزی اربعین به همان میزان که زائران ابا عبدالله الحسین علاقه مند به شرکت در مراسم پیاده روی اربعین هستند، علاقه مند به خدمت رسانی به مردم هستند و دوست دارند که فیوضات زائران از نزدیک درک کنند اما امسال به دلیل شرایط خاص امکان فراهم کردن این مراسم میسر نبوده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: در فضای مجازی پیام ها و کلیپ هایی پخش شده است و اعلام شده که مردم عراق آماده میزبانی از زائران اربعین هستند. لازم است این نکته را به مردم اعلام کنیم که به این کلیپ ها توجه نکنند. همچنین شاهد هستیم که از برخی از شیوخ و قبایل عراقی پیام هایی به مردم ما می آید که از آنها دعوت می شود در مراسم پیاده روی اربعین حضور یابند. صرف دعوت کفایت نمی کند زیرا مرزها بسته است و هنوز حتی به موکب داران ما نیز مجوز حضور در این مراسم داده نشده است.

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه در داخل نیز پیرامون اربعین لازم است اطلاع رسانی هایی صورت گیرد و مردم همانند ماه محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی در ساعاتی که تعیین می شود، امکان برپایی قرائت زیارت اربعین را فراهم کنند تا از این طریق به ثواب زیارت اربعین نایل شوند.

وی از ارایه خدمات موکب داران اربعین در سطح شهرها در محورهای بهداشتی، درمانی، فرهنگی و ارایه نذورات مردمی خبر داد و گفت: تعمیق فرهنگ اربعین فرصت مناسبی است که لازم است با حضور صاحب نظران ارایه شود و امسال باید تلاش کنیم تا هر خانه و محله تبدیل به برپایی مراسم اربعین شود.