جمعه 31 فروردین 1403

29 شهریور 1399

تاکید دوباره دولت عراق بر بسته بودن مرزها به روی زائران ایرانی اربعین

عراق اعلام کرد که تمامی گذرگاه‌های مرزی با ایران برای زائران اربعین بسته است.


به  گزارش پایگاه اطلاع رسانی  الاربعین، دولت عراق امروز جمعه 28 شهریور 1399 تاکید کرد که گذرگاه های مرزی این کشور با جمهوری اسلامی ایران بسته است و به هیچ وجه اجازه ورود زائران اربعین داده نخواهد شد.

"عمر الوائلی" رئیس اداره گذرگاه های مرزی عراق طی بیانیه‌ ای در واکنش به ویدیویی که در آن برخی از افراد تلاش دارند از گذرگاه‌های مرزی مشترک بین ایران و عراق وارد این کشور شوند، گفت که این هیأت همچنان کاملا به مقررات کمیته عالی بهداشت و سلامت در ارتباط با بستن مرزها در برابر همه زوار اربعینی ملزم است.

در این بیانیه آمده است: اصول و دستورالعمل‌های اعلام شده، بر خروج عراقی‌هایی که به عنوان دانشجو در دانشگاه‌های ایران حضور دارند و یا بیماران عراقی (بیماران سرطانی، معلولین و کسانی که دارای فشار خون بالا هستند و نمی‌توانند از طریق هوایی سفر کنند)، تأکید دارد، ولی سایر گذرگاه‌های ما به کلی بسته است.

"عمر الوائلی" با اشاره به فیلمی که امروز جمعه از مرز شلمچه در فضای مجازی منتشر شد، افزود که این فیلم مربوط به داخل خاک ایران بوده و موضوع از سوی آنها مهار و کنترل شده است.

رئیس اداره گذرگاه های مرزی عراق همچنین از اتخاذ تدابیر پیشگیرانه امنیتی برای ممانعت از هرگونه نقض همکاری، هماهنگی مشترک این اداره با فرماندهی عملیات مشترک عراق خبر داد و خواستار پیگیری اخبار و اطلاعات صحیح از منابع رسمی عراق شد.

وی تاکید کرد که نیروهای امنیتی عراق در گذرگاه های مرزی تقویت شده اند و با هرگونه تخلف مقابله خواهند کرد.

همچنین یک منبع امنیتی در بصره هم از ارسال نیروهای امنیتی اضافی به گذرگاه مرز شلمچه برای مقابله با احتمال عبور زائرین از این گذرگاه خبر داد.

این منبع امنیتی گفت که فرماندهی امنیتی دستور ارسال نیروهای امنیتی اضافی به گذرگاه مرزی شلمچه برای آمادگی برای جلوگیری از عبور زائرین از این مرز بین ایران و بصره را صادر کرد، این دستور پس از تلاش برخی از شهروندان ایرانی برای عبور از بخش ایرانی مرز شلمچه برای شرکت در مراسم زیارت اربعین اتخاذ شد.

"ایرج مسجدی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد نیز پیش از این تاکید کرده بود که امسال مراسم اربعین حسینی برای زائران غیر عراقی برگزار نخواهد شد.

دولت عراق به سبب همه گیری ویروس کرونا و در راستای حفظ سلامت و امنیت زائران، امسال ورود زوار اربعین خارجی را به این کشور ممنوع اعلام کرد.

"ولی‌ اله حیاتی" معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان امروز جمعه، 28 شهریورماه در خصوص تجمع زائران در مرز شلمچه اظهار کرد: پیرو خبر تجمع تعدادی از شهروندان آبادان و خرمشهر در 28 شهریور 1399 حدوداً 250 نفر از زائرین اربعین حسینی بومی شهرستان آبادان و خرمشهر، قصد پیاده روی به سمت مرز شلمچه را داشتند.

وی افزود: با توجه به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و ممانعت کشور عراق در پذیرش زوار، با تدبیر صورت گرفته در ورودی و خروجی شهرستان ها، عوامل انتظامی و مرزبانی، ایست بازرسی و موانع ایجاد نمودند ولی تعدادی از زائرین متاسفانه با مقاومت بسیار بالا و با تندروی قصد رفتن به سمت مرز شلمچه را داشتند.پس از این وقایع بلافاصله در منطقه حاضر شدیم و به همراه فرماندهی انتظامی استان، با توجیه و اقناع زائرین و توضیح تبعات بهداشتی و پیامدهای خطر آفرین ناشی از تجمعات با توجه به اعلام ستاد ملی کرونا و از سویی عدم پذیرش زائرین از سوی کشور عراق، زائرین را متقاعد نمودیم و زائران هم اکنون در حال بازگشت به شهرستان مبدأ خود می‌باشند.