شنبه 1 اردیبهشت 1403

28 خرداد 1399

امام صادق(ع) در زیارت اربعین اهداف و مسیر انقلاب حسینی را تبیین کردند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تثبیت اسلام توسط امام حسین(ع)، تزکیه توسط امام سجاد(ع)، تعلیم توسط امام باقر(ع) و آموزش حکمت توسط امام صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) در زیارت اربعین اهداف و مسیر انقلاب حسینی را تبیین کردند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسن افتخاری در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با بیان این که کلام قرآن کریم در مورد بعثت قابل توجه است، گفت: خداوند می‌ فرماید هدف از بعثت انبیاء این است که خداوند آیات خودش را توسط پیامبر بر مردم برساند و کسانی که ایمان می‌ آورند به تزکیه برسند و تعلیم کتاب و حکمت در مورد آنها اجرا شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه عنوان کرد: تعلیم منحصر به کتاب نیست بلکه باید به همراه حکمت باشد و این آیات نشان می‌ دهد که اگر کسی در طریق مسلمانی و ایمان قرار گرفته باشد و ببیند در این طریق به چه رشدی رسیده باید وقتی آیات بر او تلاوت شد به تزکیه وطهارت نفس و دوری از آسیب ها و فسادهای روحی و معنوی دست پیدا کند.

وی با اشاره به این که انسان بعد از آن آماده پذیرش حقایق کتاب و رسیدن به درجه حکمت می‌ شود، گفت: خداوند در مورد حکمت کلام های مهمی دارند و وقتی از لقمان به عنوان فرد حکیم یاد می‌ کند، سخنان او را در قرآن کریم نقل می‌ کند.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری بیان داشت: بنده اعتقاد دارم که این تزکیه گاهی به شکل فردی اتفاق می‌ افتد و به عنوان فردی زاهد و موحد بشود و گاهی هم به درجاتی از حکمت برسد و گاهی هم در مسیر حرکت یک جامعه پیش می‌ آید که باید مسیر تعلیم کتاب و حکمت صورت بگیرد و معتقدیم که از زمان نبی مکرم این اتفاق ها توسط ائمه معصومین این دوره طی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نبی مکرم هم کتاب و هم اهل بیت(ع) را به عنوان دنباله نبوت باقی گذاشتند و این دو ثقل برای امت باقی ماند و در زمان حضرت امیرالمؤمنین(ع) و امام مجتبی(ع) و همراهی حضرت فاطمه(س) نکته ای وجود داشت، این بود که این بزرگواران همه تلاش داشتند که اصل اسلام محفوظ بماند و سخنی از مذهب خاص وجود داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که مردم تا زمان امام حسین(ع) می‌ دیدند که هیچ دعوت خاصی برای اصل ولایت و اصل امامت به طور خاص وجود ندارد، گفت: امام حسین(ع) هم قیام خود را برای حفظ اسلام اعلام کردند نه حفظ مکتب شیعه و این که مسلمان ها اصل اسلام را یاد بگیرند و به دین مقید باشند.

وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: اتفاقی که در زمان امام حسین(ع) صورت می‌ گیرد، شهادت ایشان به دست امتی صورت می‌ گیرد که خود را مسلمان می‌ دانند؛ مسأله و مشکل اساسی این بود که کتاب بر این ها تلاوت شد ولی به تزکیه نرسیدند یعنی از دین و دین داری به معنویت نرسیدند و هوس ها و آلودگی های مادی از وجود آنها کنار نرفت.

حجت الاسلام والمسلمین افتخاری یادآور شد: استکبار این امت و غرور و بسیاری از وابستگی ها آنها را به جایی رساند که این فاجعه را رقم زدند؛ این که باید به دنبال معنویت می‌ رفتند و عبودیتی را باید پیدا می‌ کردند که آنها را به تزکیه برساند صورت نمی گیرد و در حقیقت مهمترین مشکل آنها این بود که تربیت دینی نشده بودند و به تزکیه نرسیده بودند.

وی با تأکید بر این که تزکیه از زمان امام سجاد(ع) صورت گرفت و ایشان مردم را وارد مداری جدید کرد، بیان داشت: دعوت به تزکیه مردم را هشدار کرد به همین جهت قیام هایی صورت گرفت؛ برای تعلیم هم امام باقر(ع) اقدام کرد و در بخش بعدی که باید حکمت باشد مبتنی بر آن حفظ اسلام و تزکیه و تعلیم، که این حکمت توسط امام صادق(ع) صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: مغز حکمت در درک این حقیقت است که بدون ولایت و امام مردم نمی توانند به حقیقت دین دست پیدا کنند و در حقیقت امام صادق(ع)، دوره دین داری را تکمیل کردند و طریقه ای که انسان ها باید به این معنویت وتزکیه برسند، امام صادق(ع) برای گروه های خاصی که آماده هستند، مطرح کردند و آن جمعیت هم، جمعیت شیعه هستند.

وی عنوان کرد: امام صادق(ع) گزارش خود را از رفتار امام حسین(ع) مطرح و به تحلیل و تشریح این جریان می‌ پردازند که یکی از آنها در زیارت اربعین دیده می‌ شود؛ امام صادق(ع) در این زیارت به زیبایی حرکت حسین بن علی(ع) را تبیین و اهداف و اندیشه حسینی را معرفی می‌ کنند.