جمعه 31 فروردین 1403

28 خرداد 1399

گذری بر زیارت سیدالشهدا(ع) از منظر امام صادق(ع)

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری درعراف با اشاره به روایاتی از امام صادق‌ در مورد زیارت‌امام‌حسین‌ علیه السلام، معرفت را رکن بسیار مهم معنوی زیارت خواند وگفت: آن معرفتی که در روایات با عنوان " عارفا بحقه" آمده است به معنای بینش، باور و اعتقاد به‌ حق، حرمت، ولایت و شاهد و ناظربودن امام‌ است که انسان باید آن را باور و ادب حضور را رعایت کند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به زیارت امام حسین(ع) از منظر امام صادق(ع) اظهار داشت: دوران‌ امام صادق(ع) مصادف با  انقراض حکومت اموی و شروع  حکومت عباسی  شد وفرصت مناسبی برای تبیین معارف  اسلام ناب محمد ی به وجود آمد   لذا آن‌حضرت‌ بیش از چهارهزار شاگر و راوی تربیت کرد و احادیث فراوانی را از خویش به یادگار گذاشتند در حقیقت امام صادق با آن همه تاکید و تشویق برای زیارت  امام حسین(ع) آن  را واقعا نهادینه و ماندگار کردند. که این خود بزرگترین جریان فرهنگی و معنوی وسیاسی بود که امام صادق آن را تثبیت کردند.

مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق اظهار داشت: اکثر روایات  زیارت  با قید «عارفا بحقه» ذکر  شده است  یعنی اینکه  زیارت باید با معرفت باشد. معرفت مهم ترین رکن معنوی زیارت است حقیقت و روح زیارت را معرفت متجلی می کند معرفت‌ بینش،اعتقاد ودارایی است که  فوق دانش و دانایی است، زائر  با معرفت کسی است که به حق، حرمت، ولایت  و حتی، شاهد و ناظر بودن امام‌ باور داشته باشد و از او اطاعت کامل نماید.

وی با اشاره به چند حدیث  از امام صادق در مورد زیارت  امام حسین  گفت: امام صادق فرمود هرکس با معرفت به زیارت امام  حسین برود خداوند او را در اعلی علیین قرار می دهد  و در حدیث دیگر فرموده هرکس امام حسین را با معرفت  زیارت کند مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است و حدیثی فرمود کسی که با  معرفت  زیارت کند گناهان جدید وقدیم  او بخشیده می شود مانند کسی که تازه از مادر متولده شده  و از همه  گناهان  پاک می شود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی روحانی، رمز اجر و پاداشهای  گوناگون و متنوع را مراتب معرفت زائر دانست و گفت: میزان‌پاداش و ثواب زیارت بستگی به میزان معرفت زائر دارد هر اندازه معرفت  بیشتر شود اجر و پاداش بیشتر می شود.

وی با اشاره به عنایت خاص امام صادق به زیارت سیدالشهداء  گفت: در حدیثی  امام صادق فرموده است افراد فقیری که عذری ندارند سالی یک  مرتبه و افراد غنی سالی دو مرتبه به زیارت امام‌ حسین بروند و هرکس بدون عذر سه سال به زیارت آن حضرت نرود مورد عاق پیامبر قرار می گیرد.

مسئول بعثه رهبری در عراق  گفت: امام حسین  یک  اسطوره نیست، بلکه او یک اسوه  والگوی تمام‌عیار برای بشریت است و مثل اعلا  و مظهر صفات جمال الهی است.

وی راه ومرام وفرهنگ امام‌حسبن را مظهر کشتی نجات خواند و اظهار کرد: کشتی امام حسین برتر ،وسیعتر وماندگارتر از کشتی نوح پیامبر است زیرا کشتی نوح برای یک مقطع خاص،  افرادی را از غرق شدن نجات داد اما کشتی امام برای همه بشریت در همه زمانها است وهرکس در آن کشتی وارد شود نجات پیدا می کند.

وی در ادامه  عشق، ایثار، محبت، صفا وصمیمیت، بصیرت و معرفت در مراسم اربعین را جلوه ای از کشتی نجات امام حسین عنوان کرد و افزود: کشتی امام حسین خیلی سرعت دارد و زود انسان را متحول و دگرگون می کند، باید تلاش کنیم از آن فاصله نگیریم.