جمعه 10 فروردین 1403

29 اردیبهشت 1399

رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را با صراحت نقض می‌ کند

تونگ ان با بیان این که رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را با صراحت نقض می‌ کند، گفت: حضور این رژیم در منطقه موجب افراط گرایی شدیدی در جهان شده ست.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، دکتر آرتیت تونگ ان عصر دوشنبه در نشست کنگره بین المللی قدس شریف که به صورت زنده از فضای مجازی پخش شد، با اشاره به ابعاد انسانی مسأله فلسطین اظهار داشت: به نظر بنده مسئله فلسطین از نگاه علوم سیاسی و روابط بین الملل یک مسئله اساسی و مهم است، زیرا مسئله فلسطین روابط بین الملل، روحیه و مسئله اخلاقی را تضعيف می کند.

اندیشمند بودایی اهل تایلند گفت: امروزه در جهان ما گروه‌های افراط‌گرایی شدید و گروه‌های مسلح مختلفی به وجود آمد مخصوصا در منطقه خاورمیانه؛ توجه اکثر ما به این مسئله  اینکه  پایان این گروه‌ها چیست؟ و چطور باید از این گروه ها جلوگیری کنیم؟ چطور باید حرکات این گروه ها را توقف کنیم و از بین ببریم؟ در حالی که ما از یک چیزی غافل هستیم و خیلی مهم هم هست  و آن این است که حرکات این گروه ها از درد درونی آنها بود و هدف آنها این بود که می خواهند یک سیاست نادرستی را نابود کنند و انقلابی ایجاد کنند.

وی بیان داشت: ما نمی توانیم انکار کنیم که در این مدت طولانی ظلم و ستم رژیم صهیونیستی و اسرائیل به مظلومان فلسطین دغدغه در مسئله اخلاقی و روحیه جهان ایجاد کرد و اکثر مردم جهان اعم از عرب و غیر عرب در این دغدغه شریک هستند و هم‌دردی با مظلومان فلسطین هستند و این ظلم موجب ایجاد یک سؤال در ذهن همه مردم که آیا واقعا عدالت‌ در جهان وجود دارد؟

ارتیت تونگ یادآورشد: معمولا اکثر ما چنین تصور می کنیم که سبب تبدیل یک گروهی یا یک امتی به یک گروه مسلح یا به یک گروه افراط‌گرا به خاطر تبلیغات یا به خاطر یک شایعه ای می باشد که در اصطلاح عوامل کششی (Pull pactors )​ می گویند و بسیاری از ماها به این عوامل توجه زیادی داده ایم در حالی که ما از یک عامل دیگری را غفلت کردیم و آن عوامل رانشی(Push factors)​ است و شاید  عوامل رانشی تأثير  بیشتری از عوامل کششی داشته باشد.

وی با بیان این که بی توجهی مردم جهان به مسئله فلسطین و ساکت ماندن در مقابل ظلم ستمگران و رژیم صهیونیست به مظلومان فلسطین یکی از عوامل رانشی است، گفت: این مسأله سبب تغییر و تبدیل یک گروه و یک امتی می باشد و علت این تغییر به خاطر درد درونی و بی راه بودن آنها در حل این مسئله است.

این اندیشمد بودایی تصریح کرد: خلاصه در نکته اول بنده می خواهم به دانشمندان، سیاستمداران و همه آزادی خواهان عرض کنم که وجود رژیم صهیونیستی و ظلم اسرائیل به فلسطین عامل تغییر و تبدیل یک گروهی و یک امتی به گروه افراط‌گرایی شدید و گروه مسلح است که از نظر اروپا به این گروه تروریست می‌ گویند.

وی یادآور شد: البته اگر ما به همه این گروه‌های مسلح یا گروه های تروریستی نگاه کنیم و تحقیق کنیم می بینیم که یکی از علتهای درونی و علت پشت پرده در پدید آمدن این گروه‌ها مسئله مظلومیت فلسطین نقش داشته و  برای آنها یک سوال ایجاد شده که چرا اروپا و جهان غرب بر جهان اسلام و عرب ظلم و ستم کرد؟

ارتیت تونگ ادامه داد: نکته دوم آن است که از سال ١٩۴٨ میلادی به بعد رژیم صهیونیستی از بسیاری از قوانین روابط بین الملل را تخلف کرد و بی توجهی به این تخلف آشکار رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن از این تخلف به جهان نشان داد که ارزش قوانین روابط بین الملل به شدت کاسته شده است.

وی با بیان این که هدف از نصب قوانین بین الملل برای ایجاد عدالت و صلح در جهان بوده است که با دست سازمان ملل یا مجمع اتفاق ملل تشکیل شده است، گفت: این نشان داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است و به حقیقت آن عمل نکرده است.

ارتیت تونگ یادآور شد: از نگاه جامعه شناسی این رفتار ظلم و بی عدالتی به شمار می‌آید زیرا طبیعت و اصل قوانین بین الملل این است که باید به کسی که طبق قانون عمل کند پاداش داده شود و کسی که به قانون عمل نمی کند، مجازات شود و اگر چنین نباشد معنای آن این است که قوانین بین الملل بی ارزش است و مقدس نیست.

وی تصریح کرد: در علوم سیاسی و روابط بین الملل معمولا این حرف ها را می زنند که طبیعت جهان اقتدارگریزی‌ یا آنارشیسم است یعنی همه حکومت ها می توانند آزادانه رفتار کنند و می توانند هر کاری انجام بدهند و به نفع حکومت خود عمل کند تا قدرت به دست بیاورد.

این اندیشمند اهل تایلند یادآور شد: اگر جهان ما چنین طبیعتی باشد حتما این جهان بی نظم و پر از آشفته می شود، بنابر این دیدگاه باید زمانی فرارسد که گروهی از حکومت های جهان با رهبری حکومت ابرقدرت جهان قوانینی را ایجاد کرده و برای اینکه آشفتگی ها در این جهان کم شود و نظم و صلح بین حکومت ها بوجود بیاید، تلاش گسترده ای داشته باشند.

وی یادآور شد: اما هنگامی که نتیجه و هدف آن قوانین بین الملل برای کسی که طبق آن عمل کند در واقع اتفاق نیفتاد و به کسی که آن قوانین را تخلف کرد جزا داده نشود و نظم و صلح بین حکومت ها در جهان ایجاد نشود نتیجه آن جنگ و خونریزی و جنایت می شود. همچنان در تاریخ که همه ما شاهد آن بودیم و هستیم مسئله نژادپرستی میان ژاپن و آسیا یا ماجرا حمله ایتالیا به اتیوپی در تاریخ که سازمان ملل یا مجمع اتفاق ملل در آن زمان با قوانین بین الملل که گذاشته بود نتوانست جلو آن اختلاف را گرفت و و میان آن صلح ایجاد کند بنابراین موجب جنگ جهانی دوم شد.

تونگ ان تأکید کرد: همچنین ما نمی توانیم یک آینده خوب و روشن برای این جهان آرزو کنیم زیرا اگر چنین مسئله ای و جنایتی  در جهان وجود دارد _ این ظلم و این جنایت یکی از علل مهم در پدید آمدن گروه های مسلح و گروه‌های تروریستی و خونریزی در جهان ما است_ بنابراین همه ما بعنوان صلح‌طلبان در جهان باید جمع شویم و بایستیم در کنار مردم مظلومان فلسطین و حق آنها را از رژیم صهیونیستی بگیریم و فلسطین را آزاد کنیم و همه عرایض بنده از نظر روابط بین الملل بوده است.