جمعه 10 فروردین 1403

23 اردیبهشت 1399

گزارشی از برگزاری هم¬اندیشی «رمضان طلیعه نهضت حسینی»

در هم¬اندیشی «رمضان طلیعه نهضت حسینی» که به همت ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین و به‌صورت مجازی برگزار شد سخنرانان مختلف، نهضت حسینی را بعد از حجرت از مدینه تا آغاز حرکت کربلا از زوایای گوناگون موردبحث و بررسی قراردادند.


به گزارش پایگاه خبری پیام اربعین، در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت به شرایط و دلایل اقدام در مدینه و حرکت به سمت مکه امام حسین علیه‌السلام پرداخت و با اشاره به وقایع بعد از مرگ معاویه و روی کار آمدن یزید و درخواست بیعت از امام حسین علیه‌السلام توسط حکومت بیان داشت: زمانی که از امام حسین علیه‌السلام درخواست شد که بایزید بیعت کند حضرت باصلابت تمام به بیان ویژگی‌های خود و خاندانش و در مقابل ویژگی‌های یزید و امویان پرداختند و با طرح یک اصل الهی فرمودند «مثلی لا یبایع مثله» این جمله تیر خلاصی بر پیکره دستگاه حکومت اموی زد.
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به اهمیت این واقعه عظیم پرداخت و ضمن تشکر از برگزارکنندگان همایش بر لزوم برپایی و راه‌اندازی چنین برنامه‌هایی تأکید کرد.
آیت‌الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از ارائه‌دهندگان دیگر این نشست بود که با تقدیر از انتخاب درست موضوع هم¬اندیشی به‌ضرورت پرداختن به چند ماه از حیات و مبارزات امام حسین (ع) از حرکت از مکه به عراق پرداخت و آن را گامی مؤثر در تبیین نهضت عاشورا دانست.
وی این دوره را به سه محور و از سه زاویه موردبررسی قرارداد و گفت: محور اول، برنامه‌های امام (ع) که در این محور به تشریح اقدامات امام (ع) مانند فرستادن سفیران همچون مسلم بن عقیل به کوفه و قیس بن مسهر و اهم مکاتبات حضرت با سران عراق پرداختند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: محور دوم، مربوط به تحرکات مردم بود؛ که مردم و شخصیت¬های اسلامی در این دوره چگونه با امام (ع) برخورد کردند؟! عده‌ای از امام درخواست آمدن کردند و عده‌ای بی‌تفاوت و عده¬ای هم دعوت به سکوت و همراهی با حکومت کردند.
وی یادآور شد: محور سوم؛ تحرکات و اقدامات حکومت بود که به قتل و غارت و ضرب و شتم و زندان کردن مخالفان حکومت و هواداران امام (ع) روی آورد تا مانع قیام امام حسین علیه‌السلام شوند.
سخنران دیگر این نشست، دکتر بلاسم از اساتید دانشگاه کوفه بود که از نجف اشرف در این نشست شرکت کرد و بحث خود را در موضوع سفیران نهضت حسینی ارائه داد.
وی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در هر برنامه و قیامی به تشریح ویژگی‌های سفیران امام (ع) پرداخت و مسلم بن عقیل را مصداق کامل یک سفیر و نماینده نمونه معرفی کرد.
حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا جباری از تاریخ‌پژوهان حوزه علمیه نیز با ارائه بحثی پیرامون ویژگی¬ها و تدابیر سفیران امام حسین (ع) و دلایل انتخاب ایشان از سوی امام (ع) برای مردم بصره و کوفه و تدابیر سفیران و فرجام کارشان ارائه بحث کرد و برخی شبهات نسبت به مسلم بن عقیل سفیر و نماینده امام در کوفه را پاسخ گفت.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین و مسئول برگزاری این نشست، ضمن قدردانی از تمام اساتید شرکت‌کننده و عزیزانی که متصدی برگزاری مقدمات این نشست بودند به اهمیت برگزاری این نشست‌ها در دوره کنونی اشاره کرد و افزود: نشست‌های دیگری را نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این دوره از معارف اهل‌بیت غافل نشویم که این برنامه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی به اطلاع عموم خواهد رسید.