جمعه 10 فروردین 1403

21 مهر 1398

تردد روان زوار از مرز خسروی / اسکان اضطراری ۱۹ هزار زائر اربعین

با وجود خیل عظیم مشتاقان زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) برای عبور از مرز خسروی با تمهیدات اندیشیده شده تردد در این مرز روان است.


به گزارش خبرگزاری مهر، با نزدیک شدن به اربعین حسینی تب و تاب زوار برای سفر به کربلای معلی بیش از پیش می شود و مرزهای ۴ گانه نیز پذیرای خیل عظیم زوار هستند.

آخرین گزارشات رسیده از مرز خسروی، حکایت از استقبال زوار از این مرز دارد به طوری که روزانه حدود ۲۲ هزار زائر از خسروی راهی عتبات عالیات می شوند.

 مشکل تردد زوار برای رسیدن به مرز با تزریق ناوگان اتوبوسرانی تا حدودی برطرف شده است.

با تمهیدات اندیشیده شده زمان خروج زوار از گیت های خسروی در کمترین زمان ممکن و در ۱۰ تا ۲۰ ثانیه صورت می گیرد و تنها در روز گذشته ۲۸ هزار زائر اربعین از خسروی خارج شدند.

در پی کمبود آب آشامیدنی در مرز خسروی ۲۵ تانکر آبرسان برای خدمت رسانی به زوار در این مرز مستقر شدند و با تامین آب مورد نیاز این مشکل نیز تا حدودی برطرف شد.

در مسیرهای منتهی به خسروی ترافیک روان است و کرمانشاه_اسلام آباد غرب پرترددترین محور استان گزارش شده است.

با توجه به محدودیت های اعلام شده برای تردد از مرز خسروی ۱۹ هزار نفر در این مرز اسکان اضطراری یافتند و  همچنین به دلیل حجم بالای تعداد زوار طی ۲ شب گذشته ۱۰۰۰ نفر از زوار در منذریه عراق با تمهیدات اندیشیده شده توسط هلال احمر اسکان یافتند.

خروج هر زائر از خسروی در ۱۰ ثانیه / توصیه به زوار

سردار علی اکبر جاویدان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص محدودیت های اعمال شده برای تردد زائران از مرز خسروی اظهار داشت: بستر ما در کشور و استان کرمانشاه برای ایام اربعین حسینی، بستر خوبی است و هم به لحاظ زیرساخت، هم مسائل ترافیکی و هم به لحاظ ترافیکی هیچ مشکلی نداریم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه در خصوص امنیت منطقه خاطرنشان کرد: امنیت بسیار خوبی نیز حاکم است و هم اکنون از طریق دوربین ها و مرکز پایش تصویری این موضوع را رصد کردیم.

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد، مجبور هستیم در برخی نقاط از جمله ورودی شهر اسلام آباد زائران را به سمت مرز مهران هدایت کنیم.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: هم اکنون ۵۸ گیت در مرز خسروی داریم که به دلیل عدم هماهنگی در آنسوی مرز از ظرفیت همه آنها استفاده نمی شود.

وی تاکید کرد: به دلیل هماهنگی با آن سوی مرز حداقل طی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه یک زائر از گیت عبور می کند. زائرانی را نیز داشته ایم که ظرف ۴ تا ۵ ثانیه از مرز عبور کرده اند.

این مقام انتظامی تاکید کرد: زائران از گیت های ما در داخل کشور به سهولت عبور می کنند اما در آن سوی مرز با مشکل مواجه می شوند.

اسکان اضطراری ۱۹ هزار زائر در مرز خسروی

جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اعلام کرده است، در پی استقبال زوار از مرز خسروی طی ۲ شب گذشته ۱۹ هزار نفر زائر اربعین اسکان داده شدند.

۷ دستگاه آمبولانس ، ۵ دستگاه موتورلانس ، یک دستگاه خودروی نجات کرافتر ، ۲ دستگاه خودروی ارتباطات تیپ ۱ و ۲ ، ۵ دستگاه خودروی کمک دار ، یک تیم عملیاتی خواهران و ۳ تیم عملیاتی واکنش سریع و یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر نیز در نقطه صفر مرز خسروی در حالت آماده باش مستقر است.

رفع مشکل نقاط کور در مسیر تردد زائران ابعین

مسیب قبادیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به خدمات ارتباطی مخابرات منطقه کرمانشاه به زائران اربعین حسینی اظهار داشت: برای پروژه اربعین کمیته های مختلفی را ستاد اربعین استان به ریاست استاندار تشکیل داد که کمیته زیرساخت یکی از این کمیته ها بوده و حوزه ارتباطات نیز زیرمجموعه کمیته زیرساخت است.

این مسئول افزود: با توجه به اینکه بازگشایی مرز خسروی به صورت جدی مطرح بود و امسال نیز با تلاش ها و زحمات مدیران ارشد کشوری و استانی این مرز بازگشایی شد، یکی دو سال اخیر فرصتی بود که ما نیازهای ارتباطی را با نگاه به آینده این مرز فراهم کنیم.

مدیرعامل مخابرات منطقه کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر زیرساخت هایی که در گذشته برای این پایانه مرزی ایجاد شده بود ما از سال گذشته فیبر نوری پرظرفیتی را از قصرشیرین به خسروی تامین کردیم که بتوانیم نیازهای ارتباطی تمام دستگاه هایی که در مرز خسروی ارائه خدمت می دهند، را فراهم کنیم.

وی از ارتقا تجهیزات ارتباطی مسیرهای مذکور خبر داد و گفت: هر جایی که امکانش وجود داشته است، تجهیزات را به نسل ۳ و ۴ تلفن همراه ارتقا داده ایم. همچنین بخش عمده ای از نقاط کور مسیر به جز موارد معدودی که زیرساخت های آن به ما اجازه کار نمی داد، مرتفع شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در همین فاصله کوتاه زمانی ما حداقل ۶ سایت را در قصرشیرین و پایانه مرزی خسروی فعال کرده ایم. در شهر قصرشیرین نیز با توجه به احتمال اسکان جمعیت زیادی از زائران طی این ایام و افزایش ترافیک شهر از نظر ارتباطی، علاوه بر سایت های قبلی و ۶ سایت اضطراری مذکور، دو تا سایت جدید همراه اول نیز در ورودی شهر قصرشیرین اضافه کرده ایم.

نظارت ویژه تعزیرات بر نرخ جابه‌جایی زوار اربعین

داریوش جودکی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: طرح نظارتی ویژه اربعین از حوزه استحفاظی ورودی تا خروجی کرمانشاه شامل رصد پایانه و شرکتهای مسافربری، راه آهن، فرودگاه، اغذیه فروشی ها و فروشگاه ها، رستوران ها و هتل ها در حال اجرا است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه افزود: این طرح از سیزدهم مهر به مدت یک ماه با همکاری سازمان صمت، نماینده دادستانی، اتاق اصناف و علوم پزشکی اجرا شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه مشکلی در مرز خسروی وجود ندارد، گفت: بر نرخ جابجایی زوار اربعین نیز نظارت وجود دارد و تاکنون تخلفی در این حوزه مشاهده نشده است.

وی بیان داشت: تاکنون ۱۱ فقره پرونده تخلف طی مدت زمان اجرای طرح ویژه اربعین تشکیل شده است.

کمبود آب در خسروی به دلیل پیاده‌روی پیش‌بینی نشده بود

رضا داوودی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص کمبود آبی که روز گذشته در مسیر تردد زائران اربعین به وجود آمد، اظهار داشت: از سه راهی نصر آباد تا مرز خسروی، مسیری حدود ۱۵ کیلومتر وجود دارد که طبق برنامه ستاد اربعین استان قرار بود اتوبوس ها از نصرآباد مردم را سوار کرده  و در مرز خسروی پیاده کنند.

وی افزود: با توجه به تدبیر اتخاذ شده و اینکه قرار نبود هیچ زائری از این مسیر به سمت خسروی پیاده روی داشته باشد، هیچ موکبی نیز در مسیر قرار نداشت، اما روز گذشته با افزایش یکباره جمعیت، خارج از پیش بینی و برنامه ستاد اربعین مردم گیت نصر آباد را شکستند و حدود چند هزار نفر از مسیر سه راهی نصرآباد تا مرز خسروی را پیاده روی کردند.

 معاون آبفای شهری استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قرار نبود هیچ خدماتی در این مسیر ارائه شود و هیچ موکبی نیز در مسیر مذکور قرار نداشت، این اتفاق غیرمترقبه و پیش بینی نشده برای چند ساعت خدمات رسانی همه دستگاه ها و نه تنها ما را با مشکل مواجه کرد.

این مسئول گفت: البته این مشکل نیز ظرف حدود دو ساعت مرتفع شد و ما تانکرهای آب رسان شرکت آبفا شهری استان را از قصرشیرین و خسروی به مسیر مذکور منتقل کردیم.

برپایی ایستگاه مطالعه سیار در مرز خسروی

معصومه حسنی خوانسار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در راستای خدمات رسانی به زوار اربعین ایستگاه مطالعه سیار در ساختمان مرز خسروی دایر شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه با بیان اینکه این ایستگاه مطالعه ۵۰۰ جلد کتاب دارد، خاطرنشان کرد: موضوع کتابهای مذکور عاشورا و اربعین است.

این مسئول با بیان اینکه به طور روزانه نیز کتابها از طریق کتابدارهای کتابخانه شارژ می شود، تصریح کرد: استقبال خوبی از سوی زوار اربعین از ایستگاه مطالعه سیار به عمل آمده است.

ترافیک روان در مسیرهای منتهی به خسروی

سرهنگ محمد حیدری در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت ترافیکی محورهای استان کرمانشاه(منتهی به مرز خسروی) اظهار داشت: هم اکنون با توجه به اینکه ترددها در حال افزایش است، حجم ترافیک نیز روندی افزایشی دارد.

فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه افزود: علی رغم افزایش حجم ترافیک، مشکلی در جریان تردد ها نداریم و همه مسیرها باز است.

وی پرحجم ترین محور از نظر بار ترافیکی را مربوط به محور کرمانشاه- اسلام آباد غرب دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه محور حمیل به سرآبله یک راه دو طرفه غیرمجزا داریم و این محور بسیار پرپیچ و خم بوده و پرتگاه هایی نیز در مسیر وجود دارد، رانندگان باید با احتیاط بیشتری از این مسیر تردد کنند.

حیدری با تاکید بر اینکه رانندگان در این مسیر از سبقت و سرعت غیرمجاز پرهیز کنند، افزود: با توجه به اینکه احتمال ریزش سنگ نیز در این مسیر وجود دارد، رانندگان در مناطقی که ترانشه وجود داشته و احتمال ریزش وجود دارد، حتی اگر خودروی آنها خراب شد، توقف نکنند.

فرمانده پلیس راه استان کرمانشاه با اشاره به اینکه چند تونل در این مسیر وجود دارد، گفت: رانندگان در این مسیرها حتما از سالم بودن چراغ های خودرو اطمینان حاصل کنند و سپس اقدام به تردد در این مسیر کنند. حتی در روز نیز باید چراغ های خودرو سالم باشد.

اسکان اضطراری ۱۰۰۰ نفر از زائران اربعین در منذریه عراق

فرزین معتمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به عدم پذیرش زوار اربعین از سوی طرف عراقی پس از ساعت اعلام شده، طی شب گذشته ۱۲ هزار و ۷۴۰ نفر توسط جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه اسکان اضطراری شدند.

وی افزود: در اردوگاه برپا شده در مرز خسروی ۳۰۰۰ نفر و در شهرستان قصرشیرین با بهره گیری از چادر، سالن های آموزشی و ورزشی و سایر مکان های اسکان ۶۸۰۰ نفر اسکان یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از اسکان ۲۹۴۰ نفر در شهرستان های اسلام آباد غرب، کنگاور، گیلانغرب، بیستون، دلاهو، سرپل و صحنه خبر داد.

معتمدی با تاکید بر اینکه اسکان وظیفه کمیته اسکان و تغذیه است، گفت: اسکان زوار توسط جمعیت هلال احمر برای پیشگیری از وقوع بحران انجام و با این کار از نارضایتی زوار جلوگیری شد.

این مسئول افزود: دو شب گذشته هم ۱۰۰۰ نفر به دلیل مشکلات ترابری در منذریه عراق باقی ماندند و امکان انتقال آنها به کربلا فراهم نشد که از سوی جمعیت هلال احمر پتو و تجهیزات اسکان دریافت و اسکان اضطراری یافتند.

مراجعه ۲۰۰۰ زائر اربعین به پایگاه‌های اورژانس در کرمانشاه

صائب مدرسی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات به زوار اربعین بیمارستان صحرایی سپاه از امروز در کمربندی غربی قصرشیرین مستقر خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در کمربندی غربی و یک دستگاه در پایانه و یک دستگاه در نصر آباد مستقر شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کرمانشاه بیان کرد: ۹ دستگاه آمبولانس در مسیر قصرشیرین و پایانه و یک دستگاه آمبولانس و یک پایگاه پس از گیت مستقر شده است.

این مسئول از استقرار ۵ دستگاه آمبولانس در قصرشیرین و مسیر نصرآباد خبر داد و گفت: در حال حاضر یک فروند بالگرد در پادگان ابوذر استقرار دارد که درصدد انتقال آن به خسروی هستیم.