پنج شنبه 30 فروردین 1403

20 مهر 1398

یک راهنمای اقتصادی برای تهیۀ ملزومات اربعین/ قبل از سفر لیست داروهای ممنوعه را چک کنید

برای شرکت در رویداد عظیم اربعین، هرچه ساده‌تر باید به راه افتاد. اما مسافر اربعین نیازهایی برای سفر دارد که در این گزارش تلاش کردیم آن‌ها را بررسی کنیم. قیمت کالاهایی نظیر کوله و کفش تا تهیهٔ جیرهٔ غذایی خشک و اقلام دارویی مورد نیاز.


به گزارش خبرگزاری فارس، گزارش بازار این هفتهٔ در رابطه با قیمت وسایل و کالاهای ضروری برای مسافران کربلا در پیاده‌روی اربعین است. اربعین باشکوه‌ترین تجمع مسلمانان جهان است که از جای جای کرهٔ زمین به عشق حضرت اباعبدالله(ع) در یک نقطه کنار هم جمع می‌شوند تا در این میعادگاه عشق، پیمان ببندند تا امام عصر خود را یاری کنند.

برای شرکت در این رویداد مهم، هرچه ساده‌تر باید به راه افتاد. اما مسافر اربعین نیازهایی برای سفر دارد که در این گزارش تلاش کردیم آن را بررسی کنیم.

کوله و کفش مناسب راهپیمایی

سفر کربلا در ایام اربعین متفاوت از سایر سفرها است، زیرا در این سفر به‌دلیل پیاده‌روی در مسیر 80 کیلومتری، لازم است کالاهایی تهیه شود و همراه مسافر باشد که در مواقع نیاز از آن‌ها استفاده کند. ۲ مورد از اصلی‌ترین وسایل موردنیاز برای این سفر، کوله‌پشتی مناسب و استاندارد و کفش پیاده‌روی راحت است که لازم است به این موارد دقت فراوان شود. کوله‌پشتی‌های مخصوص کوهنوردی قیمت‌های بالایی دارند و الزاماً نیاز نیست در این سفر، کولهٔ کوهنوردی همراه شما باشد، اما به همراه داشتن کوله‌ای مناسب از ضروریات سفر است. کوله‌های استاندارد و مناسب در بازار با توجه به کیفیت آن‌ها قیمت‌هایی بین 90 تا 180 هزار تومان دارند. هم‌چنین کفش مناسب پیاده‌روی نیز قیمت‌هایی حدود 90 الی 150 هزار تومان دارد. با توجه به این‌که پا، قلب دوم انسان محسوب می‌شود، لازم است در رابطه با انتخاب کفش برای این سفر دقت فراوانی داشت. پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از تاول زدن پا در مسیر پیاده‌روی، قبل از سفر پاهای خود را حنا ببندید و هم‌چنین روغن سیاه‌دانه جهت چرب کردن کف پا به همراه داشته باشید. قیمت روغن سیاه‌دانه در قوطی‌های کوچک، 25 هزار تومان است و حنا نیز با قیمت هرکیلو ۲۴ هزار تومان به‌فروش می‌رسد که خرید آن به مقدار یک هزار تومان برای حنا بستن پاهای شما کافی است. از همراه داشتن نوار چسب طبی، پنبه و پمادهای مخصوص جهت احیای پا در مواقع ضروری غافل نشوید. نکتهٔ مهم دیگر، به همراه داشتن دمپایی یا صندل است. توصیه می‌شود یک دمپایی طبی نیز به همراه داشته باشید که اگر پاهایتان در کفش خسته شد، جهت استراحت و تنفس پا بتوانید از دمپایی استفاده کنید. قیمت دمپایی نیز با توجه به کیفیت آن 40 الی 60 هزار تومان است.

 

داروهای ابتدایی که باید به همراه داشته باشید

مهم‌ترین نکته در رابطه با کالاهای موردنیاز در سفر اربعین، به همراه داشتن برخی داروهای معمولی نظیر قرص‌های سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک، استامینوفن، مسکن و قرص‌های ضد اسهال و ضد استفراغ است. زیرا به‌دلیل دو هوا شدن و یا عوامل دیگر ممکن است دچار بیماری‌ شوید. قیمت هر ورق از این قرص‌ها معمولاً 2 الی 3 هزار تومان است. فراموش نکنید همراه داشتن قرص‌هایی نظیر استامینوفن‌کدئین و برخی از انواع مسکن‌ها مانند کلونازپام، لورازپام و یا حتی قرص ضداسهال دیفنوکسیلات در کشور عراق ممنوع است. توصیه می‌شود قبل از سفر در اینترنت لیست داروهای ممنوعه در عراق را چک کنید.

 

لیموی تازه و عرق نعناع، دوای دردهای ناگهانی گوارش

یکی از توصیه‌هایی که در رابطه با پیشگیری از دچار شدن به بیماری‌های گوناگون در سفر اربعین داریم، این است که حتماً در کولهٔ خود یک بطری کوچک آلیموی تازه و یا حتی تعدادی لیموی تازه داشته باشید تا پس از صرف هر وعدهٔ غذایی یک قاشق آبلیمو یا یک لیموی تازه میل کنید تا مزاج شما را تنظیم کند. قیمت هرکیلو لیموی تازه به‌صورت میانگین 10 هزار تومان است. هم‌چنین عرق نعناع نیز درمان بسیاری از دردها از جمله نفخ، دل‌پیچه و اسهال است و توصیه می‌شود یک بطری کوچک از این مادهٔ کاربردی را در کولهٔ خود جای دهید. بطری‌های عرق نعناع معمولاً با قیمت‌های 5 الی 8 هزار تومان فروخته می‌شوند. البته در روایات به‌نقل از حضرت‌رسول(ص) آمده هر زمان به کشور یا شهری غیر از موطن خود وارد می‌شوید و می‌خواهید بیمار نشوید، در بدو ورود از پیاز آن‌جا تناول کنید تا مرض را از شما دور کند. انجام این دستور نبوی نیز می‌تواند کمک شایانی به شما بکند. توصیه می‌شود در این سفر مقداری آلو نیز به همراه داشته باشید، زیرا وضعیت عراق به‌گونه‌ای است که ممکن است در این کشور دچار یبوست شوید، آلو کمک فراوانی به رفع این مشکل می‌کند. هر کیلو آلو در بازار با توجه به نوع آن 16 الی 35 هزار تومان است.

 

 کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب

کشور عراق هوای بسیار گرمی دارد. در حال حاضر دمای هوا در این کشور روزها حدود 40 الی ۴۵ درجهٔ سانتی‌گراد است. بنابراین به همراه داشتن کلاه آفتاب‌گیر و کرم ضدآفتاب از ضروریات این سفر است. کلاه‌های آفتاب‌گیر معمولاً با قیمت‌هایی نظیر 15 الی 25 هزار تومان و کرم‌های ضدآفتاب نیز با توجه به مارک آن با قیمت 18 الی 35 هزار تومان به فروش می‌رسند. هم‌چنین در این سفر به همراه داشتن ماسک از الزامات است، زیرا تراکم جمعیت در مسیر پیاده‌روی موجب بروز گردوغبار می‌شود. بسته‌های 3 الی 5 عددی ماسک را می‌توانید از داروخانه‌ها با قیمت‌هایی حدود 5 هزار تومان تهیه کنید. هم‌چنین از همراه داشتن لوازم بهداشتی از قبیل دستمال‌مرطوب نیز غافل نشوید. دستمال مرطوب در بسته‌های مختلف با توجه به تعداد آن با قیمت‌هایی نظیر 10 الی 25 هزار تومان عرضه می‌شود.

 

جیرهٔ غذایی خشک

یکی از اصلی‌ترین موادی که لازم است در سفر اربعین به همراه داشته باشید، جیرهٔ غذایی خشک است. کاربرد جیرهٔ غذایی خشک در مواقعی است که گرسنه هستید و هنوز به موکب موردنظر نرسیده‌اید یا در مواقعی که موکبی در مسیر شما وجود ندارد و شما به‌دلیل پیاده‌روی انرژی خود را از دست داده‌اید و دچار ضعف جسمانی شده‌اید. جیرهٔ غذایی خشک می‌تواند از مواد مغذی نظیر پسته، بادام، بادام‌هندی، کشمش، خرمای خشک، انجیر خشک، توت خشک، فندق، گردو، بادام‌زمینی و نظایر آن تشکیل شده باشد که بتواند بدن شما را تقویت کند تا به موکب موردنظر برسید. آجیل‌های مخلوط باکیفیت در بازار هر کیلو 100 الی 150 هزار تومان به‌فروش می‌رسند. می‌توانید یک کیلو از این آجیل‌ها را خریداری کرده و آن‌را در بسته‌های کوچک یک‌نفره بسته‌بندی کنید و در مواقع لزوم یک بستهٔ کوچک را از کولهٔ خود بیرون آورده و تناول کنید.

سفر اربعین سفری همراه با سختی و مشقت است، اما سختی‌های آن به‌قدری شیرین و گوارا است که اگر فردی یک‌سال به این سفر برود در سال‌های دیگر نیز در ایام اربعین توان ماندن در کشور خویش را ندارد و حسین(ع) او را می‌خواند. قلوب مسلمانان هر ساله در این ایام دچار به هم پیوستگی خاصی می‌شود و حضرت اباعبدالله(ع) این قلوب بی‌ریا و خالص را در مکانی مقدس به‌نام ارض کربلا به دور هم جمع می‌کند تا آن‌ها را برای عصر ظهور آماده سازد.